Recension: Black Bird (säsong 1)

Taron Egerton: "Jag är inte i närheten av lika tuff"

• Apple TV+
09 juli 2022 kl. 20:07

Om den utmanande rollen i "Black Bird"

Den brittiska skådespelaren Taron Egerton är aktuell på Apple TV+ som råbarkad fånge. Filmtopps Eric Diedrichs har pratat med stjärnan om hur han skulle ställa sig till seriens dilemma.

Med älskade roller i favoriter som Kingsman: The Secret Service (2014), Eddie the Eagle (2015) och Rocketman (2019), har Taron Egerton visat att han är en skådespelarkraft att räkna med. I nya, Dennis Lehane-skapade, serien Black Bird breddar han sin repertoar till att även spela råbarkade kåkfarare. Här ser vi honom nämligen som Jimmy Keene, en narcissistisk, f.d. fotbollsstjärna som döms till 10 års fängelse för vapeninnehav och droghandel.

På kåken ger FBI honom ett ovanligt erbjudande. Om han går med på att förflyttas till ett högriskfängelse för psykiskt sjuka, bli vän med en seriemördare och lyckas avslöja detaljer om dennes offer, så får han gå fri. Det må låta osannolikt, men faktum är att serien baseras på verkliga händelser.

"Det finns inga vinnare i vår berättelse"

Taron Egerton som fånge i Black Bird
Paul Walter Hauser och Taron Egerton under ett av sina många samtal. Foto: Apple TV+.

Taron spelar sin karaktär med oerhörd övertygelse. Till en start känns han som en rippad Patrick Bateman från helvetet, men sakta men säkert förstår vi att det långt där inne, under den ytliga fasaden, finns en ganska känslig, skadad ung man.

– Upprättelse är ett av seriens teman, vad kan du komma tillbaka ifrån och vad är du villig att göra gör att leva ett bättre liv? Det finns också ett tema om giftig maskulinitet, de två centrala karaktärerna är på sina egna sätt väldigt svåra att förstå ibland. Men vad man ska ta med sig från serien vill jag hellre lämna till publiken att avgöra. Vad jag verkligen älskar med Dennis Lehanes arbete här är att storyn inte glorifierar eller är en arketypisk hjältehistoria. Det finns inga vinnare i vår berättelse, säger Taron.

Ett kärt minne med Ray Liotta

Ray Liotta i Black Bird
Ray Liotta i "Black Bird". Foto: Apple TV+.

I serien ser vi Ray Liotta i en av sina sista roller. Här spelar han Tarons pappa, en före detta korrupt snut som älskar sin son men i grund och botten är rätt hopplös. Taron delar med sig av ett kärt minne med skådespelaren:

– Vi satt på set och jag berättade för honom en situation i mitt arbetsliv, något som jag var upprörd över att göra. Jag hade inte känt honom särskilt länge, men hans respons på att jag inte ville göra den här grejen var att luta sig fram till mig och säga "Fuck you, pay me", vilket jag verkligen tyckte om eftersom det är en odödlig dialograd ur Maffiabröder. Han hade en fantastisk känsla för humor och var en fröjd att arbeta med. Jag tycker att han var briljant för den här rollen, med sin laddade maskulinitet. Jag lärde mig från honom att hängivenhet, fokus och att vara närvarande betyder allt för en skådespelare. Det var väldigt inspirerande att arbeta med honom, det kändes som en av de där fantastiska stunderna i ens yrkesliv när man blir betald för att göra något som man förmodligen hade betalt för att få göra.

Om han själv skulle ta samma deal

Låt oss säga att du skulle bli arresterad efter den här intervjun och dömdes till tio år, skulle du då ta samma deal med FBI som Jimmy Keene gjorde?

Initialt var inte Jimmy intresserad av dealen eftersom det var så farligt, men det är vissa externa och interna faktorer som gör att han inte kan tacka nej till möjligheten. Jag hoppas också att det kommer att få publiken att vara på Jimmys sida, för även om han är svår att tycka om så har han en enorm kärlek till sin pappa och gör dealen av rädsla för att aldrig få träffa honom utanför fängelsets besöksrum igen… Vad var det du frågade, jag är helt blank.

Om du var arresterad, skulle du ta samma deal?

– [Tänker efter länge] Jag vet inte, jag kan ärligt talat inte veta det. Jag tror att det totalt skulle bero på vad som skedde utanför. Jag kan inte riktigt gå in på det, men om du hade frågat mig för tre månader sedan hade jag ha sagt ja utan att tveka, men om du frågar mig nu, säger jag nej. Jag tänker inte berätta varför, men det finns så många olika faktorer som spelar in, eller hur? Jag kan se mig själv göra det, men jag är inte i närheten av lika tuff som Jimmy. Han är rätt tuff, jag är bara en kille. Den riktige Jimmy Keene, har jag hört, var väldigt kapabel, han var skicklig i kampsporter och i fantastisk form. Jag antar att han kände någonstans att han kunde försvara sig själv, medan jag inte är så säker på om jag kan det.

Med det tackar vi Taron Egerton för pratstunden. Black Bird går att streama från den 8 juli på Apple TV+.