Bästa serierna 2019 – Här är tipsen
Bästa serierna 2019 – Vi lyfter fram de hetaste tipsen.
Streamingmarknadens framväxt fortsätter att explodera, och likaså gör antalet serier för oss att konsumera. Vi blickar framåt mot nästa år och tittar på vilka som har potentialen att bli de bästa serierna 2019. Vilken av dessa serier ser du fram emot mest?
För fler tips, spana in vår sida med årets bästa serier där finns massor av sköna serietips!
3Below: Tales of Arcadia (Säsong 1) – Netflix
Mycket av den första halvan av säsongens ”humor”, har att göra med kulturkrocken mellan de båda planeterna. Framför allt är det ordspråk som Aja och Krel tar de bokstavliga meningarna av, vilket var kul i början – men inte riktigt lika kul åtta avsnitt in på säsongen.
Jag uppskattade däremot hur Donald Trumps Twitter-miss ”covfefe” lyckades leta sig in som en liten nugget för oss vuxna tittare. För visst är det här en serie som i allra högsta grad kan uppskattas av oss vuxna tittare, även om jag personligen fortfarande föredrar Trollhunters.
Animeringen, äventyrsupplevelsen och det utökade universumet av del Toros Netflix-serier är goda anledningar värda att hylla 3Below för. Jag inväntar nu med spänning den fortsatta utökningen med Wizards senare i år. Trollhunters är en stark 4/5 medan 3Below, för mig, är något svagare – men fortfarande en stabil 4/5.
The Act (säsong 1)
Mamma Dee Dee Blanchard (Patricia Arquette) och dotter Gypsy Rose (Joey King) är varandras hela värld. Den senare har otaliga sjukdomar och diagnoser, hon sitter i rullstol, har mentala handikapp och allvarliga allergier. Men vid sin sida har hon sin mamma som gör precis allting för henne. En riktigt ängel, säger grannarna.
Paret får stöd och priser från olika organisationer som hjälper de utsatta i samhället. Men är allting verkligen så kärleksfullt? Vad händer när kamerorna slutat filma? När grannarna slutat hjälpa till med huset? Bakom stängda dörrar växer en ohållbar tillvaro fram som dras till en sylvass spets.
Skådespelarnas klaustrofobiska dans för att inte trampa varandra på tårna är en fröjd att se. Joeys ljusa förställda röst möter Arquettes släpiga gnäll i en symfoni som avbryts av höga skrik när skådespeleriet går rakt igenom rutan.
Babylon Berlin (säsong 1)
Volker Kutchers kriminalroman Babylon Berlin har blivit serie i storartad stil. Den tyska produktionen är inte bara den dyraste europeiska tv-serien någonsin, utan också otroligt sevärd. En stämningsfull, välspelad och visuellt läcker noir-berättelse med utgångspunkt i ett oroligt Berlin år 1929.
Barry (säsong 2)
När fjolårets bästa tv-serier skulle rankas i diverse årslistor så letade sig ”Barry” in på de flesta. Hader har själv berättat att många har hört av sig och bett honom att inte göra en fortsättning, eftersom den första säsongen var så bra att det vore dumt att eventuellt förstöra den nästintill perfekta säsongen han redan skapat.
Om du gillade Barry ifjol kommer du med största sannolikhet att älska fortsättningen, det råder ingen tvekan om att den nya säsongen kommer att leta sig in på många årslistor även i år… förutsatt att säsongens andra halva är lika stark som dess öppning.
Beforeigners
”Beforeigners” följer ”Gösta” som HBO:s andra nordiska originalserie någonsin, vilka båda har överraskat positivt under sommaren. Med ”Beforeigners” är det extra kul att se hur filmteamet verkligen har lyckats få till en fungerande värld kring den spännande idén med oväntade tidsresenärer.
Big Little Lies (säsong 2)
Den första säsongen av ”Big Little Lies”, som då kallades för en miniserie, blev ett sådant fenomen att det blev omöjligt för gänget att inte komma tillbaka och göra en fortsättning. Denna gången får Reese Witherspoon, Nicole Kidman och de andra osannolikt duktiga skådespelerskorna dessutom ”hjälp” av självaste Meryl Streep.
Big Mouth (säsong 3)
Efter en medioker andra säsong är ”Big Mouth”-gänget tillbaka i toppform med några av sina galnaste avsnitt hittills. Dessutom presenteras vi för ett nytt hormonmonster samtidigt som klimakteriet förkroppsligas i den illavarslande varelsen ”Menopause Banshee”.
Black Earth Rising (Säsong 1) – Netflix
Målet river snabbt och smärtsamt upp mångas oläkta (mentala) sår från krigstiden i Rwanda. Även mellan mor och dotter. Där framför allt Michaela Coel (tidigare känd från komedin Chewing Gum) står för en fantastisk insats, hennes förmåga att förmedla en avgrundsdjup smärta och förtvivlan är oerhört imponerande. Även John Goodman levererar, som vanligt, en stark prestation och de gör varandra bättre tillsammans.
Skaparen Blick, har utan tvekan lyckats driva igenom sin egen vision från första till sista bildruta. Det märks exempelvis på några långa och imponerande vackra scener till musik, som troligtvis hade kapats av någon producent om det inte hade varit för att han nu råkar vara både producent, regissör och manusförfattare. Vissa mindre grejer hade kanske kunnat bli bättre om de hade fått kapas bort, men på det stora hela är hela Black Earth Rising en mycket sevärd och imponerande historia.
Black Mirror (säsong 5)
Bosch (säsong 5)
I vanlig ordning får vi följa Harry Bosch och den avdelning som utreder mord i och omkring Los Angeles-området. Den här gången rör mordvågen på olika sätt illegalt utskrivna mediciner, vilket får Bosch att ge sig in undercover som en sliten och drogberoende krigsveteran.
Samtidigt har ett av Boschs allra första fall öppnats upp på nytt, efter att Bosch anklagats för att ha planterat bevis på brottsplatsen. Om den dömde mördaren visar sig ha varit oskyldig kan det innebära att samtliga mördare Bosch har satt dit därefter riskerar att få resning och släppas.
The Boys (säsong 1)
Tänk dig en värld med karaktärer som Iron Man, Stålmannen eller som i The Boys fall; Homelander (Antony Starr). En superhjälte med så pass starka att han är ostoppbar. Vad händer om det visar sig att ”hjälten” har en egen agenda?
