Viaplays nya dramaserie Åreakuten

Åreakuten (Avsnitt 1-3)

• 10 x 43 min
  • Viaplay
23 juni 2020 kl. 20:06

Intressant idé som saknar känsla.

TV-serier som skildrar utryckningar för amublanspersonal och polis är inget nytt. Men att dramatisera det är inte lika vanligt. Dock saknar "Åreakuten" det där greppet som verklighetsbaserade utryckningar har.

Joakim Hansson, Henrik Sylvén
    Karin Bengtsson, Göran Gillinger, Nadja Halid m.fl.
Stillbild ur "Åreakuten".

I Viaplays nya serie "Åreakuten" får vi följa vardagen för räddningstjänst, polis och hälsocentralen i Åre. Serien inleds med att ST-läkaren Zara återvänder till orten i norr och får en minst sagt intensiv första dag på sitt nya jobb när en kollega är med om en allvarlig mycket trafikolycka och en skärmflygare kraschar i skogen.

Utöver räddningspersonalens dramatiska utryckningar och försök att rädda personers liv får vi även följa personalens vardag. Vi får ta del av karaktärernas försök att få ihop en vardag med relationer och psykiska påfrestningar som jobbet kan innebära. För trots att landskapet som alla bor och arbetar i är mycket vackert och idylliskt är vardagen långt i från lika fint.

Inte lika gripande som verkligheten

Konceptet med att följa med i arbetet kring räddningspersonalens olika utryckningar är inget nytt. Det har senaste åren dykt upp en ny version i veckan känns det som. Polisen på Västkusten, ambulanspersonal i Skåne och räddningstjänst i Stockholm har alla fått synas i rutan. Ofta är det dramatiska och ibland rätt känslosamma ingripanden som vi får ta del av, och uppenbarligen har det varit populärt. Kolla bara på Cops som gått på TV6 under snart 88 år, typ. Åreakuten är en sorts dramatisering och dramaserie baserad på samma räddningspersonals vardag och utryckningar.

Den stora skillnaden är dock att det inte blir lika gripande som i verkligheten. Även om händelserna som utspelar sig i Åreakuten är rätt mörka och allvarliga, så är det inget som riktigt biter eller som jag blir särskild intresserad av. Som jag kan bli när man får se en allvarlig händelse i till exempel SOS Västkust. Detta beror till stor del på de nästan halvhjärtade skådespelarinsatserna. Det känns ibland som att karaktärerna inte riktigt vill hjälpa till, och vad som ska verka som en panikslagen röst vid en livräddande insats mer låter hastigt inövat och läst. Man kommer liksom bara halvvägs.

Halvvägs kommer man både i manuset och handlingen. Manuset känns styltigt och platt. Samtidigt som flera av skådespelarna mer känns som ambulanspersonal som också är hobbyskådisar som spelar in Åreakuten som en kul grej efter jobbet. Handlingen i sig kommer också bara halvvägs. Jag gillar idén med att skildra vardagen i alla möjliga yrken, men när man ska försöka fånga intresse i deras vardag och kärleksliv så faller allt bara platt.

Sammanfattningsvis är "Åreakuten" på Viaplay ett intressant och kul koncept med ett par spännande utryckningar och händelser. Dock tappar serien en hel del på grund av svagt manus och mindre engagerande skådespelarinsatser. För den som gillar alla serier på tv om räddningspersonal kommer detta nog ändå gå hem till viss del.