• 9 x 60 min
17 oktober 2021 kl. 20:10

”Succession” är äntligen tillbaka

Den förra säsongen kröntes till bästa dramaserie på Emmygalan för ett år sedan — och den nya säsongen är ännu bättre.

Jesse Armstrong
    Brian Cox, Jeremy Strong, Sarah Snook, Kieran Culkin m.fl.

Det har varit en minst sagt olidligt lång väntan, som dessutom blev ännu längre på grund av alla förseningar i samband med pandemin. Men nu är det alltså dags för HBO:s kritikerrosade och Emmyvinnande tv-serie Succession att låta oss tittare få reda på hur fortsättningen av familjen Roys inbördeskrig kommer att se ut.

I säsongsfinalen av den andra säsongen valde nämligen sonen Kendall att gå emot sin pappas önskan om att ta på sig skulden och ett möjligt fängelsestraff, för att rädda det gigantiska och familjeägda mediaföretaget Waystar Rocos anseende. Istället sade han sig ha bevis för sin pappas mörkläggning av sexskandalerna som skedde på företagets olika lyxkryssningar, med förhoppningen om att själv kunna ta över företaget. Ett oväntat drag, som tycktes göra pappan Logan Roy lika vansinnig som stolt — eller? Här har vi tittare fått vänta på den både spännande och otroligt välspelade fortsättningen i två års tid.

Den tredje säsongen tar vid bara några sekunder efter den första och tar egentligen inte en enda paus under de totalt sju avsnitt som har skickats ut för recension inför premiären. Handlingen fortsätter att skölja över oss i ett rasande tempo av kvicka, smarta, dräpande och fruktansvärt roliga repliker mellan de många olika karaktärerna. Men trots det händer det egentligen inte så mycket med den övergripande handlingen, så även om fast de flesta kritiker som har hunnit tycka till om säsongen unisont verkar hylla fortsättningen — så skulle det inte förvåna mig om vissa tittare kan komma att förlora intresset längs vägen.

Men om du likt jag själv framför allt har sett fram emot att få träda in i en värld som känns fullständigt annorlunda och främmande, men samtidigt läskigt verklig och trovärdig… så finns det inte någon mer välskriven, underbart skådespelad och mer njutbar upplevelse än att få följa det fortsatta inbördeskriget inom familjen Roy i Succession.

Utöver skådespelarna som hängt med från de tidigare säsongerna så ansluter även Oscarvinnaren Adrien Brody och den svenske Emmyvinnaren Alexander Skarsgård i två gästroller under den tredje säsongen. Men det råder fortfarande ingen tvekan om att det är framför allt är Brian Cox, Jeremy Strong, Sarah Snook och Kieran Culkin som bär serien på sina axlar. Om du verkligen har gillat de två första säsongerna, så kommer du att älska fortsättningen.