• Amazon Prime
02 april 2022 kl. 17:04

Sarkasm, kärlek och varulvar - blir det bättre?

Just när man trodde att man inte kunde klämma varulvsgenren mer så ploppar Amazon Prime ut "Wolf like me" och det med finess.

Abe Forsythe
    Josh Gad, Isla Fisher, Ariel Donoghue m.fl.

Josh Gad och Isla Fisher är kanske mest kända för fåniga komedier och cheesy romcoms men i Amazons nya småputtrande dramakomediserie Wolf Like Me får alla deras sidor stiga fram i rampljuset, de humoristiska såsom de bedrövade. I varje avsnitt presenterar de fler orsaker till varför man aldrig ska döma en skådespelare efter dennes tre mest kända verk vilket i detta fall skulle vara Josh Gads Olaf i Frost, Frost och ja, Frost. Vi kan klämma in Lefou också i Skönheten och Odjuret endast för att hans roll skapade kontrovers huruvida LGBTQ-karaktärer ska representeras i familjefilmer vilket på den tiden var det närmsta han kom något verkligt engagerande.

I rollen som en den ensamstående pappan Gary gestaltar Gad den bästa kombinationen av bitterhet och humor och framförallt gränslös kärlek till sin dotter Emma (Ariel Donoghue). Efter Emmas mammas bortgång skär det i hennes relation med sin far och trots att han gör sitt bästa för att hålla ihop deras glasslott så tycks sprickorna bara bli djupare. Allting raserar när de krockar med bilen med Mary (Isla Fisher). Hon är en märklig och strålande kvinna som varken Gary eller Emma kan förneka att de blir förtrollade av. Mary bär dock på en hårig, blodig, ylande hemlighet. Hur mycket är Gary villig att satsa för att göra henne till en del av deras lilla trasiga familj?

Äter levande getter varje fullmåne

Wolf Like Me är inte en övernaturlig serie med dramatiska inslag, det är en dramaserie med övernaturliga inslag. Faktumet att Mary transformeras till ett mytomspunnet rovdjur varje fullmåne är bara en detalj som sätter käppar i hjulet för en redan gripande handling. Det är samma princip som en serie vars stora konflikt är en otrogen partner eller att en älskare skickas iväg i krig. "Du äter levande getter varje fullmåne? Jaha, hur löser vi detta?". Övernaturliga serier brukar fokusera på hela det magiska fenomenet och dra det till sin yttersta spets med extravaganta antagonister och femton säsonger men här är det det lilla som är det fantastiska. Mary och Garys berättelse är minimal och intim vilket gör den desto mer träffsäker både i humor och sympati för karaktärerna som lika gärna kunde ha varit grannar i ditt trapphus.

Träffsäker humor och sympatiska karaktärer

Det finns vissa likheter med Santa Clarita Diet (2019) med bisarr vardagshumor och morbida inslag. Däremot så väger Wolf Like Me betydligt mer åt det seriösa hållet med en glimt i ögat. Det Mary och Gary håller över Sheila och Joel är dock genuin kemi. De är trovärdiga både under sina sporadiska sammanträffanden där de är nervösa som två tonåringar och under de mer djupgående samtalen där båda deras inre monster tillåts utforska varandra. Det blir desto mer spännande när Gad som annars spelar löjlig och oseriös faktiskt visar att han är kapabel till svärta, självklart med lite mörk humor i kanten.

Det känns som om man är del av Garys dysfunktionella familj. Redan från första avsnittet bjuds vi in till interna skämt som följer genom resten av serien och små bakgrundsdetaljer som man nästan endast kan fånga upp om man själv bor i deras förortsvilla. Garys och Marys berättelse må vara relativt liten (i varulvstermer) men världen runtomkring dem är djup och så hypnotiserande detaljrik att det känns som om man kan sticka handen genom TV-rutan och klappa Garys oroliga hjässa.

Wolf Like Me är som tigerbalsam för sinnet. Den pyr med spänning, kärlek och värme som får minuterna att rinna iväg. Den är inte din vanliga jordskakande fantasyserie eller melodramatiska såpa utan är något alldeles eget som måste ses för att man ska förstå. Se den nu på Amazon Prime!