The Boys börjar med att vi får följa Hughie Campbell (Jack Quaid) och hans flickvän under en promenad, de planerar att flytta ihop och är lyckliga. Plötsligt förvandlas hon till ett moln av blod och kvar finns bara två händer, efter att världens snabbaste superhjälte ”A-Train” (Jessie T. Usher) sprang rakt igenom henne.
Carnival Row
Handling: Efter kriget arbetar Philo som polisutredare i en stad som terroriseras av en seriemördares hemska framfart. Hade det inte varit för att serien råkade utspela sig i en värld där det finns flygande feer, slavliknande bock-människor och varulvar, så hade Carnival Row mycket väl kunnat vara vilken viktoriansk deckare som helst. Nu tar sig däremot utredningen till lite mer spännande och exotiska ställen då även övernaturliga förklaringar behöver utredas.
Omdöme: Den första säsongen av Carnival Row gör mycket rätt och det är inte särskilt svårt att förstå varför Amazon Prime redan innan premiären har valt att beställa en andra säsong. Personligen tycker jag att handlingen är något lätt att förutspå, men tyckte ändå att det var spännande och intressant att se hur man valt att bygga upp världen och samtidigt kommentera vår egen. Betyget står och väger mellan en stark tre av fem och en svag fyra… och tack vare genomgående bra skådespel sätter jag slutligen en fyra.
Catch-22 (miniserie)
Catch-22 är en av de första nya originalproduktionerna att släppas sedan Disney gick in som majoritetsägare i Hulu. Det råder inte heller någon tvekan om att man har fått röra sig med en saftig budget. Att självaste George Clooney, efter alla dessa år på film, äntligen återvänder till tv-formatet som exekutiv producent, regissör och skådespelare är såklart också roligt.
”Catch-22” ser påkostad ut, men på ett sparsamt sätt tack vare sitt smarta manus. Trots att miniserien helt utspelas under andra världskriget och följer flygbombskaptenen Yossarian (Christopher Abbott), undviks situationer som tvingar produktionen att bygga kostsamma och fejkade krigszoner. Istället har man lagt krutet på ett underhållande och skruvat manus, som med starka dramatiska inslag påminner oss om att vi befinner oss i krig.
The Chef Show (säsong 1)
I The Chef Show så får vi se John Favreau och matlagningsmentorn Roy Choi laga mängder med helt fantastiska måltider, men de låter även andra kändisar visa upp sina matlagningstalanger. Alltid med underhållande och filmnördiga, eller matnördiga, diskussioner rakt igenom avsnitten.
Under ett avsnitt får vi exempelvis hälsa på hos regissören Robert Rodriguez, som visar sig vara en pizzabagare av världsklass. I ett annat får vi se Tom Holland äta sin första mussla, medan Robert Downey Jr. tittar på. Det snackas om Iron Man-inspelningarna, om när Rodriguez packade Benicio Del Toro full av pizza och att Gwyneth Paltrow inte ens minns att hon var med i Spider-Man: Homecoming.
Chilling Adventures of Sabrina (säsong 2)
Chilling Adventures of Sabrina är en markant förbättring jämfört med avsnitten som släpptes under Halloween ifjol. Sabrina (spelad av en helt perfekt castad Kiernan Shipka) är nu en tydlig förebild och hjältefigur när det kommer till att stå upp för sig själv och kämpa för kvinnors rättigheter, samtidigt som hon tillåts vara den sextonåriga tjejen som gör fel och ibland tar förhastade beslut. Allt görs med glimten i ögat.
The Crown (säsong 3)
Det händer inte särskilt ofta att man byter ut en skådespelerska, som både vunnit en Golden Globe och en Emmy för sin huvudroll, i en serie som har en budget på cirka 100 miljoner pund per säsong. Men Claire Foy är helt enkelt för ung för att spela Drottning Elizabeth II under de två kommande säsongerna, vilket är varför den Oscarsvinnande skådespelerskan Olivia Colman nu tar över och fullständigt briljerar i rollen.
Dark (säsong 2)
Den första säsongen av ”Dark” tjänade på att många drog paralleller till Netflix superpopulära, pojke-försvinner-mystiskt-serie, ”Stranger Things”. Men för alla som såg mer än ett par avsnitt av den första tyska originalserien hos Netflix, så visade det sig att det var en av streamingjättens mest invecklade och spännande serier hittills.
Das Boot (Säsong 1) – SVT Play
Vi får spendera stora delar av vår tid tillsammans med besättningen på den tyska u-båten U-162, som har skickats iväg på ett hemligt uppdrag. På land får vi även följa motståndsrörelsen, som gör allt för att få tysken att förlora sin makt i de tyskockuperade delarna av Frankrike.
Das Boot har dessutom lyckats få till ett gäng riktigt spännande cliffhangers i slutet av varje avsnitt, för egen del har jag visserligen uppskattat att kunna ta del av alla avsnitt på en gång, men det är något av en konst i sig. Jag hoppas verkligen att du ger Das Boot en chans, för troligtvis kommer du inte kunna slita dig ifrån den.
The Deuce
Handling: Under den tredje säsongen, baserat på de tre avsnitt som gjorts tillgängliga för kritiker, spolas tiden fram till mitten av 80-talet och lämnar det glada 70-talet bakom oss. Istället får vi se hur amatörporren på VHS-band riskerar att konkurrerar ut ”fin-porren” och en oförklarlig AIDS-epidemi som gör att alla i ”branschen” drabbas på ett eller annat sätt.
Omdöme: I vanlig ordning är såväl regi som skådespel av högsta klass och om Simon bara lyckas knyta ihop serien lika väl under de resterande avsnitten, så kan den ta farväl med fanan högt i topp. Vilket förhoppningsvis kan få även denna Simon-serie att växa i folks ögon över tid… vilket den definitivt förtjänar.
Dirty John (Säsong 1) – Netflix
Juno Temples karaktär nämner dessutom själv ett viktigt faktum, i en scen under säsongens andra halva. Nämligen, det kan aldrig vara den lurades fel att den har blivit drabbad. Mamman ska inte behöva skämmas för John ”Dirty John” Meehans handlingar, bara för att ”hon borde ha förstått bättre”.
Själva grundstoryn i sig är för min del inte det som får mig att fortsätta titta. Flera av seriens skådespelare har nominerats till en rad priser för sina grymma rollprestationer framför kameran, och det är framför allt dessa som gör att Dirty John är värd en chans i tv-djungelns mångsidiga utbud.
