Recension: Fargo (säsong 5) – inspirerat med fingertoppskänsla

Bästa serierna på HBO Max 2023 – alla bra serietips

Filmtopp
Uppdaterad 29 november 2023 kl. 17:11 | Publicerad 06 januari 2023 kl. 20:01

Tipsen du inte vill missa

Filmtopp samlar de bästa serierna på HBO Max 2023, detta för att underlätta ditt letande. Det finns ett gäng höjdpunkter som du lär vilja kasta dig över...

Streamingtjänsten har ett stort år med flera nya storproduktioner samt favoriter som kommer tillbaka med nya avsnitt. Bland höjdpunkterna av de bästa serierna på HBO Max 2023 hittar vi tv-spelsbaserade The Last of Us med Mandalorian-stjärnan Pedro Pascal, och den efterlängtade fjärde säsongen av True Detective, där Jodie Foster spelar huvudrollen. Vidare kan vi se fram emot nya säsonger av stora favoriter som BarryCurb Your Enthusiasm med flera.

Filmtopps lista uppdateras allt eftersom med betygsatta rekommendationer av vår redaktion. För fler tips som inte uteslutande håller till på streamingtjänsten, spana in vår lista med de bästa serierna 2023

Fargo (säsong 5) – bästa serierna på HBO Max

Fargo (säsong 5)

Genre: Drama, Komedi, Thriller
Med: Juno Temple, Jan Hamm, Jennifer Jason Leigh, Joe Keery m.fl.

Det förflutna hon har flytt i många år hinner ikapp en hemmafru i Minnesota efter en olycklig och slumpartad händelse. Plötsligt börjar hon sugas in i det liv honom lämnat bakom sig och måste göra allt hon kan för att hennes nya liv inte ska raseras, vilket givetvis är lättare sagt än gjort.

Fargo-serien levererar ännu en gång en enastående säsong.

Betyg 4

Winning Time

Winning Time (säsong 2)

Genre: Drama, Sport
Med: John C. Reilly, Jason Segel, Jason Clarke, Adrien Brody, Quincey Isaiah m.fl.

Den andra säsongen (som också blev den sista) av "basketserien" Winning Time höjer ribban ytterligare från den första säsongen och bjuder oss på ett löjligt underhållande drama om profiler från basketsporten – i det här fallet på 80-talet. Skådespelet är suveränt, de underhållande dumheterna är många och innehållet är värt att kasta sig över för såväl sportentusiaster som de som inte bryr sig ett skvatt om idrott.

Betyg 4

Unicorn: Warriors Eternal affischbild

Unicorn: Warriors Eternal

Genre: Animation, Fantasy, Action
Med: Hazel Doupe, Demari Hunte, Tom Milligan m.fl.

Från skaparen av animerade klassiker som Samuraj Jack och Dexters laboratorium kommer nu Unicorn: Warriors Eternal. En actionladdad och underhållande serie med tre hjältar i fokus som står pall mot tidens rand för att kunna fortsätta sin eviga kamp mot ondskan. För att kunna göra detta reinkarneras de med jämna mellanrum, men när en av dem finner sig själv i en ny kropp tillhörande en brud som precis ska gifta sig flyter saker och ting inte så smort som tidigare. Den nya värdkroppen är inte gjord för en kamp mot ondskan och värden själv är dessutom inte villig att ge upp sin kropp.

Betyg 4 av 5

Love & Death

Love & Death

Genre: Drama, Krim
Med: Elizabeth Olsen, Jesse Plemmons, Patrick Fugit, Lily Rabe m.fl.

Elizabeth Olsen glänser i huvudrollen i denna miniserie som skildrar verkliga händelser från ett mindre, kristet samhälle i Texas omkring år 1980. Candy (Olsen) är en utåt sett exemplarisk hustru och mamma, men på insidan vittrar hon sakta sönder i brist på bekräftelse och mening. Hennes tillstånd leder till att hon ingår en kärleksaffär med sin makes vän – ett beslut som i slutändan kommer att få förödande konsekvenser.

Ett inledningsvis trevande tempo och lite väl många obesvarade frågor om karaktärernas inre hindrar serien från att få full pott, men i övrigt är den en suverän dramaserie med fantastiskt skådespel.

Betyg 4 av 5

Recension: Barry (säsong 4)

Barry (säsong 4)

Genre: Drama, Komedi, Krim
Med: Bill Hader, Sarah Goldberg, Henry Winkler, Stephen Root, Anthony Carrigan m.fl.

Suveräna Barry, skapad av Bill Hader och Alec Berg går i mål med sin fjärde säsong – och den gör det givetvis med stil. Den avslutande säsongen tar visserligen en lite onödig avstickare som ruckar på tempot, men tonsäkerheten, skådespelet, humorn, regin och kreativiteten som levereras är på högsta möjliga nivå. När vi denna gången introduceras för Barry (Hader) sitter han bakom lås och bom, men han har trots det inte gett upp helt och hållet på ett nytt liv.

Betyg 4 av 5

Succesion 4

Succession (säsong 4)

Genre: Drama
Med: Brian Cox, Kieran Culkin, Sarah Snook, Jeremy Strong m.fl.

