Recension: The Purge: Election Year (2016)

the-purge-election-year

Film: The Purge: Election Year (2016)
Manus & Regi: James DeMonaco
Med: Frank Grillo, Elizabeth Mitchell, Mykelti Williamson, Betty Gabriel m.fl.
Genre: Skräck, Action
Speltid: 1h 45min

Den tredje delen i The Purge-franchisen, Election Yearkickar igång med en American Psycho-pastisch där en maskerad gärningsman diskuterar musiken vi hör medan han torterar en familj. Direkt sätts tonen för vad som komma skall. En actionspäckad skräckis kryddad med svart humor.

Vi hoppar fram 18 år och får veta att modern i familjen vi nyss fick se överlevde våldsdådet. Hon heter Roan och har ställt upp i presidentvalet i hopp om att få tillräckligt med mandat att kunna stoppa den årliga ”reningsnatten” där alla brott – inklusive mord – är tillåtna. När det konservativa partiet NFFA märker av Roans ökade stöd hos folket bestämmer de sig för att uppgradera högtidens spelregler. Detta året lyfts nämligen den immunitet som tidigare har gällt för ämbetsmän och nu går inte ens en presidentkandidat säker.

Filmseriens skapare och regissör, James DeMonaco, har försökt att göra mångt och mycket med The Purge Election Year. Under det dygn filmen utspelas introduceras vi för ett flertal karaktärer med bärande roller. Utöver Roans närmsta livvakt Leo finner vi närlivsägaren Joe, hans mexikanska butiksbiträde Marcos, deras gemensamma vän Laney (som är fullständigt badass), ett gäng mordgalna slyngeln, våldsbenägna ”mördarturister”, en galen sekt, en grupp frihetskämpar och ett gäng legoknektar direkt varvade från någon vrickad vit makt-rörelse.

Även om det ungefär är lika förvirrat som det låter, så ligger inte filmens stora brist i detta. Problemet med Election Year är att nästan alla delar, som på något sätt försöker etablera en djupare karaktärsförankring, är fullständigt ointressanta. Scenerna med Joe och Marcos är närmast outhärdligt klyschiga. Fast vad Election Year saknar i dialog tar den igen i action. För när reningsnatten väl kickar igång är det riktigt underhållande!

Det är faktiskt så pass underhållande att jag väljer att se förbi de uppenbara bristerna. Det märks att James DeMonaco har velat göra något mer med denna upplaga av The Purge, vilket är ett förståeligt misstag, men filmer som dessa bör vara ”all about fun” och inte mycket mer än så.

Bäst: De fräna actionscenerna!

Sämst: Alla lökiga delar med Joe och Marcus.
betyg_3