Don't F**k With Cats (säsong 1)
Det är väl ingen som har missat att filmklipp och memes på katter är bland det mest populära man kan hitta på internet? Söta, fula, klantiga, smarta, onda, pratsamma, små, stora, svarta, vita, håriga eller hårlösa… det verkar inte spela någon roll. Kärleken är till kattklippen är lika stora.
Men klipp på katter som torteras till döds? Då stiger vi in på en helt annan del av internet, där ett viralt hat kan få folk att göra nästan vad som helst för hämnd. Vilket är precis vad som händer i Don’t F**k with Cats, innan historien tar oväntad vändning till det värre.
Euphoria (säsong 1)
När Netflix mörka ungdomsserie Tretton skäl varför möter drogernas Trainspotting i Euphoria möts i Euphoria blir resultatet fantastiskt. För denna gången är ”ungdomsseriens” målgrupp lyckligtvis vuxna, som sannolikt både kommer att förfäras och förundras över vad ungdomarna har för sig idag, eftersom att det inte hålls tillbaka på varken sex, droger eller våld.
Exit (säsong 1)
Handlingen fokuserar på fyra män, tre från Norge och en svensk (spelad av Simon J. Berger) vid namn Adam Veile. Alla fyra har hustru och barn, förutom Adam som bara är gift. Männen tillhör alla det absoluta toppskiktet i den norska finansvärlden och kan kasta pengar på allt från bilar, hela uppsättningar av prostituerade och mängder av droger.
Fartblinda
En thriller i finansmiljö kan lätt bli väldigt komplicerad för någon som inte är helt insatt i branschen, men ”Fartblinda” lyckas balansera på gränsen av att inte överförklara eller förenkla samtidigt som vi alltid förstår allvaret i olika situationer.
For All Mankind (säsong 1)
Apple TV+ vilar den nya originalserien ”For All Mankind”, en av företagets första och viktigaste satsningar, på Joel Kinnamans axlar. I huvudrollen som astronauten Edward Baldwin bär han nämligen stora delar av handlingen under rymdrace-seriens tre inledande avsnitt.
Handlingen kretsar kring rymdracet mellan USA och Sovjet i slutet av 60-talet, som för oss tittare tog slut när USA lyckades sätta Neil Armstrong på månen för 50 år sedan. For All Mankind låter oss däremot istället utforska vad som hade kunnat ha hänt om Sovjet hade landat på månen först.
Formula 1: Drive to Survive (säsong 1) – Netflix
Detta är en serie som vem som helst, motorsportsintresserad eller inte, kan älska. Vi har såklart fått ta del av andra sportdokumentärer genom åren, men sällan har någon kommit i närheten av den typ av inblick som erbjuds i Formula 1: Drive to Survive. Vilket troligtvis beror på att Netflix tillsammans med världsmästerskapen i Formel 1 har samarbetat och givit produktionen tillgång till alla som var involverade i 2018-säsongen.
Gentleman Jack (säsong 1)
Dagböckerna var helt klart bättre förr. HBO-serien ”Gentleman Jack” är nämligen baserad på de intressanta dagböckerna skrivna av Anne Lister (Suranne Jones) under början av 1800-talet. Här får vi följa med när Lister återvänder hem till Halifax från en längre tur genom Europa. Hon är också homosexuell och avser att skaffa sig en fru, samtidigt som hon samlar in hyresgästernas hyror och funderar på att öppna en kolgruva. Det är många bollar i luften. Men alltid riktigt underhållande.
GLOW
Den tredje säsongen av ”GLOW” sticker till Las Vegas för live-wrestling och förlorar en del av tidigare säsongers dragningskraft, när bakom-kulisserna-skapandet av en tv-serie i en tv-serie försvinner.
Goliath (säsong 3)
Talande bläckfiskar i ”The OA” och mentala tidsresor i ”Undone” slår kanske den tredje säsongen av ”Goliath” i galenskap, men utöver det känns serien ohotad. Advokatdramats tredje säsong lär onekligen dela sin publik i två läger, där gränsen mellan hat och kärlek är svårare än vanligt att avgöra.
Good Omens (miniserie)
Good Omens bygger på boken med samma namn, skriven av Neil Gaiman och Terry Pratchett. Innan Pratchetts död 2017 ska han ha bett Gaiman att själv skriva manusen till serien, som året innan hade fått grönt ljus. Vilket innebär att det är en av bokens författare som själv har fått i ansvar att adaptera sitt verk till tv, vilket visar sig vara en lyckad lösning.Fans av boken verkar nämligen verkligen ha uppskattat vilka delar av storyn som Gaiman valt att behålla och vilka som han tvingats kapa bort, med tanke på att serien endast består av sex avsnitt. Handlingen följer födelsen av antikrist, Satans son, som markerar inledningen på vad som snart ska bli jordens undergång. Vi får framför allt följa de otippade vännerna, ängeln Aziraphale (Michael Sheen) och demonen Crowley (David Tennant).
Home for Christmas (säsong 1)
Varje år släpps nya julfilmer och serier som ska sätta oss i rätt stämning inför årets (för många) favorithögtid. Många av dessa har genom åren handlat om den ensamma singeln i gruppen, den som antingen inte vill fira julafton själv eller inledningsvis verkar vara så kär i sitt jobb att den inte planerar att fira julen alls. ”Home for Christmas” är mycket mer än bara en vanlig julmys-historia, men passar ändå in ganska väl i den första av dessa två ”singel-på-julafton”-fack.
Jessica Jones (säsong 3)
I vanlig ordning kretsar Jessica Jones om ett nytt ”fall” för vår hjälte att lösa. Om man gillar jazzig detektiv-noir, dränkt i whisky och superkrafter så finns det inget bättre. I den nya säsongen introduceras en ny ”super”-karaktär, som får migrän (i varierande styrka) av att befinna sig nära någon som är ond.
Killing Eve (säsong 2)
När Killing Eve nu kommer tillbaka är det tyvärr utan skaparen Phoebe Waller-Bridges lysande manus, som låg till grund för den första säsongen. Hon har istället varit upptagen med att medverka i den senaste Star Wars-filmen Solo: A Star Wars Story och den andra säsongen av hennes egen tokhyllade serie Fleabag. Lyckligtvis återvänder både Sandra Oh och Jodie Comer i sina båda katt-och-råtta-lekande roller, med minst lika starka prestationer som ifjol.
