I "Daddy's Home 2" får kompispapporna brottas med sina egna faderskomplex.

Sean Anders
    Sean Anders, Brian Burns, John Morris
    Will Ferrell, Mark Wahlberg, Linda Cardelini, Mel Gibson, John Lithgow m.fl.
Daddy's Home 2 recension
Från filmen Daddy's Home 2. Foto: Paramount Pictures

Daddy's Home 2 är uppföljaren som troligtvis ingen bad om. Ettan var en typisk Will Ferrell-komedi som hade hamnat någonstans i mitten om man rankade hans filmer. I filmen återförenades Will Ferrell med kollegan Mark Wahlberg. Duon i allmänhet och Will Ferrell i synnerhet får mig alltid att skratta även om filmernas helhet inte är den bästa. "Daddy's Home 2" är likt sin föregångare en lättglömd komedi med lika många "skratta-högt-scener" som påtvingad humor.

Pappa Dusty (Mark Wahlberg) och styvpappan Brad (Will Ferrell) lever det perfekta livet som co-dads (kompispappor). Den delade vårdnaden över barnen fungerar så bra att båda familjerna bestämmer sig för att fira jul tillsammans. Men den perfekta julen förvandlas snabbt till kaos när Brads och Dustys egna pappor kommer på besök. Nu tvingas de själva att reda ut sina faderskomplex samtidigt som deras relation som kompispappor ifrågasätts.

I rollerna som Brads och Dustys pappor ser vi John Lithgow och Mel Gibson. Den förstnämnda är alltid utmärkt oavsett vilken genre han spelar i och detta är inte ett undantag. Här får han spela den överkänsliga Brads ännu känsligare fader. Det är riktigt kul att se hur han och Will Ferrell spelar mot varandra.

TIPS: Om du letar efter en ny komedifilm att se borde du spana in vår lista på sköna komedier som de flesta inte har sett.

Mel Gibsons närvaro är däremot lite svårare att smälta. Jag har stor respekt för Gibsons arbete, speciellt som regissör, men hans tidigare rasistiska, sexistiska och i allmänhet vedervärdiga beteende är svårt att koppla bort när man ser honom på duken. När jag förra året såg filmen Hacksaw Ridge som regisserats av Gibson kunde jag sätta på mina objektiva glasögon då den berättade en historia långt ifrån hans egen. I denna film blir det svårare eftersom hans karaktär på många sätt känns som en förvriden version av honom själv.

Utöver dessa skådespelare ser vi den fantastiska Linda Cardellini som Brads fru och Dustys ex-fru Sara. Hon är kanske mest känd som huvudrollen i den kortlivade kultserien Freaks and Geeks. Trots den mansdominerade ensemblen lyser Cardellini starkt i filmen med sin komiska förmåga. Det ska också nämnas att barnskådespelarna är riktig bra.

Förutom Gibsons närvaro har filmen två stora problem. Likt den förra filmen är Daddy's Home 2 fylld av överdrivna slapstick-scener som varken är roliga eller för berättelsen framåt. Mellan kul dialog fylls filmen med dessa scener där Will Ferrell alltid lyckas skada sig på ett "knasigt" sätt. Detta för mig också in på det andra problemet – filmen känns för lång. Om majoriteten av dessa slapstick-scener hade tagits bort hade upplevelsen troligtvis blivit mer kvalitativ.

"Daddy's Home 2" kommer falla in i mängden av många lättglömda och onödiga komediuppföljare. Men skådespelarna är så pass roliga att det halvdåliga manuset känns halvbra. En medioker Will Ferrell-film får mig ändå att skratta rätt ofta.