• Discovery+
18 maj 2022 kl. 16:05

Vem ska man tro på?

Har du inte helt koll på vad som ligger bakom rubrikerna på Johnny Depp och Amber Heard? Då är detta dokumentären för dig!

Eliana Capitani
    Sasha Wass, Dylan Howard, Minnie Stephenson

Ingen som följer nyhetsrapporteringen på nöjesfronten har nog kunnat undgå den uppmärksammade förtalsrättegången mellan Johnny Depp och ex-frun Amber Heard. För den som ändå inte hunnit ta del av förloppet, eller som bara har ett hum om vad det hela handlar om, kan Discovery+ dokumentär Johnny vs Amber fungera bra som summering. Även vi på Filmtopp har skrivit om det kända fallet, vilket du kan läsa om här.

Dokumentär som visar bådas sidor

Johnny vs Amber är uppdelad i två avsnitt där det första försöker ge Johnny Depps perspektiv på förhållandet med Amber Heard, medan avsnitt två fokuserar på Amber Heards version. Stort fokus i dokumentären riktas mot den rättegång 2020 när Johnny Depp stämde tidningen The Sun för förtal om att han skulle ha misshandlat Amber Heard. En inblick i vad som föranledde detta är också en bärande del av dokumentären. Däremot är den senaste veckans händelser inte en del av avsnitten.

Bägge avsnitten presenterar kommentatorer som står eller har stått de två skådespelarna nära. I Depps fall finns hans advokat från londonrättegången, Jenny Afia, hans juridiska rådgivare David Sherborne samt bandkollegan Bill "Beano" Hanti för att nämna några. Mot honom, på Ambers sida, ställs juristen Sasha Wass (företrädare för The Sun under rättegången i London) och Melanie Bromley från E! News. Inhopp och synpunkter från andra inblandade i fallet förekommer också, däribland journalisten Dylan Howard från National Enquirer och TV-reportern Minnie Stephenson

Tittaren tillåts själv ta ställning

Någonting som jag uppskattar med Johnny vs Amber är att tittaren får chansen att ta del av de båda inblandades berättelser, vilket lämnar fältet öppet för oss åskådare att själva bestämma vem vi vill ta ställning för och mot, eller att inte ta ställning alls. Vi bjuds på ljudinspelningar och videoklipp från det skilda parets privatliv, vilka i alla fall ger mig en bild av ett äktenskap och förhållande som varit allt annat än rosenskimrande.

Det jag tycker saknas i dokumentären är kommentarer från Depp och Heard. Visserligen har dokumentärens skapare klippt in videosnuttar från andra tillfällen, men inga unika intervjuer tycks ha gjorts specifikt med huvudpersonerna i denna smutsiga följetång. Samtidigt är det ganska förståeligt att de inte har tid med detta när de samtidigt håller på att ta sig genom årtiondets hittills största kändisrättegång.

Amber vs Heard är nog inte en dokumentär för den inbitne Johnny Depp-fantasten eller Amber Heard-beundraren; dokumentären tillför inte tillräckligt mycket nytt stoff för dessa redan pålästa grupper. Snarare fungerar Amber vs Heard bäst för den som vill bilda sig en allmän uppfattning om fallet John C. Depp II, v. Amber Laura Heard

"Johnny vs Amber" finns nu att streama på discovery+.