Den nya säsongen tar vid några få sekunder efter händelserna som avslutade den första, med en skadad Villanelle (Comer) och omskakad Eve Polastri (Oh). Båda tvingas fatta snabba beslut som sedan sätter en rad andra händelser i rörelse och plötsligt tycks vi befinna oss tillbaka på ruta ett. Något som i vanliga fall hade känts påtvingat och tråkigt, men här konstigt nog räddas upp av den fantastiska kemin mellan Ohs och Comers båda karaktärer.
Leaving Neverland (Säsong 1) – SVT Play
”Leaving Neverland” kan mycket väl vara en av de mest omdebatterade och viktigaste dokumentärserierna som någonsin har gjorts. Samtidigt är det en högst rimlig fråga huruvida den borde ha fått göras över huvud taget. Var går egentligen gränsen för när det är okej att fullständigt förinta en människas livsverk och arv, efter att man varit död i nästan tio års tid och inte har någon möjlighet att försvara sig.
Tänk er Jackson 60 år gammal, fortfarande vid liv, i en försvarsintervju likt den R. Kelly ställde upp på. Om anklagelserna nu är sanna, vilket givetvis bara Wade och James vet säkert, är dokumentären istället lugn, sansad och lägger nästan lika mycket skuld på mammorna som alla lät sina småbarn spendera så mycket tid med idolen.
Legion (säsong 3)
Den tredje säsongen av Legion tar vid ungefär ett år efter händelserna i säsongsfinalen av den andra. Det verkar vara den första gången i Davids liv som han inser att han kanske inte är så god som han har trott.
Den första säsongen behandlade David som ett offer, med uppvaknandet av de enorma krafter han inte visste att han hade. Den andra lät oss se honom som vår hjälte, för att allt eftersom förvandla honom till vårt verkliga monster. När historien nu börjar lida mot sitt slut är det den inre kampen mellan offret, hjälten och monstret inom David som sätter alla andras liv i fara.
The Loudest Voice (miniserie)
”The Loudest Voice” är det senaste exemplet på hur gränserna mellan film och miniserier har börjat suddas ut allt mer. Om vi hade spolat tillbaka tiden några år så hade Rusell Crowe, utan tvekan, varit en favoritkandidat till att vinna en Oscar i kategorin för årets bästa skådespelare.Men sannolikt hade handlingen och berättandet tvingats kapa bort enorma delar ur historien, som gjort att vi hade tvingats acceptera en avsevärt mer övergripande och sammanfattande historia om Roger Ailes, mannen bakom den amerikanska nyhetskanalen Fox News. Tack vare miniserie-upplägget får vi istället spendera sju timmar med Crowes utsökta porträtt och karaktärsutveckling.
Love, Death & Robots (Säsong 1) – Netflix
De olika avsnitten, eller kortfilmerna som Fincher vill att de ska kallas, varierar i längd mellan cirka 6 och 17 minuter. Vilket gör det möjligt att plöja hela säsongen i ett svep, och även snabba omtittar av ens favoriter, hur enkelt som helst. Kortfilmerna är alla mer eller mindre animerade, där flera av dem däremot får mig att tvivla på om jag faktiskt ser på en ”animering” eller bara en fantastiskt snygg verklighet.
Även om du knappast kommer att falla för alla avsnitt/kortfilmer, är lägstanivån alltid extremt hög. Faktumet att vi aldrig spenderar mer än en dryg kvart i varje historia, gör det oerhört enkelt att bara njuta av det ”visuella” som alltid är på topp. Love, Death & Robots känns många gånger som en kortare, monsterfixerad, version av Black Mirror. Jag hoppas verkligen att serien finner en trogen publik så vi kan se fram mot fler visuella mästerverk inom en snar framtid.
Lucifer
Till skillnad från tidigare är serien även förkortad från 22 avsnitt per säsong till tio, med alla nu släppta i ett svep och dessutom med lite lösare censureringsregler. Det betyder i realiteten att vi under säsongens gång får se Lucifers nakna rumpa vid ett par tillfällen, samt några grafiskt blodigare fighting-scener – men i övrigt är ”känslan” och humorn den samma som under tidigare säsonger.
Eftersom vi nu har avsevärt färre avsnitt att röra oss med så har ”utfyllnadsavsnitten” helt enkelt kapats bort, till förmån för mer karaktärsutveckling och en tydligare grundstory. Som i korta drag kretsar kring huruvida Chloe klarar av att leva med sin nya verklighet och om Lucifer kan komma underfund med vad han egentligen är… ond eller god?
Luther (Säsong 5) – BBC One
Med två parallella berättelser ställs John Luther både mot en av seriens värsta mördare hittills, samtidigt som hans förflutna – den förtjusande mördaren Alice Morgan (Ruth Wilson) – drar in honom i ett personligt krig mot maffiabossen George Cornelius.
De knappt fyra timmarna är precis lagom tid för årets berättelse, med ett välförtjänt cliffhangerslut som kommer få alla tittare att längta efter den kommande långfilmen som ska bli nästa del av Luthers historia.
I nuläget finns säsongen enbart tillgänglig för den som råkar besöka Storbritannien, men det råder ingen tvekan om att serien kommer att dimpa ned även i Sverige inom kort – och då bör klassas som obligatorisk tittning för alla som gillar kriminaldraman.
The Marvelous Mrs. Maisel (säsong 3)
Den tredje säsongen av ”The Marvelous Mrs. Maisel” kommer, efter sina 16 Emmy- och 3 Golden Globe-vinster i bagaget, med större förväntningar än vanligt. Serien har trots allt vuxit fram som en av Amazon Primes mest kritikerrosade och framgångsrika tv-serier någonsin.
Tack och lov har The Marvelous Mrs. Maisel-skaparen Amy Sherman-Palladino (Gilmore Girls) tillräckligt med erfarenhet för att kunna ro Rachel Brosnahans charmerande Mrs. Maisel i hamn ännu en gång.
Modern Love (säsong 1)
Den första säsongen av Amazon Primes antologiserie ”Modern Love” kommer sannolikt uppskattas av alla som redan ser fram emot den, men kanske även av de som vågar ge serien en chans och bara förväntar sig en vanlig samling av kärlekshistorier.
”Romcom”-genren är väl kanske inte en lika het genre nu som den var under 80- och 90-talet, när Hugh Grant plus valfri snygg kvinna kunde sluta med succé på biodukarna världen över. Men på förhand har det genom Amazon Primes trailers verkat vara exakt det som Modern Love försökt sig på.
