Recension: Flykten till Östermalm (säsong 1)

• 8 x 25 min
  • SVT Play
06 april 2023 kl. 17:04

Lättsam och underhållande humorserie

Flykten till Östermalm på SVT är Sven Melanders sista projekt som han började arbeta och skriva på före sin bortgång 2022, tillsammans med Gunnar Wesslén och Paolo Vacirca. Resultatet av detta är en uppiggande och lättsam komediserie med träffsäker humor och bra skådespel.

Sven Melander, Gunnar Wesslén, Paolo Vacirca
    Özz Nûjen, Filip Dikmen, Selma Caglar, Anders Jansson m.fl.
Flykten till Östermalm

Från Malmö till Stockholm

Flykten till Östermalm kretsar kring familjen Mursa och pappa Kennedy (Özz Nujen) som ärver miljontals kronor och därför bestämmer sig för att flytta upp med sin familj till Stockholm från Malmö. De flyttar till Strandvägen på Östermalm för att bli en del av överklasslivet och diverse kulturkrockar börjar ske omedelbart. De ställs inför problem med grannar, konflikter och hemligheter med en massa nya regler som ställer till det åt båda håll.

Hela familjen, som förutom pappa består av mamma Nischa (Selma Caglar), sonen Ibbe (Filip Dikmen), dottern Melissa (Yussra El Abdouni) och farmor (Müebbet Alp), ställs inför sina egna svårigheter i och med flytten och de måste alla navigera sitt nya liv i Stockholm. Samtidigt ska familjen försöka hålla ihop i sin nya vardag och konflikter uppstår även mellan familjemedlemmarna när allt inte längre är som det brukade vara.

Flykten till Östermalm Özz Nujen och Filip Dikmen
Özz Nujen och FIlip Dikmen. Foto: Andreas Söderberg / Bright moving pictures / SVT

Hög nivå på skådespeleriet

Skådespelet från Özz Nujen, Anders Jansson och Filip Dikmen är på en hög nivå och för mig som sett Dikmens videos tidigare på Youtube känns det som att han inte ens fått ett manus. Han kör på i sann Dikmen-anda, med samma känsla som när han inte är i en roll, vilket tyder på att serieskaparna lyckats gestalta en riktig bild över hur det kan se ut i verkligheten när skådespelarna verkar så bekväma i sina roller.

Eftersom övervägande delen av ensemblen i de första två avsnitten är ståuppkomiker som blivit skådespelare sitter den komiska tajmingen där den ska och Nujen är perfekt i huvudrollen som den aningen naiva pappan i familjen. Eftersom allting flyter på så bra i samspelet mellan rollerna undrar man nästan om allt är manus eller om någonting är improviserat. För intrycket är avslappnat och som att skådespelarna inte skådespelar, vilket gör serien trivsam att se på.

Uppfriskande komedi

Serien är lättsam och bjuder på uppfriskande komedi. Vissa scener får en att skratta högt i och med vardagshumorn som är igenkännbar för alla. Samtidigt finns det stunder när det blir överdrivet och handlingen räcker bara så långt som till en viss grad innan det känns gjort, vilket i sin tur vägs upp av skådespeleriet. Det är skådespelarna som gör det sevärt, inte så mycket handlingen.

"Flykten till Östermalm" är en glad och underhållande humorserie med vass komedi och hög igenkänningsfaktor. Den är helt klart sevärd och roande i all sin enkelhet.

“Flykten till Östermalm” har premiär 7 april på SVT.