Modus säsong 2, avsnitt 1 och 2

Modus säsong 2, avsnitt 1 och 2

• kriminaldrama
Uppdaterad 16 mars 2022 kl. 15:03 | Publicerad 27 oktober 2017 kl. 17:10

Inledningen på "Modus" säsong 2 - ett spännande koncept som snubblar långt före målsnöre

I den andra säsongen av Modus har manusförfattarna klättrat högt upp på abstraktionsstegen. Istället för en klassisk nordisk mordgåta, handlar det här om USA:s president som försvunnit på svensk mark. Det är ett udda men intressant försök till en nyskapande historia, men utförandet kan snällt beskrivas som halvdant.

Melinda Kinnaman, Henrik Norlén, Kim Cattrall, Greg Wise m.fl.
Ensemblen i "Modus" visar upp sig

När den amerikanska presidenten Helen Tyler (Kim Cattrall) försvinner spårlöst under ett Sverigebesök påbörjas ett samarbete mellan svensk polis och amerikanska FBI. Poliskommissarien Ingvar (Henrik Norlén) och psykologen Inger Johanne (Melinda Kinnaman), som nu är ett lyckligt par, dras snabbt in i jakten på presidenten. Det visar sig snart att många i utredningen inte har helt rent mjöl i påsen.

För att gå rakt på sak, hittar jag flera problem med inledningen av den andra säsongen av Modus. Men seriens skelett, det vill säga manuset, är det största. Lite typiskt för svensk film och tv, är replikerna oerhört styltiga och känns onaturliga, samtidigt som många av skådespelarna talar monotont. Det gör att jag får svårt att ta mig in i handlingen.

Vad gäller rollbesättningen är jag besviken. Huvudrollerna spelade av Melinda Kinnaman och Henrik Norlén fungerar, men deras karaktärer är rätt livlösa och inte särskilt originellt skrivna för genren. Johan Rabaeus, som spelar den svenska statsministern, ser ut att vara med i en helt annan serie eftersom hans starka teatraliska ton bryter mot sina motspelare. Rabaeus kontrast mot de andra gör att hans prestation blir näst intill komisk.

Författaren och poddcastprofilen Sigge Eklund gör sin riktiga skådespelardebut, som en nyhetsuppläsare. Även om Eklund funkar i sin roll, blir det oavsett lite lustigt att en av Sveriges största medieprofiler plötsligt dyker upp i berättelsen. På många sätt känns det därför som att rollbesättarna tagit in kända namn istället för att plocka skådespelare, som bättre passar karaktärerna. Redan i första säsongen kändes det som att de gjorde detta när de gav artisten Peter Jöback en stor roll.

Apropå kända namn: I rollen som president Helen Tyler ser vi alltså Sex and the City-stjärnan Kim Cattrall som troligtvis fått en stor lönecheck för att medverka. Hur mycket hon kommer vara med i övriga avsnitt är dock oklart.

I övrigt är själva deckargåtan ganska spännande. Hur kan världens mäktigaste människa försvinna så spårlöst? Intrigen liknar nästan något som skulle kunna hämtas från ett Sherlock-avsnitt. Men utförandet är tyvärr inte lika underhållande. Det ska dock nämnas att andra avsnittet höjer sig en ribba från första, och bjuder på ett par intressanta händelser.

Det finns en intressant kärna i andra säsongen av Modus. Dessvärre omringas den av alldeles för många halvhjärtade insatser och ogenomtänkta beslut. Inledningsvis kan jag inte tycka annat än att säsong 2 har alldeles för låga dalar.