Uncoupled (säsong 1)

Uncoupled (säsong 1)

• 8 x 29 min
31 juli 2022 kl. 07:07

En dålig kopia av "Sex and the City"

"Uncoupled" är en modern tagning på Sex and the City-greppet som inte alls når upp i samma nivå. Patrick Harris visar däremot att han fortfarande håller en hög nivå som skådespelare. Utan hjälp av varken manus eller regi blir serien småtrevlig som bäst.

Jeffrey Richman, Darren Star
    Neil Patrick Harris, Tisha Campbell, Brooks Ashmanskas, Emerson Brooks m.fl.

I "Uncoupled" spelar Neil Patrick Harris mäklaren Michael. Sedan sjutton år tillbaka är han tillsammans med den charmige Colin. Allt är bra och paret är lyckligare än någonsin, tror Michael. Men precis innan han ska öppna upp dörrarna till Colins överraskningsfest för att fira 50 år får Michael veta att det är över mellan dem. Colin har tagit alla saker och lämnat Michael chockad och ensam. Inte nog med att han fått sitt hjärta krossat efter sjutton år, nu måste han även lära sig att vara en singel i New York.

Det låter kanske inte som en större utmaning, men hans vänner är snabba med att påpeka att det både är fruktansvärt jobbigt och fruktansvärt kul att vara en ensam homosexuell man i New York. Michael som inte alls vet vad han förväntar sig kastar sig hejdlöst ut i singeldjungeln. Samtidigt försöker han göra allt han kan för att bära upp den tuffa karriären som mäklare. Helt enkelt många bollar i luften.

En mindre lyckad comeback för Patrick Harris

Som ett fan av "How I Met Your Mother" är det tråkigt att se vad det blev av Patrick Harris karriär efter att sista avsnittet sänts. Det som såg ut att bli en lovande karriär i rampljusets toppskikt blev istället mellanmjölk och knappt minnesvärda, halvmärkliga roller. Därför är det även tråkigt att se att Uncoupled inte blev den succécomeback som den hade kunnat vara. På pappret är det nämligen upplagt för att bli något riktigt bra och en roll som borde passa Patrick Harris som handsken i gummihandsken. Men icke.

Lovar länge gott

Recension Uncoupled (säsong 1)

För istället för en pigg, fräsch och underhållande serie som på flera sätt påminner om Sex and the City slutar det, som med så mycket av Patrick Harris senaste produktioner, i en besvikelse. Serien lovar länge gott men det blir aldrig något av den. Även om det tar ett par avsnitt innan Uncoupled landar och sätter sig kommer den aldrig upp i nivå. Varken manus, skämten eller karaktärerna klarar av att hålla den nivå som dess ingredienser borde.

Neil Patrick Harris gör så gott han kan och gör det ändå bra i serien. Dessvärre får han inte särskilt mycket hjälp av teamet runt om sig, inte minst heller serieskaparna Jeffrey Richman och Darren Star. Detta trots att de utan att skämmas försökt göra en sorts remake på superklassikern Sex and the City. Men att Patrick Harris får visa upp sig i serien och visa att han fortfarande är en bra skådespelare gör i sig att serien inte är helt ogenomlidlig.