The OA (säsong 2) – Netflix
Det finns verkligen ingen annan serie som ens kommer i närheten av den känsla ”The OA” lyckas förmedla medan jag tittar och snabbt uppslukas totalt av sagostunden. För det känns verkligen som att tanken är att du bara ska slappna av och okritiskt låta de många interdimensionella vändningarna skölja över dig. Låta skaparna Brit Marlings (som även spelar huvudrollen) och Zal Batmanglijs visioner få ta oss med på de mest obeskrivbara resorna.
The Outsider (säsong 1)
Handlingen i The Outsider kretsar inledningsvis kring hur polisutredaren Ralph (Ben Mendelsohn) bestämmer sig för att häkta en basebolltränare (Jason Bateman), för ett hemskt mord på en liten pojke, mitt under en pågående match framför hela publiken.
Det råder för polisen ingen tvekan om att man har hittat rätt man och bryr sig därför inte om att den publika arresteringen riskerar att förstöra tränarens och familjefaderns liv. När han däremot visar sig ha ett vattentätt alibi, inspelad på film i en helt annan stad, så blir frågan plötsligt hur någon kan befinna sig på två ställen samtidigt.
Orange Is the New Black (säsong 7)
Balansen mellan ”fan-service” och de tragiska livsödena, framför allt bland de nya karaktärerna på förvaringscentret, är faktiskt förvånansvärt bra. Tretton avsnitt är väl fortfarande kanske lite väl utdraget, men väl framme vid det extra långa finalavsnittet (cirka 90 minuter) vill jag inte att det ska ta slut.
Our Planet
I slow motion faller de. Faller. Rullar. Slår emot stenblocken. Rullar vidare. Släpas slängs de hårda klipporna innan de försvinner ur bild. Tio, tjugo, kanske till och med trettio kroppar ligger längs med havskanten där vågorna sakta sköljer över dem.Det är inte svårt att förstå Netflix varningar inför naturdokumentärserien Our Planet. Det är en serie i samma anda som Planet Earth, Blue Planet och Life där vår planet får ta första parkett när dess djur ska visas upp i sin fulla prakt.
Även om övriga serier delvis har haft fokus på klimatförändringar är det dessa som Our Planet använder som huvudsakligt tema. Allra tydligast blir det när en familj valrossar faller mot sin död från höga bergsklippor efter att deras naturliga hem på isen har smält bort. Det är en hjärtskärande scen där serien inte blundar för att visa de hemska konsekvenserna av klimatförändring.
One Day at a Time (Säsong 3) – Netflix
Genom att berätta historien om familjen invandrarfamiljen Alvarez, får vi en oväntat fin inblick i alla möjliga olika (men alltid värdiga) teman. Invandring, förutfattade meningar, rasism, sexism, sexuell läggning, behandling av veteraner, PTSD, alkoholism, feminism och mycket mer. Fint avstämt med både skratt och gråt på de rätta ställena.
Enda anledningen att folk inte snackar mer om den här serien, är på grund av att förutfattade meningar hindrar en från att ens börja titta. Med tanke på hur väl de tredje säsongen sys ihop på slutet vill jag uppmana er alla att verkligen ge den här serien en chans, för annars kanske det här slutet var för bra för att göra en fortsättning av. Det vore fruktansvärt sorgligt, för få serier är lika bra och sevärda som One Day at a Time.
Peaky Blinders (säsong 5)
Den femte säsongen av ”Peaky Blinders” kommer drygt 1,5 år efter den förra säsongen, men har utan tvekan varit värd varje sekunds väntan. Bland gangsterserierna finns det ingen som kan mäta sig med den brittiska skapelsen.
The Politician (säsong 1)
Hur kul kan det vara att hänga med ett rikemansbarn som fått för sig att hans öde är att bli amerikansk President en vacker dag? Det visar sig att The Politician faktiskt lyckas göra det både förvånansvärt roligt och rörande.
Ryan Murphy, en av världens främsta tv-skapare, träder genom The Politician in på banan med sin första Netflix-serie. Streamingjättens enorma investering på att låta Murphy skapa nya serier exklusivt för Netflix börjar med en något oväntad komediserie, som snabbt suger tag i tittaren och visar sig vara mycket mer än den vanliga komedi som alla trailers fått den att framstå som.
Preacher (säsong 4)
Den fjärde säsongen är också den sista för Preacher. Efter många sidospår är vi äntligen framme vid slutet, som är i linje med resten av serien, det vill säga knasigt och oväntat.
Sökandet efter Gud fortsätter i den fjärde säsongen av Preacher. Jesse (Dominic Cooper), Tulip (Ruth Negga) och Cassidy (Joseph Gilgun) drabbar, gång på gång, samman med den fanatiska sekten Graalen, ledd av Herr Starr (Pip Torrens), som kommer allt närmare sitt slutmål i form av en apokalyps.
Russian Doll (säsong 1) – Netflix
Under den första halvan av säsongen rör vi oss mer i någon form av makaber komediserie, där Lyonne bitvis bjuder på en riktigt fin prestation som tillsammans gör serien sevärd. Men inte mer än ”tre av fem”-sevärd. Tack vare halvtimmas-längden på avsnitten hinner man ta sig förbi dessa avsnitt snabbt, för seriens andra halva växlar upp tempot rejält och levererar några av årets bästa avsnitt hittills.
Det finns redan ett gäng ”Russian Doll förklarad”-texter att ta hjälp av när du väl är klar med säsongen, för du måste verkligen se klart den här serien. Med tanke på den starka och ambitiösa avslutningen (framför allt de två sista avsnitten) där Lyonne fortsätter att leverera på topp, är det ingen tvekan om att Russian Doll förtjänar en stark fyra av fem i betyg.
Servant (säsong 1)
Apple TV+ fortsätter att rulla ut nya originalserier på löpande band och denna veckan var det äntligen premiärdags för M. Night Shyamalans psykologiska thriller ”Servant”.
Servant handlar om paret Turner, bestående av mat-geniet Sean (Toby Kebbell) och nyhetsreportern Dorothy (Lauren Ambrose). Efter att plötsligt ha förlorat sitt eget barn Jericho, bara några veckor gammalt, får Sean förslaget att introducera en väldigt livsliknande docka till sin fru som ett sätt att hantera den enorma sorgen.
