Recension: Allt och Eva (2024) – humor blandas med livets svårigheter

Olivia Samuelsson
Uppdaterad kl. 15:04 | Publicerad 20 april 2024 kl. 08:04

Allt och Eva får en att skratta och tänka efter

"Allt och Eva" är underbart skruvad, underhållande och stressande att se på. Men dramakomediserien får en även att fundera kring livets olika svårigheter.

Johanna Runevad
    Tuva Novotny, Joachim Fjelstrup, Sissela Kyle, Sanna Sundqvist, Bengt Braskered, Jason "Timbuktu" Diakité

"Allt och Eva" följer den eviga singeln Eva (Tuva Novotny), som inte alls tror på kärlek. Trots det är hon fast besluten om att skaffa barn på egen hand och hon åker ner till Köpenhamn för att inseminera sig. Men dagen innan insemineringen börjar hon fundera över det faktum att hon inte har en aning om vem spermadonatorn är och vilka gener han kommer föra vidare till hennes barn.

Det är då en fråga börjar gnaga i henne: Tänk om han är psykopat?

Oförmögen att släppa det hela söker Eva i hemlighet upp spermadonatorn, Mads (Joachim Fjelstrup), för att få ett hum om vem han är som person. Efter en trevlig kväll tillsammans på en av Köpenhamns pubar känner hon sig lugnad. Med ett embryo i magen åker hon hem till Sverige, men det dröjer inte länge innan Mads dyker upp vid hennes dörr. Han har inte kunnat glömma henne och vill fortsätta ses, helt ovetandes om sanningen bakom hur de egentligen träffades och att hon har hans barn i magen. Plötsligt blir Evas liv mer komplicerat än hon hade kunnat ana och i takt med att magen växer blir lögnerna allt fler.

I serien ser vi många välbekanta ansikten, såsom Tuva Novotny (Avgrunden), Sissela Kyle (Fröken Frimans krig), Sanna Sundqvist (Tore), Joachim Fjelstrup (The Stranger) och Bengt Braskered (Molanders). En av birollerna görs även av artisten Jason "Timbuktu" Diakité, som gör sin skådespelardebut.

Serien är skriven och regisserad av Johanna Runevad (Farväl Falkenberg).

Humor blandas med några av livets svårigheter

Det här är typiskt en sån serie som får mig att sitta och skruva på mig i soffan, på ett bra sätt. Själva historien i sig är underbart stressande och humoristisk i och med att tittarna får se hur Eva trasslar in sig i allt fler lögner. Hennes färgstarka och cyniska karaktär blir dessutom en underhållande kontrast till Mads snälla och ärliga sätt.

Under seriens gång varvas Evas historia med inblickar i hennes anhörigas liv och där får vi en mer allvarsam ton. Att kunna älska sig själv, ensamheten som pensionär och svårigheterna med att vara mamma är några ämnen som tas upp. Balansen mellan humor och livets olika svårigheter varvas på ett snyggt sätt och gör att serien får ett djupare lager trots att det är en dramakomedi.

Jason "Timbuktu" Diakité gör skådespelardebut i dramaserie för Viaplay
Jason Diakité gör skådespelardebut i "Allt och Eva". Foto: Viaplay.

Att våga bryta mot det typiskt svenska

Något som på ett skickligt sätt går som en röd tråd genom serien är att våga bryta mot det typiskt svenska. De danska karaktärerna påpekar flera gånger hur stela och fyrkantiga vi kan vara i vårt avlånga land och med jämna mellanrum får vi se precis hur rätt de har. Vi vågar inte säga vad vi tycker, känner inte våra grannar och är livrädda för att gå mot strömmen eller sticka ut på något sätt. Serien visar oss varför det kan vara bra att våga lite mer och ibland vara lite mindre "typisk svensk".

I linje med dess budskap går serien emot det vanliga. Sättet att berätta och användning av ljudeffekter är något som sticker ut, men som passar karaktären Eva och som även förstärker budskapet. Även om serien stundvis är intensiv, med många färgstarka karaktärer som alla kräver sin plats i rutan, är den lätt att följa med i och otroligt underhållande.

"Allt och Eva" har premiär på Viaplay den 21 april.