Robert Altman – De bästa filmerna av geniet

Vi listar Robert Altmans bästa filmer.

Foto: Fine Line Features
Foto: Fine Line Features. Robert Altman.

För mig är den niofaldigt Oscarsnominerade regissören Robert Altman en av de allra största filmskaparna genom tiderna. Han är däruppe tillsammans med Ingmar Bergman, Stanley Kubrick, Alfred Hitchcock och Billy Wilder. Märkligt nog har inte Robert Altman lyckats etablera sig lika bra hos allmänheten som många andra regissörer har gjort. Många filmälskare har hört hans namn och kan punkta upp hans cinematiska signum: den zoomande kameran, de improviserande skådespelarna, den överlappande dialogen, men få pratar om honom. Dessutom verkar de flesta inte ha sett mer än ett par av hans mest kända verk.

Jag vill ta tillfället i akt att lyfta fram denna gigant genom att ranka Robert Altmans bästa filmer och förklara varför du borde se dem. Om du vill fördjupa dig mer i fenomenet Robert Altman, borde du spana in vår artikel som ger en riklig introduktion till honom och hans berättarstil.

De 15 bästa filmerna av Robert Altman

15. Images (1972)

Susannah York i Images av Robert Altman.
Susannah York i Images av Robert Altman.

Handling: Fantasyförfattaren och hemmafrun Cathryn (Susannah York) börjar plötsligt höra röster som inte finns. När hon kort därefter får den ena visuella vanföreställningen efter den andra, åker hon och hennes make ut till deras sommarstuga. Där ska Cathryn vila upp sig och komma ifrån sitt vardagliga kaos, i hopp om att mildra hennes schizofrena symtom. Men hallucinationerna blir värre och mardrömmen mer intensiv.

Motivation: Images har hyllats för att vara en utmärkt gestaltning av hur schizofrena symtom kan te sig. Efter filmens premiär blev Robert Altman tillfrågad att hålla ett tal om schizofreni på en internationellt konferens för psykologer och läkare. Anledningen var att många ansåg att ingen någonsin hade skildrat den komplexa sjukdomen så utmärkt tidigare.

14. Buffalo Bill och indianerna (1976)

Paul Newman som Buffalo Bill.
Paul Newman som Buffalo Bill.

Handling: Året är 1885 och Buffalo Bill (Paul Newman) är redan en legend. Nu har han lagt jagandet åt sidan för att odla myten om sig själv på sitt egna underhållningspalats, dit till och med presidenten åker för att hänföras. Nu ska en ny ikon gästa showen, hövdingen Sitting Bull (Frank Kaquitts). Men till sin förskräckelse upptäcker arrangörerna att Sitting Bull inte alls är så mordisk som det sägs, utan snarare en tystlåten hjältegestalt med hög moral.

Motivation: Med Buffalo Bill och indianerna gör Altman satir av den amerikanska historien och idén om de mytomspunna vita hjältarna som stred i blodtörstiga slag mot urinvånarna. För sin tid var det en ganska modig film, som också möttes av hård kritik för sitt budskap. Inte minst då han släppte filmen lagom till landets 200-årsjubileum.

13. Karl-Alfred (1980)

Shelley Duvall och Robin Williams i Popeye.
Shelley Duvall och Robin Williams i Popeye.

Handling: Sjömannen Karl-Alfred (Robin Williams) åker över de sju haven på jakt efter sin försvunna pappa. En dag läggar han till i den lilla byn Sweethaven. Där kommer han bekanta sig med färgstarka karaktärer som den bestämda Olivia (Shelley Duvall) och den våldsamme Bluto.

Motivation: Karl-Alfred skrivs många gånger av som en flopp, vilket är lite märkligt sett till att filmen drog in dubbelt så mycket som sitt produktionsvärde och möttes av blandad kritik (Roger Ebert satte nästan högsta betyg, medan Leonard Maltin beskrev den som en ”bomb”).

Att det blev en vattendelare är inte heller så konstigt, för det är en mycket märklig film. Men hur fantom-producenten Robert Evans kunde tro att en musikal om Karl-Alfred, regisserad av Robert Altman och med musik av Harry Nilsson, skulle bli något annat är nästa lika märkligt det. Själv finner jag den riktigt underhållande. Konstruktionen av Sweethaven är urläcker och skådespelarna BRILJERAR i sina roller.