Sex Education (säsong 1) – Netflix
Efter en något seg och halvlöjlig inledning av själva premissen, en tonårig oskuld men sexguru by proxy, lyfter sig ”Sex Education” ruggigt snabbt och visar sig vara en av Netflix mest charmiga serier hittills. Där sex enbart är ett övergripande och ytligt tema som knyter ihop seriens olika historier.
Kort och gott, det finns mycket man kan känna igen från andra serier och filmer när det kommer till Netflix nya Sex Education. Men serien är sammansatt på ett härligt och charmigt sätt som garanterat kommer att göra den till en av årets skönaste binge-upplevelser. En stark rekommendation.
Silicon Valley (säsong 6)
HBO:s teknik-komedi ”Silicon Valley” är tillbaka med sin sjätte och sista säsong. Efter att ha hyllats av både kritiker och tittare under sina första säsonger har trotjänaren hamnat lite i skymundan, särskilt efter att T.J. Miller och karaktären Erlich Backman lämnade serien under den fjärde säsongen. Lyckligtvis inleder man nu med en av de bästa öppningarna hittills.
SMILF (säsong 2) – HBO Nordic
”SMILF”, som för övrigt är en uppdatering av ”milf”-förkortningen (googla på egen risk) där det tillagda s:et står får singel, är på ytan en komediserie. Men det råder ingen tvekan om att Shaw har en väldigt mörk humor. För egen del uppfattar jag den mer som dramaserie, i vilken karaktärerna ofta råkar hamna i väldigt underhållande och självutlämnande situationer.
Jag kan inte göra annat än att helhjärtat rekommendera SMILF. Både den första säsongen som redan finns att ta del av, men givetvis även fortsättningen nu med den andra där jag har fått ta del av halva säsongen hittills. Starkast möjliga fyra av fem!
Star Trek: Discovery (Säsong 2, avsnitt 1-6)
Under den andra säsongen av Star Trek: Discovery har det mer traditionella upplägget med ”ett problem per avsnitt” utnyttjats exemplariskt, samtidigt som en underliggande story om Spocks mystiska försvinnande hela tiden driver oss samman och knyter ihop avsnitten. Serien är genomgående välskriven, med grym musik och fantastiskt foto. Det känns påkostat och välgjort från början till slut.
Med tanke på att Netflix sitter på de globala rättigheterna, vilket gör att vi här i Sverige (och resten av världen) kan ta del av avsnitten redan dagen efter CBS All Access-sändningarna, så har Star Trek-universumet lyckats hitta en stor publik. Inför den första säsongen fick seriens huvudrollsinnehavare skriva på ett kontrakt för hela fem potentiella säsonger, med de fyra ytterligare projekten under utveckling verkar det som att vi fortfarande har mycket att se fram emot. Det bådar riktigt gott.
Stranger Things (säsong 3)
80-tals-nostalgin och alla populärkulturella referenser, förekommer fortfarande på hög nivå men aldrig på ett sätt som förstör. Till skillnad från vissa andra skapare och showrunners, kommer Duffer-bröderna med största sannolikhet att hyllas för hur väl de känner sina karaktärer och att grupperingarna under säsongens första halva är helt rätt sammansatta, för bästa möjliga payoff. Vilket gör att säsongen förtjänar en riktigt stark fyra av fem i betyg. Sluka den snarast för att undvika spoilers!
Störst av allt (säsong 1)
Sammanfattningsvis är Störst av allt en mycket spännande, om möjligt något utdragen, dramaserie som lyfter flera aktuella och viktiga frågor och ämnen. Dramatiken är ett faktum redan från första avsnittet och svängarna tas ut ordentligt vilket håller handlingen intressant hela vägen till slutet. Karaktärerna är gripande och överlag väldigt välspelade av såväl huvudrolls- som birollsinnehavare. Serien lämnar starka avtryck efter sig och väcker många reaktioner och tankar som håller sig kvar ett bra tag efter att sista avsnittets eftertexter rullat klart.
Succession
Den andra säsongen tar vid bara några timmar efter att den första säsongens slut. Kendall Roy (Jeremy Strong) tvingas göra vad han kan för att städa upp efter sig, samtidigt som hans pappa Logan Roy (Brian Cox) visar sig vara starkare än någonsin.
Too Old To Die Young (miniserie)
Det är inte helt enkelt att beskriva handlingen i Too Old to Die Young. Men i grund och botten följer vi två huvudpersoner spelade av Miles Teller och Augusto Aguilera. Teller är en korrupt polis medan Aguilera spelar sonen till en mördad maffiaboss. Vi följer dem och deras närmast anhöriga i stort sett helt separat, tills deras vägar givetvis korsas och tvingar de båda världarna att kollidera med varandra. På ett synnerligen brutalt men samtidigt vackert sätt.
True Detective (säsong 3) – HBO Nordic
Den första säsongen av True Detective spelade en avgörande roll för serievärldens uppgång. I den fick vi se två filmstjärnor göra huvudrollerna, vilket då var nytt. Säsongen gjorde gjorde braksuccé och lämnade många hungriga efter mer. Den andra säsongen gick inte alls lika bra, så nu är både fans och skapare revanschsugna. I säsong 3 ser vi Oscarsbelönade Ali Mahershala som försöker lösa en mordgåta, som sträcker sig över många år.
Jag har känslan av att det här är en säsong som kommer att uppskattas som mest när vi har alla lösa trådar sammanflätade i slutet. Det ska mycket till för att de avslutande avsnitten ska lyckas leva upp till den där magiska första säsongens nivå, men de avsnitt jag har fått se hittills är åtminstone en värdig och sevärd uppföljare.
Ture Sventon och Bermudatriangelns Hemlighet (säsong 1)
Det hör verkligen inte till vanligheten att svenska barnprogram levererar något utöver det vanliga, eller att de ens kommer i närheten av att nå upp till Pixar-filmernas ”det är kul för vuxna också”-nivå. Men ”Ture Sventon och Bermudatriangelns hemlighet” gör helt klart ett av de bästa försöken på väldigt länge.
The Umbrella Academy (Säsong 1) – Netflix
The Umbrella Academy har en lite annorlunda handling än andra superhjälteserier. En dag föds plötsligt ett gäng barn världen över, av mammor som tidigare samma morgon inte hade varit gravida. En excentrisk miljardär sveper snabbt in och lyckas adoptera sju av dessa barn, som senare visar sig ha olika superkrafter.
Lägg därtill ett gäng sidoberättelser om en robotmamma och en oerhört smart talande apa, tidsresande tidsbevarande agenter med rätten att döda för att hålla historien intakt, en mystisk man som uppvaktar Ellen Pages fiolspelande (men superkraftlösa) karaktär… och mycket mer.
