07 januari 2022 kl. 19:01

En symfoni av sentimentalitet och längtan

George Clooneys "The Tender Bar" lämnar en varm känsla som dröjer kvar och när den bitterljuva filmen är slut, önskar Filmtopps recensent Loke Westberg att det fanns en uppföljare att sätta på.

George Clooney
    William Monahan
    Ben Affleck, Tye Sheridan, Daniel Ranieri, Lily Rabe m.fl.

Som alltid med originalfilmer från Amazon Prime råder det stor osäkerhet vad man har att vänta sig för film innan man satt igång den. Med Ben Affleck och Tye Sheridan i huvudrollerna vågade jag ändå trissa upp förhoppningarna lite, och det med rätta.

The Tender Bar handlar om JR (Tye Sheridan), en aspirerande författare som brottas med inte allt för lätta levnadsförhållanden under sin uppväxt. En arbetslös ensamstående mor som inte förmår sig att betala hyran, vilket leder till att hon tillsammans med JR tvingas flytta in hos morfar. Där hittar vi även JR:s morbror Charlie (Ben Affleck) som under omständigheterna ter sig mer som en fadersfigur för JR vars biologiska pappa inte är närvarande under hans uppväxt.

Vi får följa JR under hans barndom för att sedan göra ett hopp framåt i tiden tills dess att det blivit dags för honom att ansöka till college. Mot alla odds kommer JR in på Yale University, som hans mamma under hela hans uppväxt hoppats på och hans liv kan äntligen ta fart på riktigt. Det är dessvärre lättare sagt än gjort, med flera fantomer från förr spökandes i medvetandet.

Charmen finns i filmens stämning

The Tender Bar är en bitterljuv berättelse som täcker teman som längtan efter något större i avsaknaden av en biologisk pappa och att hitta sig själv i den röran vi kallar livet. En av de ständigt pågående konflikterna i filmen är hur JR upprepade gånger blir lämnad av en tjej han är förälskad i på grund av hans bakgrund. Filmen porträtterar hans frustration och vilja att passa in på ett fantastiskt sätt, på den långa vägen fram till att hitta den identiteten hans skolpsykolog menade att han saknade som barn.

Det är möjligt att finna filmen lite handlingsfattig om man är av den sorten som föredrar fart, fläkt och spänning. Men i The Tender Bars fall krävs det inte så mycket mer när skådespelarprestationerna är så pass bra (framförallt Daniel Ranieris porträttering av en ung JR, som kan få vem som helst att smälta). Den här filmens charm ligger snarare i stämningen och känslorna, allt paketerat med hjälp av fina ljudspår som Paul Simons “50 Ways to Leave Your Lover” och “Dancing in the Moonlight” av King Harvest.

Filmen, med dess behagliga och jordiga 70-tals-färgpalett, lämnar en varm känsla i kroppen hos tittaren och är man på jakt efter lågmäld fredagsunderhållning är det svårt att önska sig något vettigare alternativ än The Tender Bar. Det är en film som berör trots att filmer på temat “växa upp” sannerligen har gjorts tidigare.

The Tender Bar finns nu att streama på Amazon Prime Video.