Uppdaterad 09 december 2019 kl. 13:12 | Publicerad 23 september 2017 kl. 16:09

"Ballerinan och uppfinnaren" - barnfilm för unga tjejer med dansintresse

Eric Summer, Éric Warin
    Eric Summer, Laurent Zeitoun & Carol Noble
    Elle Fanning, Dane DeHaan, Carly Rae Jepsen, Mel Brooks, Kate McKinnon m.fl.

Bild på Felicie (röst av Elle Fanning) och Victor (röst av Dane DeHan) i filmen Ballerinan och uppfinnaren.

I Ballerinan och uppfinnaren får vi fatta bekantskap med de föräldralösa barnen Felicie (Elle Fanning) och Victor (Dane DeHan). De bor under stränga förhållanden på ett barnhem utanför Paris. Berättelsen utspelar sig under sent 1800-tal, och Felicie drömmer om att dansa balett på den stora operan i Paris medan Victor vill bli uppfinnare. Tillsammans beslutar de sig för att rymma från barnhemmet och jaga sina drömmar.

Vi får följa karaktärerna i med och motgångar. Felicie stöter på tufft motstånd från en missunnsam överklass, men hittar stöd i städerskan Odette (Carly Rae Jepsen), som blir som en mentor för henne likt den i Karate Kid. Victor hittar en uppfinnarkompis och beskriver det skeendet genom en tekniskt välgjord tillbakablick. Överlag är Ballerinan och uppfinnaren riktigt läcker att titta på, något de flesta animerade filmer i och för sig är nuförtiden. Speciellt imponerande är hur animatörerna lyckats fånga staden Paris vid sekelskiftet genom mycket detaljrikedom. Staden andas liv, ett begrepp som dessvärre inte tillfaller filmen i övrigt.

Både berättarstrukturen och karaktärerna är klichéartade och ganska platta. De onda är onda och de goda är goda. Det går att göra barnfilm på ett smartare och mer mångfasetterat sätt. Också Budskapet om att man ska följa sina drömmar blir för övertydligt inpräntat i handlingen, åtminstone för den vuxna tittaren. I jämförelse med amerikanska Pixars eller japanska Studio Ghiblis filmer finns det varken skämt eller underliggande moralkakor för en äldre publik. Däremot är Hjältinnan Felicie skriven på ett bra sätt. Hon har en egen vilja och låter sig inte bli överkörd. Grabbarna är mest bakgrundsgestalter.

Trots att speltiden bara är drygt 90 minuter känns filmen lång. Ett riktigt bra soundtrack, där bland annat Sia och Carly Rae Jepsen bidrar med fartfyllda låtar, försöker skruva upp tempot. Men musiken lyckas inte riktigt dölja manusets dåliga flyt. Därtill reagerade jag på röstskådespeleriet. Barnens röster görs av vuxna Elle Fanning och Dane DeHaan, och det hörs. Det låter märkligt när vuxnas ord kommer ur barns munnar.

Själv har jag en yngre syster på åtta år som dansar, vilket är precis rätt målgrupp. Hon kommer säkert att gilla filmen starkt. Men för oss andra finns det inte mycket att hämta i Ballerinan och uppfinnaren. En snygg men övertydligt gjord film om att följa sina drömmar, som präglas av endimensionella karaktärer och avsaknad av djup i handlingen.