20 april 2022 kl. 17:04

Fin att kolla på men lämnar mycket att önska

Nu har äntligen den Oscarsnominerade "Cyrano" med Peter Dinklage i huvudrollen svensk premiär! Det romantiska musikaldramat får både ris och ros av Filmtopps Aliah Liebst.

Joe Wright
    Erica Schmidt
    Peter Dinklage, Haley Bennett, Kelvin Harrison Jr., Ben Mendelsohn m.fl.

Filmatiseringen av det romantiska musikaldramat Cyrano baseras på Erika Schmidts teatermusikal med samma namn, som i sin tur är en adaption av den gamla pjäsen Cyrano de Bergerac. I filmen följer vi Cyrano (Peter Dinklage) - den poetiska ordsmeden som stundom förtrollar sina åhörare med sin ordkonst, stundom briljerar med sitt svärd vid dueller. Trots sina mångfaldiga talanger upplever sig Cyrano ovärdig sitt kärleksintresse Roxanne (Haley Bennett) till följd av sin kortvuxenhet (som ska motsvara den storvuxna näsan från originalversionen). När Roxanne blir förälskad i vakten Christian (Kelvin Harrison Jr.) vid första ögonkastet kommer Cyrano till undsättning för att säkerställa parets framgång genom att skriva brev till Roxanne i vilka han utger sig för att vara Christian.

Cyrano
Peter Dinklage I Cyrano. Foto: SF Studios.

Cyrano misslyckas med att gripa tag på flera plan, det som skulle vara kvickhet och diktkonst känns slätstruket och intetsägande, samtidigt som sångnummerna inte är tillräckligt catchy för att etsa sig fast. Det ska däremot sägas att många av sångerna är vackra. De ackompanjerande dansnumren var förvisso ibland intressanta – nedskalade med en kontemporär touch, men mer pompa och ståt hade förmodligen trots allt vägt upp för (eller kanske distraherat mig från) de övriga bristfälliga aspekterna. När Cyrano slutligen bekänner sin kärlek för Roxanne är det alldeles för sent, i en scen som förvisso blir gripande i och med Haley Bennetts starka skådespelarinsats, men som lämnar mig otillfredsställd - upprinnelsen kom för fort och historian lämnar inget bestående avtryck efter sig.

Fantastisk kostymdesign kombineras med elegant filmfoto

Vad som väger upp för filmens alla tillkortakommanden är de fantastiska kostymerna och alla ljuvliga franska miljöer som fångas upp och ramas in av det eleganta filmfotot. Joe Wright som också har regisserat bland annat Atonement (2007) misslyckas inte här heller. Att filmen dessutom blev nominerad till en Oscar för bästa kostymdesign bekräftar faktumet. Skådespelarinsatserna är likaså gedigna, främst från Peter Dinklage som kan förmedla Cyranos lidelse genom så lite som en rynka mellan ögonbrynen.

Cyrano är fin att kolla på och fungerar utmärkt som en familjefilm eller något att se när man inte vill ha något för intensivt eller komplicerat.

Cyrano har svensk biopremiär fredagen den 22 april.