• 8 x 50 min
11 januari 2022 kl. 11:01

De trubbelsökande tonåringarna återvänder starkt

På kort tid har "Euphoria" satt stapeln på hur ungdomsserier kan briljera. Andra titlar i genren får fortsätta kämpa för ens mäta sig med seriens mästerlighet även andra säsongen.

Sam Levinson
    Zendaya, Hunter Schafer, Jacob Elordi, Angus Cloud m.fl.

Euphoria kretsar kring tonåringen Rue (Zendaya) i en liten, amerikansk stad. Hennes liv har kantats med psykisk ohälsa och familjetragedi men det är den tredje strängen på lyran som har tonsatt hela hennes existens - droger. Ända sedan barnsben har hon varit beroende i någon form och det eskalerar när hon börjar high school där hon inte är ensam om den bekymmersamma vanan. Den bästa drogen av alla är dock den nyinflyttade Jules (Hunter Schafer). Deras relation är en berg-och-dalbana och i slutet av första säsongen lämnade Jules Rue på en tågstation för att fly staden som blivit en mardröm för henne.

Andra säsongen kickar igång mitt under en fest där alla älskade och hatade karaktärer återvänder: den ondskefulla Nate (Jacob Elordi), oskyldiga Cassie (Sydney Sweeney), tuffa Maddy (Alexa Demie), vassa Lexi (Maude Apatow) och rebelliska Kat (Barbie Ferreira). Men alla Euphorias avsnitt fokuserar alltid lite mer på en specifik karaktär och nu är det knarklangaren Fezs (Angus Cloud) tur att komma till tals. Och det ska sägas att även om Rues och Jules återförening är årets mest efterlängtade höjdpunkt så får de slåss om rampljuset med allas våran favoritknarklangare.

Det som gör Euphoria så exceptionell är att alla karaktärer är starka nog att hålla en egen serie. När det kommer till Fez så hade han kunnat hålla igång en spinoff på fem säsonger lika stark som Breaking Bad med undantaget för kanske lite mer hjärta. Första avsnittet i andra säsongen ger en inblick i hans uppväxt och inte minst sagt hans übercoola mormor som vi hittills endast sett lika orörlig i en sjukhussäng. Fez har alltid verkat lite frånkopplad, lite "väck", men i detta avsnitt lär vi känna honom från barnsben fram till ögonblicket på festen som förändrar hans och alla andras liv för alltid.

Självklart är Rue och Jules karaktärerna som det investerats mest tid i och deras relation kommer det skrivas böcker om i framtiden, märk mina ord. Men de har redan fått varsitt specialavsnitt mellan de två säsongerna där de intimt och intensivt öppnade upp sig med drömska inslag som gjorde det svårt att utröna vad som var sant och inte. Dessa avsnitt var utomordentliga på flera plan men de tog lite udden av vännernas återförening. Vad som kunde ha blivit en explosion blev en mindre nyårssmällare. Vad som även dämpade deras och hela avsnittets mest spända ögonblick var lite väl "svärmiska" inslag som serien tidigare briljerat på men som jag nu redan ser Saturday Night Live göra parodi på. Man ska inte överanvända sina bästa tricks.

Euphoria

Många fans saknade flera karaktärers egna avsnitt i första säsongen. Fez var en av dem och han fick minsann vad han förtjänade. Även Lexi har fått mer screentime än förmodligen hela första säsongen vilket bäddar för ett avsnitt för den enda karaktären som inte är helt tappad bakom en vagn (sagt med kärlek). Den här säsongen öppnar starkt för de återvändande karaktärerna och öppnar upp för att lära känna de som gömt sig i skuggorna.

Om resten av säsong 2 håller samma mått som första avsnitt så kommer det bli en fantastisk, hemsk, känsloladdad, hjärtkrossande vår.