Recension: Mother of the Bride (2024)

Recension: Mother of the Bride (2024) – pendlar mellan stel och överdriven

• 1 tim 30 min
  • Romantik, Komedi
Karna Mahoney
09 maj 2024 kl. 17:05

För dig som gillar tramsig romantisk komedi

Ett av Netflix senaste tillskott är den romantiska komedin "Mother of the Bride". I filmen får vi följa en mamma och hennes dotter som finner tillbaka till varandra såväl som andra personer från det förflutna.

Mark Waters
    Robin Bernheim
    Brooke Shields, Miranda Cosgrove, Benjamin Bratt, Chad Michael Murray m.fl.

"Mother of the Bride" tar fart när Emma (Miranda Cosgrove) kommer tillbaka från London för att berätta för sin mamma Lana (Brooke Shields) att hon har förlovat sig. Lana ger redan här intryck av att vara en otroligt spänd och nervös själ och tror till en början inte på sin dotter som inte ens berättat om sin pojkvän. Bröllopet är bara en månad bort och ska firas i Phuket. Lana får ytterligare stress när hon får veta att Emmas fästman RJ (Sean Teale) är son till hennes egen ungdomskärlek Will (Benjamin Bratt).

Under filmens gång får vi följa förberedelserna inför bröllopet i Thailand och även återföreningen av Lanas gamla vänner från college. På resorten finns också Lucas (Chad Michael Murray), den yngre killen som försöker uppvakta Lana.

I den sämre klassen av rom-coms

På listan av rom-coms är den här filmen tyvärr inte i toppklass. Istället passar den in bland de klyschigare och väldigt överdrivna filmerna. Filmen känns som en sommarvariant på den typen av halvkass julfilm som alltid går ut på att någon stackare hittar kärleken på de mest udda ställena, och som det kryper lite i kroppen av att titta på. Manuset känns övertydligt, kanske i ett försök att gå i linje med Lanas väldigt strama karaktär men det fungerar inte i det här fallet.

Försöken till humor känns också klumpiga. Här bjuds vi exempelvis på den gamla klassikern där någon trillar baklänges i poolen, men i här ser det mest ut som de hoppar i vattnet istället.

Filmens två ledande skådespelare, Brooke Shields och Miranda Cosgrove, har under större delen av filmen interaktioner med varandra som känns onaturliga och stela på ett sätt som stjälper filmen snarare än att bidra till handlingen. Det finns dock också stunder då det glimtar till av värme mellan dem, särskilt i de lugnare och ärligare scenerna de delar som mamma och dotter, men dessvärre är de stunderna få och långt ifrån varandra.

Gamla vänner från förr skapar en gnista

Bättre kemi är det däremot mellan det gamla kompisgänget från college som består av Lana, Janice (Rachael Harris), Will, hans bror Scott (Wilson Cruz) och hans partner Clay (Michael McDonald). I det här sällskapet gör de ett bra jobb med att förmedla en avslappnad känsla. Det känns på riktigt som att de här gänget känner varandra sedan tidigare, i det här fallet från tiden när de var unga och gick i skolan, innan de hade koll på vilken riktning livet skulle ta dem. Den känslan kommer tillbaka periodvis när vännerna påminner varandra om att slappna av och leva i nuet.

Kompisgänget skapar ett välbehövligt lugn och en familjär känsla i filmen som annars känns lite opersonlig och kantig.

För den som gillar rom-coms som är åt det tramsigare hållet så kan den vara underhållande. ”Mother of the Bride” finns att streama på Netflix