12. Secret Honor (1987)

Secret Honor
Philip Baker Hall som Nixon.

Handling: Vanärad och rastlös vankar den paranoide före detta presidenten Richard Nixon (Philip Baker Hall) fram och tillbaka i sitt arbetsrum i New Jersey. I sitt sällskap har han en laddad revolver, en flaska whisky och en bandspelare. Under en 90 minuter lång jättemonolog ventilerar han sina tankar och känslor kring sin skandalkantade tid som president.

Motivation: Hela filmen utspelar sig i ett rum och består av en enda lång monolog. Philip Baker Hall gör en fenomenal tolkning av Nixon! En av Altmans bättre filmer under sin Hollywood-exil. När filmen spelades in undervisade Altman om film på Michigans universitet. Det är också på universitetet som Secret Honor spelades in på.

11. Come Back to the Five & Dime Jimmy Dean, Jimmy Dean (1982)

COME BACK TO THE FIVE AND DIME, JIMMY DEAN, JIMMY DEAN
Cher i Robert Altmans Come Back to the Five and Dime, Jimmy Dean, jimmy Dean.

Handling: En grupp kvinnor återser varandra i samband med jubileet av James Deans död. I deras konversationer och i återblickar får vi veta sanningen bakom deras komplicerade liv. Vem är den mystiska Joanne och vad är den riktiga historien om Monas son James Dean Junior?

Motivation: Detta var den första i en rad av pjäser,som Altman skulle filmatisera under sin Hollywood-exil på 80-talet. Det är nog också den bästa. Skådespelarna presterar på topp och de drömska övergångarna mellan nu- och dåtid sitter som en smäck.

10. Oh, vilket bröllop (1978)

Amy Stryker i Oh, vilket bröllop av Robert Altman.
Amy Stryker i Oh, vilket bröllop av Robert Altman.

Handling: Med 42 olika karaktärer på ett bröllop som spårar ur, är det inte helt lätt att beskriva handlingen till denna film. Det galna upptåget börjar i alla fall med ett giftermål mellan dottern till en lastbilschaufför och en höjdare i en förmögen familj.

Motivation: Oh, vilket bröllop är en annorlunda filmupplevelse. Vad som först börjar som komedi går sakta men säkert över till att bli en studie över sociala relationer. Tragiskt, komiskt och underhållande.

9. California Split (1974)

California Split (1974) Directed by Robert Altman Shown second from left: George Segal (as Bill Denny), Elliott Gould (as Charlie Waters)
George Segal och Elliot Gould vid blackjack-bordet i California Split.

Handling: Efter att felaktigt ha blivit anklagade för att fuska i poker, blir Bill Denny (George Segal) och Charlie Waters (Elliot Gould) vänner. Charlie, som redan lever för att spela, drar snabbt ner Bill i den omättliga jakten på nästa fix; vinsten.

Motivation: Även om California Split är en väldigt enkel dramakomedi med en närmast obefintlig handling, är Altmans klassiska hypnotiska atmosfär ständigt närvarande. Jag skulle tro att många finner filmens slutkläm kraftlös, men i mitt tycke är den perfekt eftersom det dels ger en ny dimension i Bill och Charlies skiljaktigheter, dels betonar vad hela drivkraften bakom deras spelande egentligen handlar om.

8. Somliga är tjuvar (1974)

Thieves Like US
Keith Carradine och Shelley Duvall i Somliga är tjuvar.

Handling: 1930-talets USA. Tre bankrånare flyr från fängelset, varav en av dem, Bowie (Keith Carradine), har suttit inne för mord. Snart börjar de planera nästa rån, men under planerandet förälskar sig Bowie i unga Keechie (Shelley Duvall). Detta är problematiskt eftersom ett liv med Keechie vore ett liv utan kriminalitet, men kan verkligen Bowie lämna sin brottsliga karriär bakom sig?

