Recension: Manhunt (2024) – ett välgjort historiskt drama

Johan Samuelsson Krantz
12 mars 2024 kl. 10:03

En serie som balanserar underhållning med substans

Mordet på Abraham Lincolns utgör en historisk dramaserie om jakten på mördaren och granskar samtidigt ett lands skakiga tid efter ett inbördeskrig.

Monica Beletsky
    Tobias Menzies, Anthony Boyle, Hamish Linklater, Lovie Simone m.fl.

"Manhunt" är en historisk dramaserie som utforskar det avgörande ögonblicket i amerikansk historia när Abraham Lincoln mördades den 14 april 1865. Serien tar oss med på jakten på Lincolns mördare, John Wilkes Booth, samtidigt som den reflekterar över de politiska och sociala spänningarna som präglade USA efter inbördeskriget. Serien är skapad av Monica Beletsky (Fargo, 2017).

Handlingen följer den 12 dagar långa jakten på Abraham Lincolns (Hamish Linklater) mördare, John Wilkes Booth (Anthony Boyle), efter mordet på Fordteatern i Washington D.C. Allt tar sin början vid Lincolns sista teaterbesök, där Booth, en skådespelare och ivrig anhängare av konfederationen, utför sin attack. Edwin Stanton, (Tobias Menzies), leder utredningen och utgör den centrala figuren. Intrigen fokuserar på jakten på Booth och hans medbrottslingar, deras försök att undkomma rättvisan och Stantons beslutsamma och nästan besatta strävan efter att få dem gripna.

Återblickar väver elegant samman händelseförloppet

Historien känns redan från start som en mångfacetterad och djup berättelse som strävar efter att ge varje karaktär liv. Allt eftersom händelserna skrider framåt i sitt tumultartade narrativ så klipper man hela tiden in mer eller mindre korta återblickar i berättelsen. Detta skapar ett helhetsintryck som gör att varje skeende vävs samman på ett sätt som gör att allt känns slutet och greppbart.

Detta är ett snyggt grepp som tillför ett mycket tillfredsställande helhetsintryck. Allt detta gör så att tittaren hela tiden engageras och vitaliseras i den dramatiska upplevelsen.

En person som verkligen bör framhållas i sammanhanget är Tobias Menzies imponerande porträtt av Edwin Stanton, Lincolns vän och försvarsminister. Menzies prestation är inte en engångsföreteelse. Hans roll i exempelvis i serien Outlander (2014) där han porträtterade Jack/Frank Randall är en lika stor uppvisning i hans enorma register som skådespelare. Menzies insats som den briljante men hälsosamt svage försvarsministern tillika "utredaren" i fallet, är enastående bra.

Däremot kan inte samma sak sägas om Hamish Linklater i rollen som Lincoln. Karaktären känns dramatiskt överspelad. Jag ska låta det vara osagt kring huruvida produktionen ville att karaktären skulle ha den nasala lite märkliga framtoning Lincoln framställs med. Men om detta är skådespelarens egen tolkning av den legendariska presidenten så lämnar den mycket övrigt att önska.

Men, Linklater är också den svagaste länken i kedjan om ni ursäktar ordleken. Resten av ensemblen känns solid som granit med lika bra dialoger som rolltolkningar.

Manhunt

Välbalanserat mellan handling och karaktärsutveckling

En sak som uppskattas är strävan att försöka vara så historiskt autentisk som möjligt. Händelseförloppet ända från mordet fram till upplösningen lägger inte all tonvikt på actionspäckade scener. Det byggs upp en harmoni mellan detta, karaktärsutvecklingen och den rent "folkbildande" historieaspekten.

Till följd av att serien är i 7 delar och följer en förhållandevis kort tidsram på 12 dagar kan säkert vissa delar i handlingen uppfattas som lite långrandiga. För egen del så är detta inget stort problem då jag som ovan nämnt seriens förmåga att engagera. Den underhåller på ett bra sätt och kommer säkerligen underhålla er också.

"Manhunt" har premiär på Apple TV+ fredagen den 15 mars.