She's Gotta Have It

She's Gotta Have It (2017)

Uppdaterad 06 december 2019 kl. 22:12 | Publicerad 01 december 2017 kl. 17:12

Spike Lees samhällskritiska komediserie faller platt när originaliteten lämnades kvar på 80-talet.

I komediserien "She’s Gotta Have It" är Spike Lee tillbaka där allt började, med en remake av sin egen genombrottsfilm från 1986 med samma namn. Historien om konstnären Nola Darling, som dejtar tre olika killar, är ett smörgåsbord av popreferenser, jämställdhet och sex i sann Spike Lee-anda. Men nyskapande blir det aldrig.

DeWanda Wise, Cleo Anthony, Lyriq Bent m.fl.

Diskriminering av afroamerikaner är ett återkommande tema i Spike Lees filmer. Den Oscarsnominerade regissören har flera gånger lyckats skaka liv i debatten, och kanske främst i mästerverket Do The Right Thing från 1989. Men allt startade tre år tidigare med hans första film She’s Gotta Have It, där tittaren fick följa en svart stark kvinnokaraktär, samtidigt som filmen angrep nidbilden av den vita framgångsrika kvinnan. Därför är det föga förvånande att han i en dyster nutid, fylld av rasdiskriminering och sexism, valde att göra en remake i serieform. Exempelvis florerar hashtagen BlackLivesMatter i slutet av det första avsnittet.

Tittaren får följa den unga, snygga Brooklyn-konstnären Nora Darling. Nora är omåttligt populär bland de manliga friarna, och när hon inte målar eller fikar med sina hippa kompisar, njuter hon i fulla drag av köttets lustar, och redan här lyfter Lee jämställdhetsfrågan. ”Att som kvinna gå på de vackra smutsiga gatorna kan vara… brutalt”, förklarar Nora och vi får se en mängd raggande individer som hade mått bra av att gå en värdegrundkurs.

TIPS: Vill du ha förslag på några av de bästa serierna du kan se de senaste åren, spana in här.

Nola är en stark, självständig kvinnlig förebild och DeWanda Wise bemästrar rollen med stor pondus. Annars består rollistan av mindre kända namn, även om ett tränat öga kan urskilja att exempelvis rapparen Fat Joe och Oz-profilen Craig muMs Grant har cameo-roller. Dock är det endast Wise som lämnar ett minnesvärt avtryck, omgiven av en drös färglösa karaktärer.

Serien kryllar av Spike Lee-repliker som ofta anspelar på populärkulturen. Och det blir smått komiskt när Nola diskuterar med en vän hur Oscarsakademin resonerar kring valet av Oscar – främst riktade mot färgade skådespelare, där exempelvis Denzel Washington nämns.

She’s Gotta Have It känns som en hybrid mellan Sex and the City och en mängd andra 90-tals sitcom i stil med exempelvis Sister, Sister. Spike Lee har valt att återanvända sitt egna begagnade material i syfte att nå ut med regissörens traditionella budskap, men offrar samtidigt berättandet som får ta smällen. Resultatet blir en platt story utan originalitet som längtar tillbaka till 80- och 90-talet. Han kan betydligt bättre än så.