Filmvärlden hyllar Anna Serners 50/50-arbete

Filmvärlden hyllar Anna Serners 50/50-arbete

Uppdaterad 12 maj 2021 kl. 08:05 | Publicerad 29 april 2021 kl. 10:04

Efter nyheten om att Svenska Filminstitutets vd avgår har hyllningarna strömmat in.

Efter nyheten om att Svenska Filminstitutets vd, Anna Serner, har bestämt sig för att avgå efter tio år har hyllningarna till hennes arbete strömmat in. Främst är det Serner 50/50-arbete som har lyfts fram – ett arbete för jämställdhet och rättvisa.

Pressbild Anna Serner
Pressbild. Anna Serner. Foto: Svenska Filminstitutet

Igår nåddes filmvärlden av nyheten att Svenska Filminstitutets vd, Anna Serner, väljer att avgå från sin tjänst. Anledningen är att hon anser att det är tid nu att lämna över stafettpinnen till någon annan.

RELATERAD LÄSNING: Svenska Filminstitutets vd avgår

Svenska Filminstitutet (SFI) arbetar för att bevara och göra det svenska filmarvet tillgängligt. De verkar även för att barn och unga ska få goda kunskaper om film, stödjer produktion, distribution och finns även till för att representera den svenska filmen internationellt. Anna Serner har under tio års tid haft tjänsten som SFI:s vd.

Serner har under sina år på positionen arbetat hårt för att göra filmvärlden mer jämställd och inkluderande, inte minst genom projektet "50/50 by 2020" som växte sig till ett globalt fenomen 2016, efter att ha presenterats på Cannes filmfestival.

Enligt Svenska Filminstitutets handlingsplan är målet med "50/50 by 2020"-arbetet är att få in fler kvinnor i fler stora produktioner, öka synligheten, fortsätta räkna och öka kunskapen om genus och breddad representation. Efter projektets lansering fick det en internationell spridning – många även utanför Sveriges gränser har delat Serners ambition att arbeta för en mer jämställd filmbransch.

Projektet har inte enbart spridit positiva vindar om ökad jämställdhet, det har dessutom gett resultat.

Efter att nyheten om Serners avgång, var Screendaily snabba med att rapportera konkreta siffror på vad hennes arbeta har inneburit. Innan Serner tillträdde som vd för SFI var endast 26 procent av svenska filmer regisserade av kvinnor. Redan 2014 hade den siffran stigit till 50 procent, och 2016 var hela 64 procent av SFI:s finansierade projekt ledda av kvinnor.

Under sin tid som vd har Serner även fått motstå en hel del kritik för sitt arbete. SVT Nyheter lyfter bland annat fram att hon har kommit med omdebatterade förslag på jämställdhet som att införa könsneutrala kategorier på Guldbaggegalan, och att öronmärka pengar åt kvinnliga filmskapare. 

Efter att Serner nu annonserat sin avgång har hennes viktiga arbete för jämställdhet dock mottagit hyllningar både i Sverige och internationellt.  

Hon tackas bland annat i ett öppet brev från Women in Film & Television International (WIFTI) för sitt arbete för en mer jämställd och rättvis filmbransch. Det öppna brevet till Anna Serner har signerats av 50 stycken olika filmorganisationer världen över.

Den inflytelserika Hollywood-institutionen The Black List, är en av alla som har undertecknat brevet, och grundaren Franklin Leonard har till och med tagit till Twitter för att kalla Serner för en legendar.

Läs brevet i sin helhet nedan:

WIFTI joined by 50 Organisations in Open Letter to Anna Serner

Anna Serner
Foto: WIFTI

After 10 years as CEO of the Swedish Film Institute, Anna Serner has handed in her resignation on 27 April, 2021.

Women in Film & Television International is grateful for and proud of Anna’s work for gender equality and inclusion in the global film industry, and we wish to express our admiration with this open letter signed by 50 international film organisations.