Motivation: Thieves Like Us är överlag en bra film, men det som utmärker filmen är kärlekshistorien mellan Bowie och Keechie, som känns väldigt genuin. Här finns några nyckelscener, som trots att de är väldigt blygsamma, är väldigt känsloladdade. Det mesta sker under ytan och precis som Altman vill ha det är Thieves Like Us en karaktärsfilm till hundra procent. Dessutom är det intressant hur all musik som figurerar genom filmen är så kallad ”source music”, det vill säga musik som karaktärerna i filmen hör (exempelvis genom en radio).

8. M*A*S*H (1970)

Skådespelarna diskuterar sitt manus i Mash av Robert Altman
Elliot Gould och Donald Sutherland diskuterar sitt manus i MASH av Robert Altman.

Handling: M*A*S*H handlar om livet på ett fältsjukhus under koreakriget. Under filmens gång får vi ta del av hur vardagslivet på lägret ser ut och hur personalen använder sig av humor, droger, sex och religion för att hantera den påfrestande situationen.

Motivation: M*A*S*H är ett utmärkt exempel på hur Robert Altman använde sig av satir och humor för att kommentera politik och amerikansk kultur. Dessutom bröt M*A*S*H ny mark på sättet Altman lät skådespelarna prata i mun på varandra. Filmen Oscarsbelönades för bästa manus efter förlaga och nominerades för bl.a. bästa film och bästa regi. Till följd av  M*A*S*Hs stora kommersiella framgång gjordes också en TV-serie med samma namn och med i stort sett samma karaktärer (även om nästan inga skådespelare från filmen medverkade).

7. Nashville (1975)

Karen Black sjunger på en scen i Nashville.
Karen Black i Nashville.

Handling: Under fem dagar får vi följa 24 olika personer, som av olika anledningar befinner sig i countrymekkat Nashville. Samtliga karaktärer försöker på ett sätt eller ett annat att nå sina livsmål.

Motivation: Utöver att detta är Altmans mest ikoniska mosaikfilm, är Nashville hans bästa kärleksförklaring till musiken som alltid har varit av högsta vikt för hans filmer. Flera av karaktärerna är baserade på riktiga countrymusiker, bland dessa finner vi Loretta Lynn, Porter Wagoner, Lynn Anderson, Kris Kristoffersson och Hank Snow.

6. 3 Women (1977)

Shelley Duvall och Sissy Spacek i 3 kvinnor.
Shelley Duvall och Sissy Spacek i 3 kvinnor.

Handling: Pinky Rose (Sissy Spacek) börjar jobba på ett spa i en kalifornisk ökenstad. På spat lär hon känna Mildred (Shelley Duvall). De båda blir snart nära vänner och efter ett tag erbjuder Mildred Pinky en sovplats i sin lägenhet. Konsekvenserna av detta hade Mildred aldrig kunnat föreställa sig. Långsamt får vi se hur Pinky blir mer och mer besatt av sin nyfunna vän…

Motivation: 3 Women är en av de få filmer som Robert Altman har skrivit helt själv och är jämte Images en av hans två filmer om psykisk ohälsa. Här finns givetvis starka likheter med Ingmar Bergmans Persona, men det är långt ifrån ett plagiat. Både Sissy Spacek och Shelley Duvall briljerar i rollerna.

5. The Long Goodbye (1973)

Elliot Gould som Philip Marlowe i The Long Goodbye.
Elliot Gould som Philip Marlowe i The Long Goodbye.

Handling: Efter att privatdetektiven Philip Marlowe har skjutsat sin vän Terry Lennox över den mexikanska gränsen, får han besök av två poliser som påstår att Terry har mördat sin fru. Marlowe vägrar prata och sätts i arrest. Efter några dagar kommer det fram att Terry har hängt sig själv och Marlowe släpps fri. Polisen nöjer sig med att avfärda Terrys död som självmord och stänger fallet. Men Marlowe är inte lika säker.

Motivation: Gillar du krypande deckarhistorier där fallen visar sig vara betydligt större än någon hade trott? I så fall är The Long Goodbye en utmärkt film att se. Elliot Gould gör en fantastisk tolkning av författaren Reymond Chandlers ikoniska deckarfigur, Philip Marlowe. En karaktär som genom Altmanfiltret har blivit raka motsatsen till den hjälte han traditionellt gestaltas som.

4. Gosford Park (2001)

Ur en fest på herrgården i Gosford Park.
En del av skådespelarensemblen i Gosford Park.

