• 7 x 60 min
21 januari 2022 kl. 13:01

”Ozark” bjuder på början av slutet

Den första delen av den sista säsongen av ”Ozark” går tyvärr mestadels på tomgång, som lite av en mellanakt inför det egentliga slutet… och det är ju faktiskt precis vad den här säsongen är.

Bill Dubuque, Mark Williams
    Jason Bateman, Laura Linney, Julia Garner, Skyler Gaertner m.fl.

Jag minns fortfarande när jag såg det första avsnittet av Ozark i början av juni 2017, då var den officiella premiären fortfarande över en månad bort. Ibland glimmar livet som tv-kritiker till, när man lyckas hitta vad som känns som en oslipad diamant långt före alla andra och kan få njuta av den ”i fred” utan oro för spoilers. För att fortsätta på min liknelse så var det där första avsnittet av Ozark inte en ”oslipad” diamant, utan den var redan bearbetad och klar för sin plats bakom något plexiglas i en dyr guldsmedsbutik. På mindre än ett avsnitt hann man upp i en nivå som tog flera säsonger för Breaking Bad att få till och sedan behöll man den nivån mer eller mindre genom hela den första säsongen.

Serien har visserligen aldrig riktigt levt upp till den där nivån under de följande säsongerna, men delar av den tredje kom riktigt nära. När det nu äntligen har blivit dags att få ta del av ”början på slutet” med den första halvan av den sista Ozark-säsongen, så var det ändå med högt ställda förhoppningar som jag började plöja igenom de sju avsnitten. Tyvärr bjuds vi mestadels på vad som är en uppenbar mellanakt, där pjäserna behöver flyttas till bästa möjliga positioner inför vad som onekligen lär bli en riktigt spännande avslutning senare i år (när de sista sju avsnitten släpps).

Bådar gott inför finalen

Handlingen tar vid där den förra säsongen slutade - vilket vi redan fått se i trailers inför premiären - där Marty och Wendy försöker tvätta bort resterna av den förra säsongsfinalens sista dödsoffer. Tillbaka hemma i Ozark får familjen irriterande ofta besök av en snokande privatdetektiv, som anlitats av Helens make för att få en underskrift så deras skilsmässa kan gå igenom. Men utöver det fortsätter det mesta på mer eller mindre samma sätt som under tidigare säsonger, med samma karaktärer i fokus.

Med tanke på att vi redan inför den fjärde säsongen har fått veta att det kommer att bli den sista, men att den släpps i två omgångar á sju avsnitt gör nu att den här första halvan blir mer av en mellanakt än vad som är vanligt när det kommer till Ozark. Det finns givetvis några gånger när det blir riktigt spännande, chockerande och med skådespel på en bitvis fantastisk nivå (särskilt från Julia Garner). Men efter att ha fått ta del av den första halvan av avslutningen, känns det nu olidligt att tvingas sitta och vänta på det verkliga slutet… för pjäserna står nu utplacerade på ett sätt som kan leva upp till den otroliga inledningen i det första avsnittet 2017.

Ozark säsong 4A finns nu att streama på Netflix.