Deep Water (2022)

• 1 tim 55 min
  • Thriller
  • Amazon Prime
Uppdaterad kl. 19:03 | Publicerad 16 mars 2022 kl. 18:03

Kungen av erotiska thrillers är tillbaka

Efter 20 år är Adrian Lyne tillbaka med en ny film. Filmtopps Eric Diedrichs har sett den erotiska thrillern "Deep Water" vars heta scener blev startskottet på Ben Affleck och Ana de Armas beryktade, men ack så kortlivade romans.

Adrian Lyne
    Zach Helm, Sam Levinson
    Ben Affleck, Ana de Armas, Tracy Letts m.fl.

För den som inte vet ligger Adrian Lyne bakom klassiker som Flashdance, Farlig förbindelse, Jacobs inferno, Ett oanständigt förslag och Unfaithful. Nu, efter ett 20-årigt uppehåll, återvänder "kungen av erotiska thrillers" till rampljuset med Deep Water, ett svartsjukedrama som bjuder på blod, sex och tårar – framförallt från en kroniskt moloken Ben Affleck, som i rollen som techmiljonären Vic sammanbitet bevittnar sin hustru Melindas olika flirter och förhållanden med andra män.

På en fest bestämmer han sig för att skrämma Melindas senaste ragg och allvarsamt skämta om att det är han som ligger bakom hennes tidigare "väns" plötsliga bortgång. Om det är sant eller inte får nog var och en avgöra, men gradvis tycks Vic bli allt mer sugen på att städa upp i Melindas umgängeskrets. Däremellan bjuds det på ett gäng sexscener, dystra miner och ökad mystik rörande Vics sanna natur.

Filmvärldens motsvarighet till en mac and cheese

Melinda spelas av Ana de Armas och under inspelningen började hon och Affleck dejta på riktigt. Någonstans tycker jag också att det märks, det finns liksom ett begär i deras kemi som passar filmens natur. Likaså känns svartsjukan och ilskan bakom den återhållsamma Ben Afflecks sorgsna blick ganska genuin.

Även om det finns delar med Deep Water som jag verkligen gillar, är den alldeles för ojämn i sin helhet för att kunna säkra betygstrean. Ena stunden är den en filmisk motsvarighet till en mac and cheese – alltså, ostigt och rätt fånigt – i andra en intresseväckande psykologiskt thriller. Sett till grundmaterialet (sociopatexperten Patricia Highsmiths roman med samma namn), de skickliga skådespelarna och en regissör av Adrian Lynes kaliber, borde det helt enkelt vara bättre.

Deep Water har premiär på Amazon Prime Video den 18 mars.