Recension: The Mandalorian (säsong 3)

• Disney+
01 mars 2023 kl. 08:03

Står vi inför seriens första svajiga säsong?

I dag är det premiär för efterlängtade "The Mandalorian" säsong 3 på Disney+. De två inledande avsnitten som gjorts tillgängliga för recensenter vittnar om en svagare fortsättning på serien.

Jon Favreau
    Pedro Pascal, Carl Weathers, Giancarlo Esposito m.fl.

Efter en stark första säsong höjdes ribban ytterligare med den andra, som slutade gripande när "Mando" med hjälmen av fick säga adjö till allas älskling Grogu. Men när vi kliver in i den högst efterlängtade tredje säsongen är deras tårfyllda farväl bara ett minne blott. Tidigt förstår vi att den omaka duon hittat tillbaka till varandra, och detta utan att ge oss någon vidare förklaring. Istället är det fullt fokus på vår titelkaraktärs nya resa: att förtjäna förlåtelse för att ha tagit av sig sin hjälm och välkomnas tillbaka av sitt folk.

Baserat på de två inledande avsnitten av The Mandalorian säsong 3 känns det som att berättelsen tar ett steg i fel riktning. Istället för att klippa det kraftiga band som är Mando & Grogu, och låta oss följa deras resa tillbaka mot varandra, väljer man att leda in oss på ett spår som ger en oundviklig känsla av upprepning.

The Mandalorian (säsong 3)

Hade mycket hellre följt en utlämnad Mando

Redan under de två första säsongerna har det stundvis känts tröttsamt med Mandos färdande mellan olika planeter och uppdragsgivare för att antingen rädda någon eller samla på sig lite ny utrustning. Därför har det varit så viktigt att det funnits ett övergripande spår där Mando parallellt strävar efter att ta Grogu till någon på pappret bättre lämpad för att ta hand om honom och se till att hans krafter en dag kommer till rätta.

Att mer eller mindre ignorera den resa som ledde fram till en stark emotionell final känns förstås som att backa bandet. Jag hade mycket hellre följt en utlämnad Mando som – efter att ha förlorat Grogu – nu måste färdas genom galaxen på egen hand i kampen om att inte förlora hela sin identitet. På så vis hade man bäddat för en mer laddad och desperat fortsättning på sagan, och kanske hittat tillfälle för en viktigare återförening mellan Mando och Grogu.

Recension: The Mandalorian (säsong 3)

Fortfarande ursinnigt läcker

Men dramaturgin åt sidan finns det mycket att gilla med The Mandalorian säsong 3. Förutom att vi fortsatt känner hur Mando blir mer rubblig, så visar den nya säsongen en utveckling i Grogu som nu blir mer självständig och i viss mån kan klara sig helt på egen hand.

När det kommer till de visuella intrycken lär ingen bli besviken – de är fortsatt överväldigande. De nya miljöerna och karaktärerna vi presenteras för är allihopa fortfarande ursinnigt läckra och hämtade ur kreativa hjärnor som måste beundras. Bäst gillar jag de hungriga alamiterna som står för patrullen när Mando och Grogu orienterar sig fram genom en farlig grotta.

Actionscenerna är även de fortsatt pålitliga och bidragande till att den tredje säsongen fortfarande ska följas med hoppfull entusiasm. För det ska understrykas att vi än så länge är i startgroparna och att mycket ännu varken är sagt eller gjort.

"The Mandalorian" säsong 3 har premiär i dag på Disney+.