The Serpent (Premiär, 2021)

• 59 min
Sebastian Hansson
04 april 2021 kl. 10:04

Fullpackad och småspännande thriller

Charles Sobhraj är en av 70-talets mest ökände massmördare. Netflixserien "The Serpent" är en filmatisering av de så kallade "bikinimorden" som han låg bakom. Förutom att premiäravsnitt är packat med många karaktärer ser Sebastian en serie med potential.

Tom Shankland
    Toby Finlay, Richard Warlow
    Tahar Rahim, Billy Howle, Jenna Coleman, Ellie Bamber, Mathilde Warnier, Amesh Edireweera m.fl.

Tre tidslinjer. Ett tiotal karaktärer. 59 minuter.

Netflix senaste thrillerserie The Serpent är definitivt inte tunt på innehåll. Snarare tvärtom. Holländska diplomater, amerikanska hippies och thailändska ädelsstensförsäljare - alla slåss de om uppmärksamheten under det nästan en timme långa pilotavsnittet.

Kanske blir det lätt så när verkligheten står som förlaga. The Serpent är nämligen inspirerad av de så kallade "bikinimorden", utförda i Thailand under mitten av 70-talet av massmördaren Charles Sobhraj (i serien spelad med iskall precision av Tahar Rahim). Sobhraj arbetade som ädelstensförsäljare och använde sig av förfalskade pass för att resa land och rike runt för att sälja. De förfalskade passen hade han stulit av de offer som han mördat och totalt anklagades han för närmare tjugo mord, främst på unga  västerlänningar som kom till Thailand för att backpacka.

Premiäravsnittet handlar i mångt och mycket om att etablera karaktärerna. Även om serien är tydlig med att instruera att vissa ändringar gentemot de faktiska händelserna har skett, märks det att det är många karaktärer som ska hinnas med. Sobhraj och den holländska diplomaten Herman Knippenberg (något styltigt spelad av britten Billy Howle) är de två som får ta mest plats, men utöver dem finns en hel drös av biroller som alla ska få sin stund i rampljuset. Karaktärerna är dessutom utspridda över tre tidslinjer (fyra om man räknar med prologen!) vilket gör att avsnittet gång på gång måste instruera tittarna, med hjälp av skyltar, när exakt i tiden vi befinner oss. Det blir lite för hoppigt för seriens bästa. Kanske hade avsnittet tjänat på att vänta med att introducera några av karaktärerna tills senare.

Utöver en något belamrad ensemble är seriens första avsnitt en framgång på många sätt: Det fläckiga och medvetet halvgryniga fotot lyckas flera gånger se ut som upphottat och restaurerat filmmaterial från 70-talet. Tillsammans med miljöerna, kläderna och frisyrerna dryper avsnittet av en slags trovärdig fukt och tidskänsla som förhöjer stämningen. Lägg därtill Tahar Rahim som osar obehag med sin ikoniska 70-talsfrisyr och lugna stil. Hoppas han får utrymme att flexa fler skådespelarmuskler längre fram.

Förhoppningsvis lyckas serien också behålla den puttrande spänning som ofta vilar i bakgrunden. Det första avsnittet fokuserar inte på våld utan snarare på den psykiska delen av Sobhrajs terror, vilket bara är till dess fördel. Med andra ord, det ska bli spännande att se vart The Serpent tar vägen. Det verkar finnas gott om innehåll att fylla de sju återstående avsnitten.

MER LÄSNING: Bästa filmerna på Netflix 2021!