• Action
Filmtopp Admin
Uppdaterad 05 december 2019 kl. 16:12 | Publicerad 01 augusti 2015 kl. 21:08
    Christopher McQuarrie
    Christopher McQuarrie
    Tom Cruise, Rebecca Ferguson, Simon Pegg, Jeremy Renner m.fl.

Ethan Hunt (Tom Cruise) tar oss genom hans svåraste uppdrag hitintills. Med hjälp av Brandt (Jeremy Renner), Benji (Simon Pegg) och Luther (Ving Rhames) tar Ethan oss runt hela världen i jakten på den mytomspunna organisationen "Syndicate" som alltid verkar ligga ett steg före Ethan och hans I.M.F.-team. Ethan ställs inför svåra val när han möter "Syndicates" listiga Ilsa Faust (Rebecca Ferguson), en kvinna som kanske är slugare än vår hjälte…

Mission: Impossible - Rogue Nation är en rentav grym uppföljare till Mission: Impossible-serien och den sviker inte någonstans. Filmen levererar det jag förväntar mig av en sommarblockbuster och dessutom ger ett extra sting därtill med uppfriskande tempo och en bra skådespelarensamble.

Tom Cruise vet hur man gör storfilm och det märks. Han låter inte publiken vila i filmens berg- och dalbana av komplotter och intriger. Cruise gör ett fantastiskt jobb. Vi får se hur han själv utför de flesta stunt-, slagsmåls- och bilscenerna med bravur. Faktum är att alla skådespelare gör en enastående insats och jag känner med deras karaktärers upp och nedgångar.

Mission Impossible

Karaktärerna kompletterar varandra mycket väl: Rebecca Fergusons starka kvinnliga huvudroll, Simon Peggs "comic relief" blandat med Jeremy Renners seriösa karaktär och Ving Rhames roll som Luther vilken alla verkar luta sig lite på. De mindre birollsinnehavarna är också utmärkta. Jens Hultén gör en bra insats som påminner om hans tidigare karaktär Seth Rydell från Johan Falk-serien. Hulténs och Fergusons roller (som båda talar svenska i filmen) lyfter varann med deras interaktioner.

Däremot skulle jag säga att skurken i filmen var sådär. Trots att skådespelaren Sean Harris var fantastisk, kändes figuren slarvigt skriven. Det fattades något jämfört med Jon Voights eller Jean Renos karaktärer från den första Mission: Impossible-filmen.

Om du är ute efter en spännande actionrulle där komplotterna måste skalas bort bit för bit och där du genuint inte vet om någon går säker, då är Mission: Impossible - Rogue Nation en perfekt film att se.

Eddie Bonneau