Uppdaterad 17 december 2019 kl. 14:12 | Publicerad 24 maj 2017 kl. 16:05
    Barry Levinson
    Sam Levinson, Samuel Baum, John Burnham Schwartz
    Robert De Niro, Michelle Pfeiffer, Hank Azaria, Nathan Darrow, Alessandro Nivola m.fl.
The Wizard of Lies från HBO
The Wizard of Lies. Foto: HBO

Bernie Madoff var en pionjär inom den amerikanska finansvärlden. De allra flesta som kände till honom, såg upp till honom. Snart skulle det visa sig att hela hans livsverk vara en total bluff. Han lurade sina klienter på 65 miljarder dollar och svek sin bror, sina två söner och sin fru genom att hålla det hemligt.

Den första scenen i The Wizard of Lies utspelar sig i fängelset där en journalist för New York Times har lyckats få en intervju med Bernie. Filmen berättas genom flashbacks och återgår titt som tätt till intervjun för att kunna kartlägga vad som egentligen hände. Bernie Madoff är en komplex och intressant person. Han är å ena sidan fullständigt hänsynslös, men har samtidigt starka och äkta känslor för sin familj. Ur den aspekten liknar han Gudfadern (som De Niro också spelade), men The Wizard of Lies lyckas aldrig fånga den komplexiteten, hur bra De Niro än är.

Jag tror att filmen hade gynnats om mer tid hade ägnats åt hur familjerelationerna såg ut innan Bernie avslöjades. De få scenerna där Bernie uppenbarligen försöker skydda sina söner genom att behandla dem dåligt är de mest engagerande. Resten är tyvärr ganska ointressant, i alla fall i det här formatet. Kanske hade den passat bättre som en dokumentär, eller en mini-serie? Den här två timmars filmen känns för kompakt, vilket gör att den dramatiska effekten uteblir.

Robert De Niro har inte haft några superroller att spela på ett bra tag, men här får han äntligen chansen att visa att han fortfarande kan. Även om filmen inte riktigt fungerar, är den ändå sevärd på grund av den anledningen. Dessutom är Michelle Pfeiffer bra som Bernies fru Ruth och jag njöt även av att se Hank Azaria (som gör rösten till bl.a. Moe i The Simpsons) spela en riktig douchebag.

Regissör Barry Levinson (Rain ManWag the DogSleepers) har skapat en fullkomligt duglig TV-film. Historien är tragisk och intressant, speciellt med vetskapen om att det faktiskt har hänt på riktigt, men The Wizard of Lies fungerar inte på något annat plan än berättarplanet. Det finns inget i det visuella som sticker ut, utan allt handlar om information och därför ser jag ingen poäng med att göra den här fascinerande berättelsen till en spelfilm.

Bäst: De Niros skådespel.
Sämst: Formatet.