Se trailern till Pörni säsong 3 – då har den premiär

Recension: Pörni (säsong 3)

• 6 x 27 min
  • Viaplay
Uppdaterad kl. 19:11 | Publicerad 27 november 2022 kl. 16:11

Den norska succéserien är tillbaka

Henriette Steenstrups dramakomedi har snabbt blivit en älskad serie, både i Norge och här i Sverige. Nu är hon tillbaka i huvudrollen en tredje gång. För den som gillade första två säsongerna kommer den tredje också att gå hem.

Henriette Steenstrup
    Henriette Steenstrup, Vivild Falk Berg, Nils Ole Oftebro, bba Jacobsen Öberg m.fl

För den som inte har sett ett enda avsnitt av Henriette Steenstrups serie Pörni så har ni verkligen missat något. Serien som alltså är inne på sin tredje säsong handlar om Pernille, eller Pörni som alla kallar henne. Hon är en kvinna som gör allt för alla och som hjälper barn och unga både på jobbet som socialtjänstarbetare och på sin fritid. Hon sätter alltid alla andra före sig själv, även om det ibland kan bli både tufft och väldigt jobbigt. Att alla andra ska ha det bra är alltid det viktigaste för henne.

I den tredje säsongen närmar sig julen och allt vad det innebär. Dock blir det allt annat än en vanlig jul för Pörni. Hanna (Vivild Falk Berg) åker till Argentina,  Sigrid (Ebba Jacobsen Öberg) ska fira jul med sin pappa och Pörnis pappa Ole Johan (Nils Ole Oftebro) har andra julplaner. Pörni ser alltså ut att få fira jul själv. Samtidigt påminns hon om systern Anne som gick bort för ett år sedan. Inte nog med det så ställs hon inför flera tuffa utmaningar på jobbet som också tar både tankekraft och energi.

En lite mörkare och känslosammare säsong.

Det som gör "Pörni" till en så sevärd och underhållande serie är dess förmåga att på ett fint och balanserat vis få till både mörker och humor. I den tredje säsongen får vi återigen både skratta och gråta. Trots att det är tungt i hennes liv och mycket som inte går hennes väg lyckas Pörni ändå, på något vis, hitta det roliga och ljusa i mer eller mindre varje situation. För oavsett hur jobbigt det ser ut att vara så vet hon att det alltid kan bli bättre, så även i tredje säsongen.

Med det sagt så är det ingen becksvart eller tokdyster säsong vi har att göra med. Verkligen inte. Det är fortfarande samma rappa och ibland ganska mörka humor som dyker upp gång på gång. Seriens manus är precis lika bra som i tidigare säsonger och det känns verkligen som att Henriette Steenstrup har hittat dit hon vill med den. Samtidigt växer helheten för varje avsnitt, där vissa är mer tårframkallande än andra.

På tal om Henriette Steenstrup, så är det verkligen hennes serie. Inte bara för att hon skapat och skrivit den, utan också för att hon är skådespelaren som konstant imponerar mest och håller högst nivå. Inte för att andra skådespelarna är dåliga, men det är bara en stjärna som lyser starkare än alla andra i serien. Och det är just Henriette Steenstrup. Om det beror på att hon skrivit sin karaktär själv låter jag vara osagt. Oavsett är det hon som till stor del lyfter serien.

Det finns vissa avsnitt som inte håller lika genomgående höga kvalitet, men till stor del är tredje säsongen av "Pörni" den bästa hittills. Det är också en fortsatt sevärd och underhållande serie som garanterat kommer att gå hem hos tittarna som gillat förgående säsonger. Om det blir en fjärde säsong är svårt att säga, men nog finns det många som gärna lära vilja se en fortsättning.