Love, Guaranteed.

Recension: Love, Guaranteed (2020)

• 1 h 30 min
  • Romantik, komedi
05 september 2020 kl. 16:09

Klyschig romantik är en garanti i Netflix nya film "Love, Guaranteed".

"Love, Guaranteed" är Netflix nya romantiska film om en man som stämmer en dejtingapp för falsk marknadsföring. Rachel Leigh Cook och Daman Wayans Jr. förför varandra i en romantisk komedi som inte tar sig själv på för stort allvar.

Mark Steven Johnson
    Elizabeth Hackett, Hilary Galanoy
    Rachael Leigh Cook, Damon Wayans Jr., Heather Graham m.fl.

Dejtingappen "Love, Guaranteed" lovar precis som namnet antyder att alla som vänder sig till den garanterat kommer att finna kärleken. Så är dock inte fallet för Nick Evans som har gått på 1 000 dejter utan att ha blivit träffad av Amors pilar. Han kontaktar den kämpande advokaten Susan Whitaker och ber henne att hjälpa honom stämma appen för falsk marknadsföring. Susan tar sig motvilligt an fallet för att rädda sin firma från att gå under.

Netflix nya romantiska komedi Love, Guaranteed parar ihop Daman Wayans Jr. och Rachel Leigh Cook  ni vet den nördiga tjejen från tonårsfilmen She's All That från 1999. På ett sätt är det svårt att göra en rättvis bedömning av en film som denna. Den amerikanska romantiska komedin har varit lite skadeskjuten det senaste decenniet och det har saknats både intresse och kvalitet för den klassiska genren. Därför vill jag uppskatta Love, Guaranteed, samtidigt som det är svårt att se förbi vissa brister.

Love, Guaranteed.
Love, Guaranteed. Foto: Netflix.

Söker du klassiska och klyschiga element från en mumsig romantisk komedi à la 90- eller 2000-tal, är detta filmen för dig. Givetvis komplett med en mysig första dejt, trevliga promenader i stadsparken och en fantasilös filmposter. Och Wayans Jr. och Leigh Cook lyckas faktiskt emellanåt att skapa en romantisk stämning. Men samtidigt kunde filmen varit starkare om små dumma saker här och där hade undvikits. Vilken advokat är så korkat att hon registrerar sig själv på dejtingappen hon håller på att stämma?

Det är roligt att se Rachel Leigh Cook igen, och kanske slipper vi nu att vänta ytterligare 20 år på hennes nästa stora film. Love, Guaranteed är en romantisk komedi som inte tar sig själv på för stort allvar  och det är okej. Så bli inte rädd för betyget två av fem, filmen är småkul om rätt glasögon sitter på din näsa.