Uppdaterad 03 december 2019 kl. 19:12 | Publicerad 15 oktober 2017 kl. 20:10

Komisk och stundtals rörande stund med familjen Meyerowitz

Noah Baumbach
    Noah Baumbach
    Adam Sandler, Dustin Hoffman, Ben Stiller, Grace Van Patten, Emma Thompson m.fl.
Ben Stiller, Adam Sandler och Elizabeth Marvel i "The Meyerowitz Stories"

Familjen Meyerowitz är en intellektuell och priviligerad skara, bosatta i New York. Harold (Dustin Hoffman) är en åldrande konstnär som kämpar för att hålla sin konst relevant. Han har tre barn med tre olika kvinnor. Danny (Adam Sandler) är en misslyckad musiker men en fantastisk pappa till sin dotter Eliza (Grace Van Patten). Matthew (Ben Stiller) är den framgångsrika sonen som bor i Los Angeles och Jean (Elizabeth Marvel) är dottern som alltid verkar lite off. Vi har sett alla de dramatiska händelser familjen Meyerowitz går igenom förut, men eftersom karaktärerna är så pass härliga att vara med, är det ändå en njutbar upplevelse.

Regissör Noah Baumbach har tampats med den här typen av material ett bra tag nu. The Squid and the Whale och Greenberg är två lysande exempel på att Baumbach vet hur man gör dramakomedi om halvtrassliga familjerelationer. Den här filmen påminner också en hel del om Baumbachs kompis Wes Andersons The Royal Tenenbaums (också med Ben Stiller), men utan Andersons spralliga och färgglada estetik. Baumbach är mer dialogdriven och du måste vara uppmärksam för att hänga med i alla konversationer som ofta påminner om spännande tennismatcher.

Adam Sandler har inte gjort särskilt många bra rollval under karriären. Oftast rör det sig om usla komedier där prutthumor står på menyn. Men i The Meyerowitz Stories (New and Selected) visar han att han faktiskt kan, om han vill. Inte sedan Punch-Drunk Love har han varit så här bra. Hans ilska i den hektiska New York-trafiken är hysteriskt rolig, och hans mer seriösa scener levererar överraskande väl.

Filmen berättas i novelliknande segment där olika berättelser återges av familjens medlemmar. Harold blir sjuk och läggs in på sjukhus, vilket tvingar de tre halvsyskonen att börja umgås igen. Som sagt, inget nytt rent dramaturgiskt, men eftersom manuset är så pass vasst (exempelvis innehåller det återkommande säregna skämt som familjen drar för varandra), och skådespelet av framförallt Sandler och Stiller så pass bra, fortsätter man ändå att titta med intresse.

Är "The Meyerowitz Stories (New and Selected)" Noah Baumbachs bästa film? Nej. Den lyckas inte riktigt med alla känslobetonade budskap på det sätt hans tidigare filmer gör. Visst är det rörande ibland, speciellt när Matthew håller ett tal på en vernissage om sin pappas verk, men det blir aldrig riktigt känsloladdat. Det är en film som fungerar alldeles utmärkt om du nöjer dig med att spendera två timmar tillsammans med mysiga och kanske relaterbara karaktärer, men det är inte mycket mer än så.