Hollywood (säsong 1)

Hollywood (säsong 1)

• 7 x 60 min
02 maj 2020 kl. 21:05

”Hollywood” är en fin fantasi

Det andra världskriget är över och den glada guldåldern i filmbranschens Hollywoodland ska precis dra igång på allvar, men i miniserien ”Hollywood” får vi se en alternativ historielektion. En på det stora hela fin fantasi, som lär underhålla den breda Netflix-publiken.

Ian Brennan, Ryan Murphy
    David Corenswet, Darren Criss, Laura Harrier, Jim Parsons m.fl.
Stillbild ur "Hollywood"

Ryan Murphy har under de senaste 20 år skapat och producerat mängder med serier, där Emmyvinnarna "Feud "och "Pose" nu blandas med förra årets "The Policitican" i ton och känsla för att skapa Hollywood. Om du nu inte råkar vara ett Murphy-fan sedan tidigare så finns det även många likheter med Quentin Tarantinos "Once Upon a Time in Hollywood", som även den blandade verklighet och fiktion i Hollywood… men med ett avsevärt blodigare slut.

Handlingen i Netflix serie Hollywood kretsar kring en hel grupp av unga skådespelare, filmskapare och manusförfattare som på olika sätt inte passar in i den för tiden typiska Hollywood-mallen. Darren Criss, som genom den Murphy-producerade serien American Crime Story blivit en Golden Globe-vinnande skådespelare, spelar en aspirerande regissör som lyckas få grönt ljus att spela in sin första långfilm baserat på ett fantastiskt manus som skickats in till filmstudion Ace Pictures.

Filmen ska handla om skådespelerskan Peg Entwistles självmord, en verklig händelse från 1932 där hon kastade sig från en av bokstäverna i Hollywood-skylten. ”Problemet” visar sig däremot snabbt när regissören får träffa manusförfattaren, som både råkar vara mörkhyad och homosexuell. Varav det senare fortfarande var olagligt och det första var fullständigt otänkbart… man skulle väl enligt studion visserligen kunna använda sig av manuset och betala för det, men bara om någon vit kunde få ta åt sig äran.

Samtidigt försöker den vackra (än så länge bara statist-) skådespelaren Jack, spelad av David Corenswet (The Politician), slå sig in i branschen. Men med en gravid fru och ett behov av att dra in pengar så tvingas han arbeta vid en bensinmack, som också fungerar som en bordell för rika tanter och homosexuella män. På ett eller annat sätt leder det här givetvis till att Jacks handling knyts ihop med produktionen av filmen ”Peg”, vilket får alla möjliga världar att kollidera.

Skådespelaren Rock Hudson (Jake Picking) och agenten Henry Willson (Jim Parsons), även dem verkliga personer, får också ta stor roll i handlingen där man passar på att skriva om den verkliga historien till något mer passande. Om man inte är särskilt insatt i Hollywoods historia kommer det däremot inte bli helt lätt att särskilja verklighet från fiktion.

Hollywood sticker ut en välpolerad haka, med perfekta smilgropar, och målar upp en värld i vilken Hollywood faktiskt gjorde den typ av film de borde ha gjort från början. Den som var bäst, oavsett hudfärg eller sexuell läggning på de inblandade. En värld i vilken vi redan under en Oscarsgala i slutet av 40-talet kunde ha överkommit problemen vi idag suckar åt genom hashtaggen #OscarSoWhite på Twitter.

Fantasin är fin, men hinner under de sju avsnitten däremot aldrig riktigt gå djupt nog för att verkligen säga något nytt — även om jag känner mig rikligt underhållen från början till slut.