Scenes from a Marraige

Scenes from a Marriage (säsong 1)

• 5 x 60 min
Uppdaterad 09 september 2021 kl. 07:09 | Publicerad 08 september 2021 kl. 18:09

Supande framför frukosterande i HBOs Bergmanserie

Den 13 september släpper HBO en nytolkning av Ingmar Bergmans "Scener ur ett äktenskap", 70-talsklassikern som fick skilsmässostatistiken att skjuta i taket. Filmtopps Bergmanexpert tror inte att nya serien bjuder på en liknande effekt.

Hagai Levi, Ingmar Bergman (originalserien)
    Jessica Chastain, Oscar Isaac m.fl.

Om jag fick en krona varje gång jag hijackade ett samtal och började prata om Bergman skulle jag vara tillräckligt tät för att aldrig behöva skriva en recension igen. Jag har sett alla hans filmer (yes, även den han försökte begrava själv), läst ett dussintals böcker om fanskapet och ansökt om att få bo i hans hem. Om det är sjukligt eller inte får du bestämma själv.

I bokhyllan står serie- och långfilmsversionen av Scener ur ett äktenskap på både DVD och i en luxuös Blu-raybox. Trots detta och trots Sceners odiskuterbara inflytande på allt från Woody Allen till Oscarskanonen Marriage Story, håller jag ingen av versionerna som något mästerverk. Men jag har sett dem ett par gånger och svepte nyfiket HBO:s moderniserade remake.

Larmar och gör sig till

Inspelad under covid ser vi Oscar Isaac och Jessica Chastain som det krasande paret Mira och Jonathan (i originalet heter de Marianne och Johan). I fem avsnitt får vi följa med dem under en omtumlande separation kantad av tjafs och svek. Skådespelarna gör finfina insatser men kommer inte i närheten av de ohämmade rolltolkningarna som Erland Josephson och Liv Ullmann visade upp i originalet. Främst eftersom att det mest känns som att de kör varsitt maratonrace än att spela mot varandra, trots att de båda hela tiden är i bild.

Dramaturgiskt följer regissör och manusförfattaren Hagai Levi originalet troget – tråkigt troget – och de anpassningar man har gjort för modernisera kammarspelet är rätt trötta. Denna gången är det kvinnan som lämnar mannen istället för tvärtom och deras kompisar (som också har relationsproblem) lever i ett slags öppet förhållande istället för ett monogamt. Kanske känns det vågat på andra sidan Atlanten men samtidigt missar man hela poängen.

En av anledningarna till att Scener ur ett äktenskap blev en internationell snackis var att vi fick följa med på Mariannes frigörelse efter att hennes make börjat bedra henne med en yngre kvinna. Levi måste själv ha förstått att en sådan feministiska underton fullständigt dör om det istället är Jonathan som ska frigöra sig från sin hustru. Så vad vill han ha sagt? Att skilsmässor är jobbiga? Att amerikanska par i kris dricker en hejdlös massa vin, munhugger och har förvirrat försoningssex?

Samtidigt finns det stunder där Scenes from a Marriage är ruggigt bra. Jag tänker främst på det tredje avsnittet där Isaac och Chastain äntligen förstår att de inte är med i en skådespelartävling utan spelar med varandra. Kanske är jag orättvis mot dem, de jobbar hårt. Kanske är det egentligen manuset som sviker. I originalet förstår vi först i det tredje avsnittet vad som verkligen pågår, här förstår vi det redan i första scenen. Det finns alltså ingen som helst tid för att etablera paret som just ett par.

I det stora hela är dock Scenes from a Marriage bättre än mycket annat på TV och ett klart sevärt alternativ för den som gillar att se par dricka vin och gorma på varandra. Kanske fungerar det bättre om man inte sett originalet, men för en som har gjort det rekommenderar jag tveklöst Bergmans version som är roligare, mer välspelat och faktiskt har något att säga.

För mer läsning se vår lista med årets bästa serier.