Recension: Run Sweetheart Run (2022)

Uppdaterad 30 oktober 2022 kl. 20:10 | Publicerad 29 oktober 2022 kl. 18:10

Dejting-skräck på blodigt allvar

Skräckthrillern "Run Sweetheart Run" låter en aldrig att hämta andan när en jobbrelaterad blind-date förvandlas till diabolisk jakt.

Shana Feste
    Shana Feste, Keith Josef Adkins, Kellee Terrell
    Ella Balinska, Pilou Asbæk, Clark Gregg m.fl.

Konceptet för filmen är inspirerat av en verklig erfarenhet som filmskaparen Shana Feste upplevt, och med hjälp av filmmediet har hon gestaltat denna skräck i passionsprojektet Run Sweetheart Run. En blind-dejt går fel och leder till en flåsande flykt genom Los Angeles nattetid. Här är alltid dejting-partnern protagonisten hack i häl och kommer inte att sluta förrän hon ger upp.

Detta har blivit en allt mer vardaglig skräck för kvinnor som Shana Feste tror att många kan relatera till. Denna trend visar sig bland annat i förra årets hyllade dejt-skräckis Fresh (2022) där vår hjältinna hamnade i klorna på en kannibal. Men i Run Sweetheart Run är inte rädslan att bli fängslad, utan att aldrig vara säker trots att du är fri och kan ta dig var som helst.

Run Sweetheart Run
Cherie (Ella Balinska) springer för sitt liv. Foto: Prime Video.

Jigsaw på springande fot

Cherie (Ella Balinska) är en hårt arbetande ensamstående mamma, som hamnar på en blind-date hennes chef har ordnat för henne med den charmiga klienten Ethan (Pilou Asbæk). Det börjar som vanligt trevligt, men slutar med att Ethan visar sin sanna natur. Nu när “the jig is up” berättar Ethan om en lek han tänker tvinga in henne i – han kommer att jaga henne och om hon klarar sig igenom natten så låter han henne leva.

Under filmens gång så känner man Cheries klösande desperation och från att vara en babblande gråtande röra så växer en brinnande ilska i henne. Och vi kan förstå varför. Gång på gång försöker hon hitta säkerhet och frågar andra om hjälp och man kan tro att hon springer igenom gatorna i The Twilight Zone sett till hur andra reagerar. Men det är nog närmare verkligheten än vad vi vill tro.

Likgiltigheten andra människor har för Cheries situation var en smygande fasa att inse. De flesta vill inte lägga sig i, rädda för att själva hamna i skottzonen för det trubbel som hon har efter sig. Deras totala apati är också anledningen till varför Ethan har så stor makt, något han är själv medveten om. Och om det är inte läskigt så vet jag inte vad. När massan inte hjälper till så vinner ondskan.

Men det är glimtarna av medmänsklighet som ger hopp. De små eller stora handlingarna för att hjälpa någon i nöd är filmens bultande hjärta och budskap – att ha empati. Det är en vacker bild uppmålad, men det går nog inte en sekund utan att Cherie är dränkt i svett, blod och smuts.

Run Sweetheart Run
Blod, svett och tårar – bokstavligt talat. Foto: Prime Video.

Monstret avslöjar sig själv

Filmen har en oväntad twist, som till en början var ett förtjusande tillskott, men som sedan visade sig ha sina nackdelar. Storyn tuffar framåt stadigt och ostoppbart, men när spåret byter riktning förlorar skräcken sin realistiska styrka. Det blir en extra smaksensation för de som älskar Halloween, men de nya gränsöverskridande elementen kan också förlora vissa tittare som kom sökande efter en jordnära thriller.

Fastän fokuset ibland sprider ut sig så finns det scener som har något att säga och får en att tänka till. Det finns även en viss kritik i hur vi underhåller oss med filmer där kvinnor kämpar för sitt liv, men som sedan spolas bort för att även förvandlas till just en sådan film.

Konventionerna i skräckgenren är dock inget nytt och jag förväntar mig inte att de förändras över en natt. Det är även spännande att se skådespelarna Ella Balinska (Charlie’s Angels, 2019) och Pilou Asbæk (Euron Greyjoy i Game of Thrones-serien) få testa på de klassiska skräck-motparterna och de klickar förvånansvärt bra tillsammans.

I slutändan är det ett hejdundrande äventyr och trots att berättelsen utvecklas till något annat så ligger den fundamentala rädslan i att bli jagad som en stadig stomme för filmen. Det är en uppfriskande spring-match att se hemma i soffan, helst bakom låsta dörrar.

"Run Sweetheart Run" finns nu att streama på Prime Video.

Hanna Götesson