• 2 tim 27 min
Uppdaterad 03 december 2019 kl. 20:12 | Publicerad 10 oktober 2017 kl. 16:10

En omfattande dokumentär om en av tidernas främsta och mest nytänkande regissörer.

Susan Lacy
    Steven Spielberg, George Lucas, Tom Hanks, John Williams m.fl.

Spielberg på HBO Nordic.

Med tre Oscarsstatyetter och ytterligare elva nomineringar, flera box office-succéer och med nytänkande produktionsmetoder som format modern inspelningsteknik, har Steven Spielberg skrivit in sig i historieböckerna som en av världens skickligaste regissörer.

I "Spielberg" får vi följa med ända från början, både av livet och filmkarriären ända fram tills idag. Vi får berättat historien om en filmentusiastisk yngling som genom att smita in på Universal Studios lyckades skaffa sig ett regikontrakt, för att så småningom komma att förändra filmhistorien för alltid. Karriärutvecklingen växlar mellan berättelser från inspelningarna till privatlivets framfart och de milstolpar som definierat Steven Spielbergs framgångssaga.

Steven Spielberg förklarar något för resten av gruppen under inspelningen av Normandie-scenen i "Rädda menige Ryan".
Från inspelningen av Rädda menige Ryan (1998).

Med en enormt imponerande lista av intervjudeltagare med giganter som: George Lucas, Martin Scorsese, Tom Hanks, Leonardo DiCaprio, Harrison Ford och Ralph Fiennes, blir Spielberg ett väldigt levande och nyanserat personporträtt. Att få följa med bakom kameran på så gott som hela Spielbergs regiregister och få kommentarer och anekdoter från honom själv och andra inblandade ger filmerna en bredare kontext och en djupare anknytning till Spielbergs privatliv. Följaktligen väcks nytt intresse för hans produktioner och en nyfikenhet i försöka förstå dem på en nytt plan.

För den som är filmintresserad är "Spielberg" en utmärkt dokumentär. Den ger en inblick i filmproduktionens omtumlande värld, samtidigt som vi får stifta bekantskap med privatpersonen Steven Spielberg och hur hans uppväxt, familjerelationer och upplevelser har format hans metod att skapa film. Dock så är det hela en lång redogörelse vilket inte får filmen är någonsin nå någon form av höjdpunkt. Men Spielberg är ändå en dokumentär som både är upplysande och inspirerande, och för tankarna tillbaka till en tid då filmproduktionen inte främst bestod av datoranimerade effekter, utan av kreativt tänkande.

"Spielberg" går just nu att streama på HBO Nordic.