Den fjärde säsongen av Succession tar vid en tid efter det briljanta och överraskande slutet på säsong tre, som förstås bäddade för en hel del dramatik i den vansinnigt förmögna Roy-familjen. Premiäravsnittets huvudsakliga scen är Logan Roys födelsedagsfest och det tar inte många minuter innan embryot till en ny intensiv maktkamp kan börja utrönas. Logan Roy (Brian Cox) är som alltid så mästerligt spelad att han i princip inte längre en människa utan en ren entitet – kanske mer så här än någonsin. Syskonen Roman (Kieran Culkin), Shiv (Sarah Snook) och Kendall (Jeremy Strong).

Roy har också, vanan trogen, ett Aaron Sorkin-doftande vasst munhuggeri som underhåller och känns ständigt träffande satiriskt och ajour med samtiden. Grädden på moset är förstås Tom (Matthew Macfadyen) och Greg (Nicholas Braun) – vars komiska relation verkar mer lovande än någonsin när de – till Toms motvilja – rebrandat sig som ”the disgusting brothers”.

Betyg 5 av 5

Rain Dogs

Rain Dogs (säsong 1)

Genre: Komedi
Medverkande: Jack Farthing, Daisy May Cooper, Ronke Adekoluejo m.fl.

Rain Dogs handlar om den urfattiga ensamstående kvinna Castello (Daisy May Cooper), som hankar sig fram i Londons undre värld samtidigt som hon försöker göra livet drägligt för sin charmiga dotter. Det låter kanske vare sig originellt eller särskilt kul, men på något vis är det både och. Kanske beror det på den sköna uppriktigheten i vad vi ser. Det är ohämmat grovt utan att vara särskilt vulgärt och löjligt brittiskt utan att vara en karikatyr.

Betyg 4 av 5

The Last of Us (säsong 1)

Genre: Drama, Action, Äventyr
Medverkande: Pedro Pascal, Bella Ramsey, Gabriel Luna, Marlene Dandrige, Murray Bartlett, Nick Offerman m.fl.

HBO Max startar året på bästa möjliga vis. Redan i januari landade tv-serien baserad på det postapokalyptiska action-äventyrsspelet som släpptes 2013, och genast hyllades för sitt berättande, sin spelkänsla och grafik – och även serien levererar ordentligt.

I centrum för handlingen står Joey och en yngre, immun överlevare som kan vara mänsklighetens stora hopp för att återställa balansen i en virussmittad värld. Tillsammans beger de sig på en stor och farofylld resa västerut genom det som finns kvar av landet. Seriens posternamn är Pedro Pascal som även spelar "Mando" i Star Wars-serien The Mandalorian.

betyg 5 av 5

Andra bra serier på HBO Max 2023 – nya och kommande

Jodie Foster har huvudrollen i True Detective säsong 4 som har premiär under 2023

True Detective (säsong 4)

Världen höll länge andan under tiden True Detective hölls i limbo efter sin tredje säsong. Det ledde förstås till en kollektiv suck av lättnad när vi fick veta att en fortsättning skulle komma. Snart är den fjärde säsongen här, och då med tungviktaren Jodie Foster som utredare. Den här gången kretsar sig fallet runt en grupp försvunna forskare i Alaska. För att knäcka gåtan om var de tagit vägen måste vår hjälte gräva i de hemsökta sanningarna som ligger begravda under den eviga isen.

Premiär: 14 januari 2024

Curb Your Enthusiasm (säsong 12)

En annan storfavorit som återvänder under årets första halva är Larry Davids långkörare till komediserie, Curb Your Enthusiasm, som nu är inne på sin tolfte säsong. Vi kan förvänta oss flera obekvämt pinsamma situationer och skarpsinnig dialog när Larry fortsätter att leva som en irriterad rik man i Los Angeles. Om vi här har en av de bästa serierna på HBO Max 2023? Efter vad vi fått avnjuta genom åren skulle allt annat förvåna oss.

Premiär: februari 2024

Robert Downey Jr i "Iron Man 3". Foto: Disney.

The Sympathizer

Den kommande serien The Sympathizer som frontas av Iron Man-stjärnan Robert Downey Jr. är en spionthriller och kultursatir om kampen hos en halvfransk, halvvietnamesisk kommunistisk spion under de sista dagarna av Vietnamkriget. Serien är en adaption på Viet Thanh Nguyens Pulitzer-belönade roman med samma namn, som beskrivs som en skoningslös utforskning av identitet och Amerika, en gripande spionroman och en kraftfull berättelse om kärlek och vänskap.

Premiär: TBA

Warrior (säsong 3)

När den första säsongen av Warrior släpptes var den en av årets mest actionladdade och imponerande produktioner. Den uppföljande säsongen lämnade nog ingen besviken, och så förväntar vi oss även bli fallet när Warrior säsong 3 slår ner på streamingtjänsten.

Premiär: TBA

Vår lista med de bästa serierna på HBO Max 2023 uppdateras allt eftersom med betygsatta rekommendationer av Filmtopps recensenter, där en hel del dolda guldkorn har möjlighet att lyftas fram. Håll utkik!