• 1tim 44min
Uppdaterad 26 maj 2021 kl. 13:05 | Publicerad 02 november 2017 kl. 17:11
    Jon Lucas och Scott More
    Jon Lucas och Scott More
    Mila Kunis, Kathryn Hahn, Kristen Bell, Susan Sarandon, Christine Baranski, Justin Hartley m.fl.

Tre odrägliga kvinnor skålar

De tre mammorna, Amy (Mila Kunis), Carla (Kathryn Hahn) och Kiki (Kristen Bell) är tillbaka i Jon Lucas och Scott Mores uppföljare på komedin Bad moms. Den nya filmen, Bad moms 2 - A bad moms Christmas, utspelar sig under förberedelserna inför julen. Vi får följa mammorna genom deras utmaningar och förväntningar att leva upp till sina familjers hopp om en trevlig julefrid. Som om inte det vore nog ska de även ta hand om sina egna mammor, som kommer på besök under julhelgen. Det hela blir för mycket och tillsammans bestämmer sig Amy, Carla och Kiki sig för att göra uppror mot den press som julen skapar, men det blir inte som de tänkt sig…

Om jag ska gå rakt på sak, måste jag säga att Bad moms 2 är en svåruthärdlig komedi, som misslyckas med att få mig (och resterande publik i salongen) att brista ut i skratt. Detta beror mycket på skämten, som snarare blir stela och konstiga än spontana och roliga. Det blir inte bättre av de stereotypa karaktärer, som överlag känns överanvända i amerikanska komedier, eller det snuskiga och billiga språket. Manuset känns flamsigt och flera sekvenser som går i slowmotion, blir alldeles för många för att de ska bidra till en bra effekt.

Berättelsen känns mer riktad mot kvinnan, men det skiner genom att det är två män som står bakom handlingen. En av anledningarna är att könsrollerna, som ligger i grunden av filmen, inte känns samtida. Det är inte bara mamman i hemmet som ska stå för matlagningen, julklappshandlingen och dekorationen och gå på strippshower samt supa sig full för att glömma sina bekymmer. Jon Lucas och Scott More som står bakom succén Baksmällan bör hålla sig borta från komedier skildrade ur en kvinnas perspektiv då de verkar ha mer koll på den amerikanska grabbkomedin där grovt språk, sprit och sexanspelningar går hem.

Det som är någorlunda bra i Bad Moms 2 är att se de fåtal löjeväckande scener med Carla, som kan få en att möjligen fnissa till då och då.

Om du vill slökolla på en film medan du ägnar dig åt något annat samtidigt så starta Bad Moms 2, men förvänta dig inte att förlora dig i skratt till filmen och undra var tiden flög iväg.

Bäst: Tipsen på juldekoration man får av att kolla på husen.