Unbelievable (säsong 1)
Netflix senaste miniserie baserad på verkliga händelser berättar en ovanligt hemsk och mörk historia. ”Unbelievable” följer nämligen utredningen av en serievåldtäktsman, som slår till i ensamma kvinnors hem medan de sover, helt utan att lämna några spår efter sig. Något som gör att polisen inte ens vet om de kan tro på offrens historier.
Sättet vi får ta oss an Unbelievable påminner mer av en slags whodunnit-säsong, som egentligen troligtvis hade kunnat bakas ned till ett enstaka CSI eller Criminal Minds-avsnitt, men där de fantastiska rollprestationerna av Toni Collette, Merritt Wever och Kaitlyn Dever lyfter serien till en slags kvinnlig motsvarighet till Netflix-serien Mindhunter.
Undone (säsong 1)
Sällan lyckas en serie, eller dess skapare, skapa något som verkligen känns nytt och originellt. Men när ”Bojack Horseman”-skaparen bestämmer sig för att tackla ett slags andligt, schizofrent, mordmysterium, genom användandet av rotoskopisk animering i ”Undone”, kan vi snacka om att bryta sig ur mallen.
Det finns otroligt mycket att bearbeta efter en lång, sinnessprängande, binge-tittning av Undone. Det råder däremot ingen tvekan om att jag verkligen älskade den första säsongen. Det gjorde jag visserligen även med årets säsong av Netflix-serien The OA, som kort därefter lades ned av streamingjätten. Förhoppningsvis överlever Amazon Primes vågade mind-fuck, till skillnad från sin avlägsna galna släkting hos Netflix.
VEEP (säsong 7)
En tid efter den sjätte säsongen, som hade premiär i början av april 2017, meddelade Louis-Dreyfus att man upptäckt att hon drabbats av bröstcancer och att hon skulle påbörja en behandling mot sjukdomen. HBO och hennes Veep-kollegor uttryckte givetvis genast sitt stöd för Louis-Dreyfus och meddelade att produktionen skulle pausas tills hon var redo för att börja spela in den sista säsongen.
Vi överlevde R. Kelly (säsong 1) – SVT Play
Det finns enligt dokumentären med andra ord ingen tvekan om R. Kellys påstådda skuld, även fast varje avsnitt både börjar och slutar med att en text förklarar att han nekar till alla anklagelser. För varje avsnitt blir det allt mer otroligt att de berättelser vi får höra har fått gå obemärkt förbi.
Det går inte att se alla dessa intervjuer utan att bli berörd, förfärad och äcklad. Det är givetvis oerhört starkt av de inblandade att sitta ned och berätta genom tårarna. Men rent dokumentärmässigt flyttas inga gränser fram, det är ett gäng starka intervjuer helt enkelt.
Faktumet att polisen efter dokumentärseriens premiär öppnade flera utredningar på nytt och nu har häktat R. Kelly i väntan på en ny rättegång, visar däremot på att kvinnornas mod förhoppningsvis kan leda till någon form av upprättelse.
Warrior
”Warrior” är typexemplet av en serie som verkligen inte kommer falla alla i smaken, men som för somliga har möjligheten att segla upp i topp bland ens självklara favoriter. Snyggt koreograferat våld, blod, rasism och ett överflöd av nakna kvinnor, med San Fransciscos Chinatown under slutet av 1800-talet som vår geografiska utgångspunkt. Om det ens låter lite lockande, så kommer du att golvas av ”Warriors” ambitiösa första säsong.
Warrior börjar med att vi får följa Ah Sahm (Andrew Koji), ett martial arts-geni, när han stiger av båten från Kina i den ”nya världen”. Han har gjort den långa resan för att leta rätt på sin syster, som av olika anledningar giftes bort till en man i Chinatown flera år tidigare, men värvas snabbt av ett lokalt gäng i behov av hans martial arts-kunskaper. Därefter går egentligen ingenting som Sahm hade planerat, utan han dras plötsligt allt djupare in i ett gängkrig mellan de mäktigaste spelarna på plats i Chinatown.
Watchmen (säsong 1)
I en tid när reboots, remakes och revivals står för det allra mesta av vår film- och tv-underhållning, kommer ”Watchmen” plötsligt att måla om kartan för hur man kan ta ett befintligt verk och göra det till sitt eget – samtidigt som det helt och hållet är beroende av originalet. Damon Lindelofs nya HBO-serie lyckas nämligen förvalta arvet från Alan Moores och Dave Gibbons hyllade seriealbum på ett sätt som kommer att få en helt ny generation att kasta sig över den.
When They See Us (miniserie)
Regissören Ava DuVernay (Selma) skildrar återigen en viktig händelse inom afroamerikansk historia, The Central Park Five. De fem det syftas på, är fem pojkar som blev tvingade att erkänna att de deltagit i en våldsam våldtäkt i Central park, trots att det inte fanns en chans att de utfört dådet.
Wisting
Två lik dyker upp i norska Larvik. Det ena antas vara ett vanligt dödsfall hos grannen till chefsutredaren William Wisting (Sven Nordin), det andra verkar vara ett offer till den amerikanske seriemördaren Robert Godwin. Eftersom seriemördaren finns med på FBI:s ”Most Wanted”-lista dröjer det inte länge innan de blir inblandade i fallet. Det hela utvecklas likt ett spindelnät där det plötsligt ser ut som att 46 försvunna kvinnor kan ha fallit offer för samma internationellt ökända seriemördare, som nu verkar härjar i Norge.
”Wisting” bjuder på flera intressanta vändningar, perfekta för att få tittaren att ”bara” titta på ett avsnitt till. Vi får ta del av skickligt skådespel och även om det kändes som att det i första avsnitten mest är till för att ge oss information, kan jag förlåta den halvsega inledningen. I avsnitt fyra kickar det nämligen igång på riktigt.
The Witcher (säsong 1)
”The Witcher” är spännande, har en utmärkt och komplex berättarstruktur, är samhällskritisk och, framför allt, smart. Dessutom tar sig serien tid till att presentera, fördjupa och utveckla karaktärer, utan att för den sakens skull försumma de mer fartfyllda elementen i källmaterialet. Detta bäddar för en långkörare, vilket jag hoppas att ”The Witcher” blir.
