• Viaplay
Uppdaterad 11 november 2021 kl. 15:11 | Publicerad 06 november 2021 kl. 09:11

Premiär för nytt kriminaldrama i vintermörkret

Aidan Gillen, Charlie Cox och Ciarán Hinds har några av huvudrollerna i den irländska maffiasatsningen “Kin” som släpps idag, den 7:e november, på Viaplay.

Ciaran Donnelly, Peter McKenna
    Aidan Gillen, Charlie Cox, Ciarán Hinds, Clare Dunne m.fl.

Det är inte varje dag svenska streamingtjänster står bakom irländska maffia-serier, särskilt inte med skådespelare som Aidan Gillen från Game of Thrones, Charlie Cox från Daredevil och Ciarán Hinds från The Terror i rollistan.

Serien Kin handlar om familjen Kinsella och en av Dublins lokala klaner, som plötsligt dras in i ett bråk om narkotikarevir med den mäktiga Cunningham-kartellen. Konflikten urartar sig till ett fullskaligt krig, som hotar att krossa hela Kinsellaklanen. Aidan Gillen spelar pappan Frank Kinsella och Charlie Cox har rollen som den lättuppretade sonen Michael Kinsella. Alla som sett Game of Thrones vet givetvis att man aldrig bör underskatta Aidan Gillen, fast han på pappret ser ut att vara helt körd.

När jag såg maffiaserien Kin fick jag en tankeställare om dagens samhällsdebatt om våld och kriminella nätverk ute i svenska förorter. I första avsnittet dödas ett barn till familjen Kinsella som därmed inleder ett gängkrig mot en internationell kartell. Ett krig som är omöjligt att vinna. Men familjen har något som Cunningham-kartellen inte har, familjens oerhört starka band. Det återstår därför att se om de i slutändan kan gå vinnande ur kriget.

Det är intressant och kul att se en dramaserie i irländsk miljö. Vanligtvis förknippar jag Irland med musik och fotboll. Men istället blir det nu Viaplays spännande maffiadrama som jag kommer att förknippa landet med. Inte nog med att Kin innehåller en fängslande David mot Goliat-konflikt, den är överlag en högkvalitativ produktion med ett välskrivet manus och begåvade team både framför och bakom kameran. Den har även en väldigt gripande berättelse om kärlek, sorg, smärta och de oövervinnerliga banden som knyter samman oss människor. Maffiaserien Kin kommer att bli ett fantastiskt tillskott i vintermörkret. Men också på Viaplays starka uppställning av internationella originalserier i år.

Det är också kul att se hur Viaplay fortsätter att satsa brett. Vi kan därför förväntas oss att det framöver kommer dyka upp allt fler globala titlar på streamingtjänsten. NENT Group som har Viaplay, ska expandera sig i Storbritannien, USA och Nederländerna under 2022 och ett gäng andra länder innan 2024, vilket förmodligen bara talar för utbudets bästa.

Den första säsongen av “Kin” består av totalt åtta avsnitt och släpps i sin helhet på Viaplay idag, den 7:e november.