Mother/Android (2022)

Mother/Android (2022)

• 1 tim 50 min
  • Thriller, Science Fiction
07 januari 2022 kl. 17:01

Annat än din hektiska apokalypsrulle

"Mother/Android" med Kick-Ass-stjärnan Chloë Grace Moretz är nästa dystopiska thriller att landa på Netflix. Äventyret, som inte liknar din typiska poster-apokalyps, utgör för det mesta två engagerande filmtimmar.

Mattson Tomlin
    Mattson Tomlin
    Chloë Grace Moretz, Algee Smith m.fl.

I den nya Science Fiction-thrillern Mother/Android som nu kommit till Netflix går människoliknande robotar från att vara lojala butlers till mördarmaskiner med ambitionen att utrota hela mänskligheten. Mitt i detta världskrig som håller på att mynna ut i en fullskalig apokalyps, följer vi det unga paret Sam och Georgia som väntar deras första barn. Kampen om att ta sig till säkerhet är därför total när de måste korsa ingenmansland och övervinna hinder uppsatta av både naturen och teknologin.

Berättelser om avancerade robotar som överlistar människan och konstruerar sina egna drivkrafter är idag lika förekommande som ostiga rom-coms var på 00-talet. Storyn i Mother/Android är knappast innovativ, men den skiljer sig likväl från mängden säljvänliga storfilmer där producenterna vill förse publiken med så många poster-sekvenser som möjligt.

Istället för att vara en rivig och CGI-stinn apokalypssaga där protagonisterna ständigt har fiender att fly ifrån, är Mother/Android ett mer stillsamt överlevnadsdrama med fokus på karaktärsbygge och relationer. Men bara för att filmen tar god tid på att röra sig framåt kommer den inte utan svettiga sekvenser. När Sam och Georgia väl stöter på androider leder det till långa och kvävande actionpackade sekvenser som håller hårt i en.

"Infriar förhoppningsvis sin lovande karriär"

Mother/Android
Chloë Grace Moretz och Algee Smith. Foto: Netflix.

Begåvade Chloë Grace Moretz, som slog igenom i sina unga tonår med Kick-Ass, såg länge för ung ut för att kunna fungera i mogna roller därefter. Nu, 24 år gammal, spelar hon höggravida Georgia som krigar sig fram genom tuffa terränger och andra motgångar med tung dedikation och trovärdighet. Bredvid sin motspelare Algee Smith (Judas and the Black Messiah) får Moretz visa vad hon går för i en bred variation av scener och det är omöjligt att inte bry sig om Georgia. Förhoppningsvis bygger Moretz vidare på sin insats i Mother/Android och infriar sin lovande karriär en gång för alla.

När allting är sagt och gjort har "Mother/Android" gjort ett intryck högt över förväntan. Det här var två för det mesta engagerande filmtimmar. Men det jag lämnas till att få brottas med är vad den yttre storyn vill förmedla. Den inre delen av berättelsen som säger att familj kräver stor uppoffring är tydlig, men varför behöver den omges av en apokalyps där robotar tar över världen?