09 november 2021 kl. 18:11

En skräckinjagande pärla bortom allt sunt förnuft

Edgar Wright skrämmer Filmtopps Nathalie Leth ordentligt med sin nya mystiska rysare "Last Night in Soho". Nu är vi långt ifrån den komiska värld regissören annars är känd för.

Edgar Wright
    Edgar Wright, Krysty Wilson-Cairns
    Thomasin McKenzie, Anya Taylor-Joy, Matt Smith m.fl.

I Last Night in Soho må glättiga 60-talsmelodier och färgglada klänningar bjuda upp till dans, men bakom nostalgiskimret döljer det sig mörka hemligheter. Det blir den blåögda designern Eloise, spelad av Thomasin McKenzie, varse om när hon tar första steget i att göra sina drömmar till verklighet. Men det enda som blir mer och mer verkligt är mardrömmarna som hemsöker hennes nattliga vila.

Det finns många filmer om framgångsagor där huvudpersonen får sig en kalldusch av den hårda och tvära verkligheten, det vill säga ”män”. Vissa lyckas mer än andra, inte bara lyckosökarna, utan även filmerna de spelas i. The Neon Demon är ett praktexempel på en sådan vision som faller platt medan till exempel Black Swan är en långvarig favorit.

På många sätt, och på de absolut bästa tänkbara, påminner Last Night in Soho mig om just Black Swan. McKenzie spelar Eloise på samma briljanta sätt på samma sätt som Nathalie Portmans Oscarsbelönade tolkning av sin karaktär Nina, båda två små fältmöss i bakgrunden med röster sköra som papperstunt porslin. Till och med deras ärkerival, den snobbiga partytjejen, är snarlik.

Ett surrealistiskt virrvarr

En av karaktärerna som hemsöker Eloises nätter är Sandie, som spelas av den ostoppbara och utomjordiskt vackra Anya Taylor-Joy, som likt henne själv har hjärtat fullt av drömmar om att hamna på stjärnkartan. Hennes järnvilja att göra i princip vad som helst för att nå till toppen och dagen då hennes framtidsvisioner står i ett mentalt förfall i ett surrealistiskt virrvarr påminner också om händelseförloppet i Black Swan.

Detta är såklart inte "Black Swan 2.0" utan är trots sina likheter en stark och oförglömligt kuslig individ.

Regissören Edgar Wright har länge varit en favorit med rappa filmer som Hot Fuzz, Shaun of the Dead och Baby Driver. I Last Night in Soho går han en annan väg än den vi kanske är vana vid att se. Jag förväntar mig förvisso redan att se hans briljans på bioduken men han har skruvat upp volymen till max och presenterar en audiovisuell pärla bortom all logik och sunt förnuft. Last Night in Soho är ett hallucinogent kalejdoskop av färger, dysterhet och skräck som skrämmer skiten ur mig.

Last Night in Soho släpps på bio den 12 december. Spana också in vår lista med filmer om människor i extrema situationer!