Foundation (säsong 1)

• 10 x 60 min
  • Science Fiction
  • Apple TV+
24 september 2021 kl. 12:09

”Foundation” är vår mest ambitiösa sci-fi-serie någonsin.

Isaac Asimovs bokserie ”Stiftelsetrilogin” har under de senaste 70 åren inspirerat mängder av andra sci-fi-berättelser, exempelvis Star Wars, men får nu för första gången en egen ambitiös och påkostad adaption.

David S. Goyer
    Jared Harris, Lee Pace, Lou Llobell, Leah Harvey m.fl.

Det är lätt att kasta överdrifter och superlativ omkring sig. Men när folk påstår att Isaac Asimovs Stiftelsetrilogin (Foundation på engelska) är en av de mest betydande science fiction-berättelserna som någonsin har skrivits, så är det nog inte mycket av en överdrift alls. Hur kommer det då sig att vi aldrig fått en adaption av böckerna, om de nu är så ”banbrytande”, är givetvis nästa fråga. Kort och gott, för att det har varit helt omöjligt att adaptera hela handlingen på film och tv — fram tills nu.

Handlingen i böckerna utspelar sig nämligen under ett tidspann på 1000 år, där ”huvudkaraktärerna” envisas med att åldras och hinna dö efter ett par kapitel hela tiden. Där har vi med andra ord ett första hinder på adaptions-vägen. I inledningen av boken får vi lära känna Gael som reser till planeten Trantor, det intergalaktiska imperiets huvudplanet och hem till flera triljoner människor. Väl på plats är tanken att Gael ska studera under matematikern Hari Seldon, problemet är bara att Seldon uppfunnit en ny form av matematik som han kallar för psykohistoria — vilket gör det möjligt för honom att förutsäga hur mänskligheten kommer att agera inför olika mer eller mindre givna händelser.

Seldon spår en relativt snar framtid där kejsarens imperium kommer att falla och kasta mänskligheten in i barbari i de kommande 30 000 åren… men om vi gör exakt som han säger så kan vi korta ned den perioden till 1000 år. Det här är ”grunden” som Foundation vilar på, medan resten av berättelsen tar oss igenom de följande tusen åren och tar upp teman som religion, byteshandel, barbari och vetenskaplig utveckling.

Manusförfattaren och showrunnern David S. Goyer, som exempelvis skrivit både Batman-trilogin och Blade-trilogin, har tillsammans med Apple TV+ tagit sig an en enormt ambitiös uppgift, genom att plocka ur ”det viktigaste” ur Asimovs böcker för att sedan introducera egna lösningar på de mer ”omöjliga” delarna. Efter att ha fått förhandstitta på hela den första säsongen, så är jag fruktansvärt imponerad över lösningarna som gjorts — samtidigt som det oroar mig att Goyer inte kommer få chansen att göra alla åtta (!) säsonger han hoppas att Apple kommer låta honom göra.

Det råder ingen tvekan om att "Foundation" är den mest påkostade och ambitiösa sci-fi-serie som någonsin har skapats. Med det sagt, så har jag svårt att se hur man ska lyckas få tillräckligt många att ge serien en chans. Men om Apple hade låtit serien visas på exempelvis Netflix, så känns det som om serien utan tvekan hade gått och blivit en av världens mest omdiskuterade tv-serier. För man har tagit vissa beslut som gjort handlingen en aning mer mainstream, vilket möjligtvis kan störa den allra mest sci-fi-nördiga delen av tittarna… vilket jag inte hoppas att det kommer att resultera i allt för många avhopp bland nyfikna tittare.

Skådespelet är mestadels riktigt bra, medan Lee Pace fullständigt briljerar i rollen som alla kända galaxers evige kejsare. Hans roll blir dessutom bara bättre och bättre för varje avsnitt… och är en av få grejer som inte finns med i böckerna alls. Det visuella är spektakulärt och handlingen knyts ihop på ett riktigt snyggt sätt i slutet av säsong, men det finns fortfarande vissa delar som kan förbättras en aning i kommande säsonger (vilket jag trots allt hoppas att vi får).