27 november 2021 kl. 13:11

Boxning och kärlek i Halle Berrys regidebut

"Bruised" är svettig och tårdrypande men misslyckas hålla spänningen vid liv hela vägen

Halle Berry
    Michelle Rosenfarb
    Halle Berry, Adan Canto, Sheila Atim m.fl.

Det är något särskilt med boxningsfilmer. Även som total oviss grönis kan man inte låta bli att ryckas med in i den hänsynslösa ringen som alltid inger känslan av liv och död. Rocky, The Fighter och inte minst Million Dollar Baby har satt ribban högt för efterkommande i genren och Bruised håller en tapper fight men håller inte riktigt måttet.

I Halle Berrys regidebut spelar hon den förödmjukade MMA-boxaren Jackie Justice som knappt kan hålla huvudet över ytan efter sin sista match. Hon tvingas genomgå brutala förändringar i sitt liv när hennes unga son dumpas på hennes trappa efter ha bott hos sin pappa i flera år och för att ge dem en ny start siktar hon på att vinna prispengarna i nästa stora titelmatch.

En sak är säker och det är att ingen hade passat bättre för den här rollen än Halle Berry. Vida känd för att vara en av de mest hälsomaniska kändisarna på vår gröna jord fortsätter Berry stoltsera med toppfysik. En kan nästan tro att de åtskilliga träningsmontagen är kontraktsbundna endast för skryta med Berrys magrutor och även om de blir lite upprepande så ska Berry ha cred för att hänge sig åt rollen både fysiskt och mentalt.

Liksom huvudkaraktären själv har även Berry fått utstå en del skit. Utan att spoila för mycket så finns det nog en hel del av Berry själv i Justice vilket skiner igenom i de mest sentimentala scenerna. Även om jag betvivlar att Bruised kommer göra mer än segla förbi prisradarn så lyckas den bita till här och där. Man kan inte låta bli att heja på Justice och hennes kamp för ett bättre liv men ibland kan det till och bli lite för mycket. Det låter hårt men i den här sortens actionfyllda filmer behövs tid att landa och smälta råheten, annars kommer de negativa slagen som Pang! Pang! Pang! och man är nere för räkning resten av filmen.

Bruised (2020)

Trots rörande handling så blir berättelsen upprepande. Runt varje hörn lurar en släkting eller bekant som lever för att göra Jackies liv surt och det blir lite kaka på kaka. Det som höjer filmens intensitet och behåller intresset är de välkoreograferade sparrning- och slagsmålsscenerna. Så verklighetstrogna och spännande att det är ett under att skådespelarna har alla tänderna i behåll.

"Bruised" finns att streama på Netflix för den som är trött på stiliserade Marvelfighter och vill se lite råhet för omväxlingens skull.