• C More
05 oktober 2022 kl. 18:10

Komediserie om att låtsas vara vuxen

För 23 år sedan kom Felix Herngrens klassiska 90-talsfilm "Vuxna människor". I spinoff-serien återkommer hans rollfigur Frank och samma skruvade humor, men med Carla Sehn i huvudrollen.

Felix Herngren, Måns Herngren
    Carla Sehn, Felix Herngren, David Dencik, Rakel Wärmländer

Det mesta i Mathildas (Carla Sehn) liv ser ut att gå som på räls. Hon har ett bra jobb på advokatbyrå, en pojkvän som älskar henne och ett stabilt boende. Men själv känner hon att hon egentligen bara låtsas vara vuxen och inte riktigt vet hur hon ska vara en fullt mogen människa. Det hela blir inte bättre när pojkvännen plötsligt friar – och att hon får upp ögonen för kontorets attraktiva psykolog.

Fortsättningsvis rusar tankarna allt mer och spelar spratt med Mathilda. Hon känner att hon tappar kontrollen på både relationer och livet. Samtidigt får vi möta hennes mamma, syster och andra i hennes närvaro som är minst lika vilsna och som också har sina livskriser. Nej, det är verkligen inte enkelt att vara vuxen, även om det verkar som att alla andra har koll på livet och vet hur man ska vara en vuxen människa.

Stundtals välskriven humor om vuxenlivet

Tidigt i serien säger Carla Sehns rollfigur Mathilda att det känns som att hon bara låtsas vara vuxen. Hennes pojkvän fattar ingenting och känner inte alls igen sig. Detta sammanfattar seriens kärna rätt bra. Alla andra vet hur det är att vara vuxen medan du själv bara spelar vuxen. Till viss del kan nog många känna igen sig i Mathildas känslor. Speciellt när hon visar vilka tankar man kan gå runt med ibland, samtidigt som man ska vara en viktig och seriös kugge i samhället. Vuxna människor lyckas visa att det är okej att känna sig vilsen och att tänka småkonstiga tankar. Alla gör nämligen det, utan att det syns.

Förutom att få fram sin poäng är det här för det mesta en välskriven och mycket rolig serie. Vuxna människor är ibland rätt vågad och oväntad i sin humor med skådespelare som garanterat fått ta om scener både en och två gånger för att hålla sig för skratt. Den som sett filmen från 90-talet kommer nog att känna igen stilen med en hel del skruvade "dagdrömmarscener". Scener som visar vilka konstiga och icke-vuxna tankar vi kan ha. Det är ofta under dessa scener serien är som roligast.

Allra bäst är det när Mathilda får gå loss i sina tankar. Speciellt i scenarion där kontorets psykolog, underbart spelad av David Dencik får vara med på ett hörn. Då kan verkligen vad som helst hända. Generellt är det just delarna med Mathilda som är mest underhållande och intressanta. Annars har serien en förmåga att tappa lite tempo och skärpa. Det är helt enkelt när Carla Sehn får vara i fokus som serien håller sin högsta nivå. Även Felix Herngrens lilla biroll bjuder på en del skratt.

Serien "Vuxna människor" är en lyckad adaption på en filmklassiker och har något att bygga vidare på inför en eventuell fortsättning.

Premiären landar på C More och TV4 den 6 oktober.