05 mars 2021 kl. 16:03

Prins Akeem har inte åldrats särskilt väl.

Uppföljaren vi inte visste att vi behövde, och egentligen inte behöver, släpps idag på "Amazon Prime Video". 30 år efter första filmen får vi återigen stifta bekantskap med prins Akeem av Zamunda.

Craig Brewer
    Barry W. Blaustein, David Sheffield
    Eddie Murphy, Arsenio Hall, Shari Headley m.fl.

Det har gått ungefär 30 år sedan "En prins i New York" hade premiär 1988. I En prins i New York 2 återvänder vi till det fiktiva kungariket Zamunda och kungafamiljen Joffer där det mesta är sig ganska likt. Kung Jaffe regerar som vanligt och det ordnas stora banketter med grandiosa musiknummer i palatset - som i den här filmen framförs av artister som Salt-N-Pepa och Gladys Knight. Vi får även återse flera kända ansikten från den tidigare filmen.

Arsenio Hall är tillbaka som Akeems bästa kompis Semmi och Shari Headley spelar återigen kärleksintresset Lisa (till skillnad från sin motspelare har hon inte åldrats en dag sedan 1988). James Earl Jones repriserar även rollen som kung Jaffe för en stund, tills Akeem tar över kronan.

Coming 2 America
Eddie Murphy som kung Akeem av Zamunda. Foto: Amazon Prime.

I "En prins i New York 2", med sin ganska röriga handling, måste Akeem återvända till Queens eftersom Zamunda är hotat av krigsgeneralen Izzi. Akeem kan inte gifta bort sin dotter till generalens son och måste därför hitta sin länge förlorade son i Queens för att istället gifta bort honom. Akeem har tre döttrar tillsammans med Lisa, men tronarvingen till Zamunda måste vara en man så Akeem återvänder till Queens för att leta rätt på sonen, som han tydligen skapade under första filmen med en kvinna som heter Mary Junson - som för övrigt spelas av Leslie Jones och nog är den roligaste karaktären i hela filmen trots att hon inte är med särskilt mycket.

En prins i New York 2 är till viss del ett kärt återseende, men eftersom de återanvänder både skämt och scener från den första filmen blir allt som var bra med den gamla dåligt i den nya. Det blir även väldigt tydligt vad som har åldrats väl och inte.

Coming to America
Paul Bates som tjänaren Oha, Jermaine Fowler som Akeems son Lavelle Junson och Leslie Jones som Mary Junson. Foto: Amazon Prime.

Den första filmens charm har på många sätt försvunnit och i En prins i New York 2 funderar jag över om det är regissören Craig Brewer eller Eddie Murphy själv som är lite "ute ur gemet". För även om det är roligt att återse det sköna frisörgänget, Arsenio Halls präst och bandet Sexual Chocolate, så är det inte lika roligt att höra dem prata. Det finns potential i vissa skämt, men för det mesta blir det bara osmakligt. Att skämta om våldtäkter kanske var roligt 1988 men det är det inte 2021.

Filmen verkar samtidigt vara medveten om hur dålig den faktiskt är med repliker som, "If something is good, why ruin it?". Den försöker även föra ett budskap kring hur Akeems visioner från den första filmen har försvunnit och att han som kung endast fortsätter i sin fars gamla bana och föråldrade traditioner, vilket såklart är ett bra budskap men som försvinner i allt det andra.

"En prins i New York 2" har helt enkelt för mycket gammal Eddie Murphy och för lite Leslie Jones, men överlag är det en onödig uppföljare till en redan bra fristående film och klassiker - som förhoppningsvis inte smutsas ner allt för mycket av den här filmen.

MER LÄSNING: Bästa nya filmerna från 2021!