Recension: ”Kingdom” (säsong 2)

Recension: ”Kingdom” (säsong 2)

• 6 x 60 min
  • Action, Skräck
17 mars 2020 kl. 20:03

”Kingdom” bjuder på överlägsen och skrämmande aktuell zombieskräck.

Ibland får man nästan nypa sig i armen, eller gnaga sig i axeln kanske är mer passande en zombieserie, för att kunna försäkra sig om att det verkligen finns en värld i vilken den här nivån av TV-skapande är möjlig. ”Kingdom” utklassar nämligen allt i dess genre, samtidigt som den blir oväntat aktuell i vår nuvarande Coronavärld.

Kim Eun-hee
    Ji-Hoon Ju, Doona Bae, Kim Sungkyu m.fl.

Den första säsongen av den sydkoreanska zombieskräckserien, som utspelar sig på Koreahalvön någon gång under slutet av 1500-talet, introducerade oss för en värld där ära och heder är allt. När kungen plötsligt insjuknar och hans oäkting till son är den ende levande arvingen till tronen, gör den unga drottningen och hennes far (som är högt uppsatt inom hovet) allt för att försöka hålla sig kvar vid makten.

Drottningen börjar på en plan som ska göra så att hon kan föda en rättmätig arvinge till tronen medan hennes pappa gör allt för att hålla kungen vid liv, till och med genom att återuppliva honom efter hans död. Det här blir starten på en hemsk zombie-epidemi som får coronaviruset att blekna i jämförelse.

Rekord i zombie-action.

Kingdom season 2

Till skillnad från alla andra (åtminstone vad jag kan minnas) zombieproduktioner så får vi i Kingdom faktiskt reda på exakt hur de första människorna ”smittas” och under den andra säsongen fortsätter sjuksköterskan, spelad av Doona Bae (Sense8), att besvara flera viktiga frågor om ”sjukdomen” som får folk att vilja äta de levande. Här tar man en risk genom att faktiskt ge oss svaren på hur det allra mesta fungerar, men det är lyckligtvis så pass välskrivet att det snarare gör att serien känns ännu bättre på grund av hur imponerande det är att man verkar ha tänkt ut ett scenario som känns möjligt ”på riktigt”.

Det som imponerar allra mest är däremot givetvis att man lyckats få till en slags nonstop-action som gör att man många gånger känner sig andfådd av att ha hållit andan själv, genom vad som måste vara något slags rekord i zombie-action. Den lättaste liknelsen man kan dra här är faktiskt till Game of Thrones, där HBO med sin enorma budget lyckades skapa några av de snyggaste scenerna vi har sett på TV — någonsin. Kingdom är på nästan samma höga nivå när det kommer till fotot och detaljrikedomen i varje scen… men med skillnaden att Kingdom har ett avsevärt bättre manus.

Om det är något som kan anses vara värt att klaga på, så är det väl möjligtvis den andra halvan av det sista avsnittet för säsongen… som sätter upp en möjlig tredje säsong (som ännu inte har beställts av Netflix). Ni kommer förstå precis vad jag menar när ni väl ser det, för det måste ni givetvis göra, men om vi nu inte får en tredje säsong (eftersom Netflix är väldigt restriktiva med att ge serier fler än två säsonger nuförtiden) så finns det perfekta slutet några minuter innan det ”officiella”.

Coronaviruset: Produktionsstopp hos Netflix
"Sagan om Ringen"-serien skjuts upp
Bästa serierna 2020 – Här är tipsen!