Folk med ångest. Foto: Netflix

Folk med ångest (säsong 1)

• 6 x 30 min
Uppdaterad 31 december 2021 kl. 09:12 | Publicerad 28 december 2021 kl. 18:12

Ojämn dramakomedi på Backmans roman.

Efter att HBO gjorde succé med Backmans bok "Björnstad" var det egentligen bara en tidsfråga innan Netflix skulle göra något med författarens böcker. Nu är miniserien "Folk med ångest" här, som både imponerar och sviker.

Felix Herngren
    Dan Ekborg, Alfred Svensson, Carla Sehn, Marika Lagercrantz, Leif Andrée m fl.

Det hela börjar med ett bankrån i en sömnig småstad någonstans i Sverige. Poliserna Jack (Alfred Svensson) och Jim (Dan Ekborg) rycker ut. Men det hela eskalerar, och vad som började som ett bankrån slutar i ett dramatiskt och långdraget gisslandrama under en lägenhetsvisning.

När dramat är över försöker poliserna få tag på rånaren, men utan framgång då den lyckas försvinna från platsen. Jack och Jim börjar därmed förhöra alla offer för att reda ut vad det är som faktiskt har hänt. Det hela visar sig snabbt vara betydligt mer komplicerat än vad man först trott när den brokiga blandningen personer börjar förhöras. Deras vittnesmål går emot varandra och personen som smitit är länge ett mysterium.

En berg- och dalbana som sent kommer igång.

Netflix filmatisering av Backmans bok kan liknas vid en berg- och dalbana i flera avseenden, men framförallt i hur den är berättad. Manuset av Camilla Ahlgren (Störst av allt) och Alex Haridi (Kärlek och Anarki) växlar från att vara vasst och roligt till förutsägbart och platt. Skratten och humorn finns där, men kommer allt för sällan för en serie som enligt Netflix själva är "fantastiskt rolig". Det är först sista avsnittet som kickar igång serien på riktigt. Fram tills dess har den sina stunder av värme och underhållning, men inte särkilt mycket mer.

Serien handlar till stor del om förhören med de olika personerna i gisslan. I dessa förhör får vi möta karaktärerna på djupet och långsamt nysta ut vad som hänt under dramat. Men det är långt ifrån alla av dem som är tillräckligt intressanta för att hålla uppe var sitt avsnitt, och även den välbekanta skådespelarensemblens insatser går upp och ner. Ekborg och Svensson i rollerna som poliser är kanske seriens tydligaste exempel när de blandar överspel med hjärtfullhet och närvaro. Per Andersson i rollen som visningssaboterande performancekonstnär spelar en av sina mer seriösa roller och får även med sig en hel del skratt. Anna Granath gör det bra i sin roll som den sköra bankkvinnan och Carla Sehn imponerar i ännu en svensk Netflix-produktion.

Handlingen i Backmans underhållande bok är i grunden som skapt en bingevänlig miniserie. Men Netflix tar inte till vara på chansen fullt ut.