The American Runestone (säsong 2)

• 6 x 45 min
  • Dokumentär
  • Viaplay
12 november 2020 kl. 16:11

I nya säsongen vänder Stormare på varje sten.

I "The American Runestone" gräver Peter Stormare i sanningen bakom Kensingtonstenen – en kontroversiell runsten som grävdes upp av den svenske immigranten Olof Öhman i Minnesota år 1898. Det är ett passionsprojekt där också passionen är den stora behållningen.

Peter Stormare, Glenn Lund
    Peter Stormare, Elroy Balgaard m.fl.

Den första säsongen av "Runstenen" släpptes i somras och redan nu har nästa säsong börjat rulla på Viaplay. I spetsen ser vi Peter Stormare och hans lojala följeslagare Elroy Balgaard – en hobbyarkeolog vars stilla sans kompletterar den svenska Hollywood-stjärnans vilda passion. Tillsammans ska de ta reda på sanningen bakom världens kanske mest kontroversiella sten, Kensingtonstenen, som grävdes upp i Minnesota 1898 av svenskimmigranten Olof Öhman.

Prydd med runor är Kensingtonstenens vara eller icke vara en stående konflikt bland omvärldens forskare. Är den äkta stärks bevisen för att vikingarna var i USA före Columbus, är den falsk kan den amerikanska myten leva vidare ett tag till. Majoriteten amerikanare föredrar såklart det senare alternativet, men ingen tycks ställa de mest intressanta frågorna: vem gjorde stenen och varför är den daterad till år 1392? Ingen utom Peter Stormare. Han har nämligen varit som besatt av stenen sedan den "talade" till honom när han först såg den under inspelningen av Fargo 1996.

Den vanliga tesen är att Öhman förfalskade stenen själv, men efter de bevis som kommer fram i den första säsongen förstår vi att detta är helt omöjligt. Peter, som känner en koppling till den svenske bonden som emigrerade ett stenkast från där han själv växte upp, är inte nöjd förrän hela världen har accepterat Öhmans oskuld. Men för att göra det förstår han att det inte räcker med att bevisa att Öhman inte är runskriftens upphovsman, han måste också hitta vem, eller vilka, som faktiskt är det.

Vissa av de spår som Stormare och Elroy följer i den andra säsongen är rena drömmen för alla konspiratoriker där ute. Även om seriens stjärnor själva verkar hålla med om detta, är de villiga att vända på varje sten och till och med blanda in Tempelriddarordern för att komma ett steg närmare sanningen.

Och jag gillar det. Jag gillar det skarpt. Trots att den andra säsongen haltar lite. Trots att avsnitten känns aningen för långa och repetitiva. För det tar tid att gräva i historien och Stormare gör det grundligt.

The American Runestone finns att se på Viaplay.