Recension: Tunna blå linjen (säsong 2, avsnitt 1)

Fortsatt naken och fängslande inblick i poliskårens vardag

Premiäravsnittet av "Tunna blå linjen" säsong 2 vittnar om att serien fortsätter på samma starka och engagerande nivå som den första.

Cilla Jackert
    Amanda Jansson, Oscar Töringe, Gizem Erdogan, Per Larsson m.fl.

Under Way Out West visades det första avsnittet av Tunna blå linjen säsong 2 och självklart var Filmtopp på plats för att ta del av spektaklet.

Det handlar om parallella verkligheter, spegelsamhällen, berättar serien manusförfattare Cilla Jackert under festivalvisningen.

En av flera anledningar till "Tunna blå linjens" popularitet är den nakna inblicken i en polis vardag. Berättelsen har heller ingen början eller slut, vilket skiljer sig från det berättande vi vanligtvis ser i dag. En annan framgångsfaktor är relationerna inom polisgruppen och speciellt förhållandet mellan Sara (Amanda Jansson) och Magnus (Oscar Töringe). I första avsnittet av den nya säsongen är allt annat än bra mellan dem. Magnus är rasande och Sara verkar ha fått upp intresset för en annan kollega. Vad är det som egentligen har hänt?

Leah (Gizem Erdogan) har precis kommit tillbaka till gruppen efter en sjukskrivning och under en kvällsrunda med Sara blir det allt annat än lugnt. Det börjar brinna i en industribyggnad, som visar sig vara fullt befolkad och låst från utsidan. Branden utvecklar sig till ett inferno och människorna där inne måste ut. Duon behöver förstärkning och gruppchefen Jesse (Per Lasson) kallar in vad han har, vilket betyder precis allihop, till platsen.

Det inledande avsnittet är ett väldigt bra sådant där vi inledningsvis sakta vaggas in och presenteras för alla nya och tidigare karaktärer och deras livspussel. När den nämnda industribranden startar skruvas tempot upp ordentligt och det blir även väldigt känslosamt. Det är tydligt att den traumatiska händelsen har stor inverkan på gruppen oavsett hur professionell en polis än må vara. Den här typen av insiktsfulla nyanseringar var dels det som gjorde den första säsongen så bra, och det dröjer inte länge innan vi känner oss lika fängslande den här gången.

Årets säsong har precis som den föregående spelats in i Malmö. Under festivalvisningen nämns det att serien är inspelad på över 400 olika platser och Gizem Erdogan berättar hur det kommit fram riktiga poliser för att ta selfies. Säkerligen har nyfikenhet från Malmöborna på gott och ont påverkat inspelningen. Under inspelningen av säsong två kände många fler till och har sett serien tillskillnad från inspelningen av första säsongen.

Flera skådespelare från första säsongen syns i dag i allt fler produktioner och kanske är Oscar Töringe den som fått störst genombrott. Framöver är han delaktig i hela sex stycken olika projekt, bland annat Viaplays dramakomedi Tack för senast!, regisserad av Moa Gammel. Där talar han dock inte skånska.

"Tunna blå linjen" säsong 2 har premiär den 16 september på SVT och  SVT Play.