Handling: Året är 1932 och på en brittisk herrgård samlas en överklasselit – med sina tjänare – för en helg av fasanjakt. Alla drar inte jämnt i sällskapet och snart börjar en oväntad intrig att växa fram.

Motivation: Gosford Park är det sista mästerverket av Robert Altman. Med en minutiös säkerhet bygger han upp spänningen mellan de olika karaktärerna och deras egentliga agenda. Starkt skådespel och utsökt foto.

3. McCabe & Mrs. Miller (1971)

Robert Altman och Julie Christie under inspelningen av McCabe & Mrs. Miller.
Robert Altman och Julie Christie under inspelningen av McCabe & Mrs. Miller.
Handling: McCabe sliter med att bygga upp sitt eget samhälle när Mrs. Miller plötsligt dyker upp. Hon hävdar bestämt att samhället behöver en ordentlig och lyxig bordell om det någonsin ska kunna expandera ordentligt. Något hon dessutom har alldeles rätt i. Samhället utvecklas som aldrig förr och allt ser bra ut tills ett gruvföretag vill köpa upp McCabes mark.

Motivation: McCabe & Mrs. Miller är ett utmärkt exempel på en klassisk Altmanesque anti-film. Hjältarna, genren och till och med musiken bryter alla klassiska riktlinjer. Dessutom är skådespelet, som alltid när det kommer till Altmans filmer, på en hög nivå. Julie Christie Oscarsnominerades för sin insats som Mrs. Miller. Vi listar också McCabe & Mrs. Miller bland de bästa revisionistiska westernfilmerna.

2. The Player (1992)

Tim Robbins i The Player.
Tim Robbins i The Player.

Handling: I The Player möter vi Hollywood-eliten Griffin Mill (Tim Robbins) som jobbar med att välja ut vilka manus som ska göras till film och vilka som ska kasseras. Tyvärr kan bara tolv av de 50 000 manusförslag Griffin årligen tar emot filmatiseras. Det är med andra ord en hel del författare som dagligen får sina drömmar krossade och vissa hanterar detta bättre än andra. Snart börjar en att anonymt skicka hotfulla vykort till Griffin. Till en början uttrycker vykorten författarens hat, men snart börjar de handla om riktigt obehagliga hot.

Motivation: Historien berättas fängslande och innovativt med en hel del oväntade vändningar. Under filmens gång får vi möta flera intressanta biroller och karaktärer. Dessutom får vi möta den originella kvinnliga karaktären June, spelad av Greta Scacchi. Scacchis karaktär diskuterar på ett öppet och naturligt sätt tabubelagda ämnen kring olika moraliska dilemman på ett sätt, som jag tror att många skulle finna provocerande, men samtidigt frigörande.

1. Short Cuts (1993)

Ett par sitter i en soffa och kollar tidningen i Short Cuts av Robert Altman.
Tom Waits och Lily Tomlin i Short Cuts. En av Robert Atlmans bästa filmer.

Handling: Under ett par dygn i Los Angeles får vi se hur 22 personers liv flätas samman. En servitris gift med ett fyllo, ett gäng medelålders män som hittar ett lik när de fiskar, en konstnär, en clown, ett trassligt par där den svartsjuke maken är stridspilot medan hemmafrun säljer telefonsex samtidigt som hon fostrar deras barn, en cellist, en polskötare, en jazzsångerska, en polis, en pojke som akut hamnar på sjukhus och så vidare.

Motivation: Nashville må vara den mest ikoniska, men Short Cuts är nog Altmans bästa mosaikfilm. Njut av att se hur väl han fogar samma den stora skådespelarensemblen och njut av hur den sköna jazzmusiken understödjer det mästerliga berättandet. Med Short Cuts Oscarnominerades Robert Altman för bästa regi.

Det här var alltså min lista över Robert Altmans 11 bästa filmer. Hoppas att du har fått en större inblick i en av vår tids främsta auteurers fantastiska filmografi.

About Eric Diedrichs 642 Articles
Ansvarig utgivare, chefredaktör och medgrundare av FIlmtopp.se. Oavsett om du håller med om vad jag skriver eller inte, kommentera gärna. Det finns alltid nya infallsvinklar att diskutera film med.