Dear Anna,

Thank you for your decade long commitment and work towards inclusion in the global film industry. It’s impossible to overstate the importance of your work for gender equality. Since taking the helm of The Swedish Film Institute in 2011, you’ve been an unwavering force for women at all levels of the industry. With your passion, dedication and clarity, you’ve led by example, and given us all hope, encouragement and strength.

When 50/50 by 2020 was introduced in Cannes in 2016, it became a global rallying cry – heard by film institutes, festivals, studios, companies and organizations on all continents. Since then, the industry has taken strides, but we still have a long way to go. We won’t stop. We won’t quit.

We all wish you the best of luck with your next endeavor and hope that we will be working with you again in the future.

In gratitude.

Your friends,

Helene Granqvist, Women in Film and Television International

Inya Lawal, Women in Film & Television Africa

Katrina Graham, Women in Film & Television Australia

Rubaiyat Hossain, Women in Film & Television Bangladesh

Nagila Guimares, Women in Film & Television Brasil

Susan Brinton, Women in Film & Television Canada

Tsiako Abesadze, Women in Film & Television Caucasus

Li Dan, Women in Film & Television China

Petra Terzi, Women in Film & Television Cyprus

Malene Flindt Pedersen, Women in Film & Television Denmark

Eeva-Sofia Anttonen, Women in Film & Television Finland

Nicole Ackermann, Women in Film & Television Germany

Rea Wallden, Women in Film & Television Greece

Anna Sæunn Ólafsdóttir, Women in Film & Television Iceland

Petrina d’Rozario, Women in Film & Television India

Dr. Susan Liddy, Women in Film & Television Ireland

Domizia De Rosa, Women in Film, Television & Media Italia

Kirsten Schaffer, Women in Film LA

Eva Brazdžionytė, Women in Film & Television Lithuanian Chapter

Cynthia Lopez, New York Women in Film & Television

Patricia Watson, Women in Film & TV New Zealand

Ingebjørg Torgersen, WIFT-Norway

Gabriel Baur & Stéphane Mitchell, SWAN Swiss Women’s Audiovisual Network

Caroline Ortmark, Women in Film & Television Sweden

 

Paula Vaccaro, ARTEF – Anti-Racism Taskforce for European Film

Julie-Jeanne Régnault, EFAD – Association of European Film Agencies

Franklin Leonard, The Black List

Dr. Emilia Zenzile Roig, Center for Intersectional Justice Berlin

Delphyne Besse & Laurence Lascary, Collectif 5050

Deborah Williams, Creative Diversity Network

Nanna Frank Rasmussen, Chair of Danish Film Critic Association

Brigid O’Shea & Marion Schmidt, Documentary Association of Europe

Alessia Sonaglioni, EWA Network

Matthijs Wouter Knol, European Film Academy

Dennis Ruh, European Film Market

Kate Kinninmont, The f Word Media Company

Effie T. Brown, Gamechanger Films

Anna Möttölä, Helsinki International Film Festival – Love & Anarchy

Marge Liiske, Industry@Tallinn & Baltic Event

Anne Lajla Utsi, International Samí Film Institute

Gyda Velvin Myklebust, New Nordic Films Haugesund

Dögg Mósesdottír, Nordic Girls Shoot Iceland

T. Bhebhe, H. Currimbhoy, L. Mukerjee, P. Struthers, Programmers of Colour Collective

Stephanie Thogersen, Stockholm Feminist Film Festival

Tabitha Jackson & Keri Putnam, Sundance Institute

Dame Heather Rabbatts, TIME’S UP UK

Bérénice Vincent, Totem Films

Theo Lindberg, Trans and Non-binary Film Network

Bina Paul, Women in Cinema Collective

Melissa Silverstein, Women and Hollywood

Jan Miller, Women in View Canada

RELATERAD LÄSNING: Produktionsstöd till många spännande titlar

 

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL