Stenhård action i svensk 80-talsmiljö.

Efter år av väntan är den nu här, den svenska actionfilmen "Vitt skräp". Ambitionerna är höga och det är svårt att tro att filmen är gjord på närmast obefintlig budget.

Tobias Nordquist
    Joel Forssell, Andreas Doyle, Anton Hagwall
    Ola Rapace, Ida Engvoll, Peter Viitanen, Donald Högberg, Erik Bolin m.fl.

Svenska filmer och serier 2021

Senaste gången vi såg Ola Rapace i en svensk långfilm var 2015 med Glada hälsningar från Missångerträsk, sedan dess har han mest gjort film i Frankrike och Hollywood. Men innan han drog till de internationella filmmarknaderna spelade han också in Vitt skräp, en svensk actionfilm han också producerat. Med en extremt ansträngd budget har det tagit år att ro projektet i hamn och nu är det alltså dags för Vitt skräp att få biopremiär.

En regnig 80-talsnatt kör en man in i en liten svensk småstad. Vi förstår direkt att han har ett våldsamt förflutet och knappast är där för att stanna, men ödet vill annorlunda. Snart har han börjat jobba för Gubben (Donald Högberg) – en lokal gangsterkung som styr traktens ligister med järnhand. Hans två fuckups till söner vill gärna visa att de har krut i nävarna, det går sådär.

Snart kommer också en kvinna dit (Ida Engvoll), även hon med ett brokigt förflutet. Hon är fast bestämd för att återknyta kontakten till sin son som hon inte träffat på flera år – något hans korrupta polis till styvfar sätter sig emot.

Snyggt hantverk som bådar gott.

Vitt skräp är gjord med en snudd på obefintlig budget. Vissa av skådespelarna har till och med ställt upp ideellt. Trots detta har man alltså fått till en film, som inte bara har flera välskrivna karaktärer utan också är läcker att se på. Att det har tagit cirka sex år att sy ihop säcken är svårt att tro och vittnar om stor skicklighet bakom filmteamet.

Filmen har jämförts med kulturella milstolpar som Guy Ritchies debut Lock, Stock and Two Smoking Barrels och Quentin Tarantinos Pulp Fiction. Samtidigt som Vitt skräp är en raritet i svenskt filmliv, är det en björntjänst att jämföra den med nämnda titlar. Den som förväntar sig ett nytt mästerverk kommer att bli besviken. Med det sagt är Vitt skräp fortfarande sevärd och det är tydligt att regissör Tobias Nordquist har en riktig pangrulle i sig.

Ge honom en ordentlig budget och fria tyglar så kan vi äntligen få en ny lysande svensk actionfilm, vilket förmodligen inte har hänt sedan "Livvakterna" 2001.

De bästa svenska filmerna 2021