Yellowstone (säsong 1) – Paramount Network
”Yellowstone” låter oss följa ranchägaren och cowboyen John Dutton (Kevin Costner gör en helt fantastisk huvudroll), vars landägor är så omfattande att det vid flera tillfällen i serien ifrågasätts om en ensam man bör få kontrollera en så pass stor del av Montana helt själv. Där ute i vildmarken är det Duttons ord som är lag, hans närmsta mannar brännmärks likt boskap med ranchen symbol.
Taylor Sheridan, som även skrivit manusen till de hyllade filmerna Sicario och Hell or High Water, har både skrivit manuset och regisserar samtliga avsnitt av Yellowstone. Han har själv ett förflutet som cowboy och beskriver den annorlunda världen bättre än någon annan just nu. Efter att ha fått ta del av hela säsongen i förväg kan jag nu äntligen få dela med mig av den här sinnessjukt välskrivna och visuellt vackra serien.
Tips på nya serier 2019 – Betyg 5
Better Things (säsong 3) – HBO Nordic
Det första avsnittet för den tredje säsongen tar oss exempelvis till Chicago, där Sams äldsta dotter ska börja på college och flytta hemifrån. Med en fingertoppskänsla av sällan skådat slag hittar Adlon både det komiska, hjärtskärande och oväntad underbara delarna av hur en sådan resa kan tänkas se ut.
Själva storyn och manuset, som alltså är utomordentligt bra, välskrivet och genomtänkt, blir dessutom ännu bättre av lysande skådespel ned på statistnivå. Faktumet att Adlon dessutom råkar vara något av ett visuellt geni bakom kameran gör knappast saken värre.
I vanliga fall vill jag ha sett fler avsnitt innan jag ger en ny säsong ett betyg, men här känns det redan självklart att Adlon och hennes Better Things är bättre än alla andra things på tv just nu. Fullpotten är tveklös och välförtjänt.
Chernobyl (miniserie)
HBO:s nya miniserie Chernobyl tar oss tillbaka till 1986 med den historiska berättelsen om Tjernobylkatastrofen, till följd av reaktorolyckan i kärnkraftverket i Tjernobyl i norra Ukraina (dåvarande Sovjetunionen), i fokus. Den svenske regissören Johan Renck (Bloodline) har regisserat miniseriens samtliga avsnitt, som alla tycks gå i en slags öststats-grå och tråkig (men passande) färg, som stämningsfullt ramar in avsnitten tillsammans med den geigermätare-inspirerade musiken.
Chernobyl säljs genremässigt in som en dramaserie, men jag har nog aldrig varit mer lamslaget rädd och oförmögen att slita blicken från skärmen, som när vi får följa med fram till den vidöppna reaktorn. Först tillsammans med oförstående anställda vid kärnkraftverket, som inte förstår vad som har hänt och ovetande går mot sin död i sin felsökning, för att sedan följa med brandmän, militärer, dykare och gruvarbetare som alla försöker att rädda omvärlden från det hemliga sovjetiska helvetet på jorden.
Counterpart (Säsong 2) – Viaplay
Under den första säsongen var det tydligt att Simmons klarade av att spela två versioner av sig själv så övertygande, att det direkt var glasklart vem som var vem. Under den andra säsongen spelar han två versioner av sig själv, som dessutom ska låtsas vara sin motsvarighet i världar snarlika men ändå annorlunda från sina egna. Där deras ”sanna” versioner av sig själva ibland lyser igenom.
Det finns så många nivåer i skådespelet att jag hade kunnat spendera en hel artikelserie åt att förklara dess briljans. Faktumet att serien har lagts ned är givetvis oerhört tråkigt, men med tanke på hur prydligt serien ändå knyts ihop i slutet är det nästan bättre att vi bara fick de här två säsongerna. För nu kommer förhoppningsvis Counterpart att leta sig ut bland världens alla streamingtjänster som en aptitlig liten mumsbit på blotta tjugo avsnitt.
Med tiden tror jag att alla kommer vara överens om både seriens och Simmons storhet. Förhoppningsvis tar du som läser detta chansen redan nu.
The Dark Crystal
Handling: Jim Henson, mannen bakom ”Mupparna”, släppte 1982 den ambitiösa fantasyfilmen ”Den mörka kristallen”, som helt och hållet använde sig av specialgjorda dockor. Filmen har sedan dess fått kultstatus och nu, nästan 40 år senare, har vi alltså fått en officiell prequelserie, vars första säsong låter oss spendera 10 nya timmar med Gelflings, Skeksis och alla andra spännande varelser i The Dark Crystal: Age of Resistance.
Omdöme: Tack vare den inledande övertydligheten lär man sig snabbt hur världen fungerar. Snart befinner vi oss mitt i en sagolikt vacker, hemsk och imponerande fantasy-berättelse, där knappt 10 timmar flyger förbi alldeles för fort.
The Devil Next Door (säsong 1)
”The Devil Next Door” är en otäck men gripande berättelse som håller dig i ett järngrepp med sitt höga tempo och oväntade händelseförlopp. Med sin rättvisa skildring av myntets båda sidor, där varenda scen bidrar till en tankeväckande historia, får vi en mästerligt genomförd dokumentärserie vars styrka ligger i sin välgjorda klippning.
Fleabag (säsong 2)
Den första säsongen av Fleabag lyckades blanda mörk komik med urstarkt drama, flera gånger praktiskt taget samtidigt. Vilket lyckligtvis fortsätter även under den andra säsongen, som i korta drag handlar om hur hennes pappa ska gifta om sig (med en karaktär spelad av Oscarsvinnaren Olivia Colman).
I vanlig ordning lyckas Fleabag (Waller-Bridge) strula till det, den här gången genom att falla för prästen som är tänkt att viga hennes pappa och ”nya mamma”. Relationen med prästen öppnar, som ni säkert kan tänka er, upp för en hel del intressanta och öppenhjärtiga diskussioner om tro, förlåtelse och synd.
Kingdom (säsong 1) – Netflix
Knappt sex timmar senare var jag klar, utan något att anmärka på. Om det finns några hål i den här storyn så har jag helt enkelt missat dem, för där satt jag plötsligt mitt i natten – mäkta imponerad. Ett helt fantastisk foto ackompanjeras av grymma skådespelare och en förvånansvärt intressant grundstory.
Min, för året, första fullpoängare dröjde bara 27 dagar. Något säger mig däremot att ”Kingdom” kommer att vara minst lika aktuell när det är dags att sammanfatta årets bästa serier i slutet av året.
Mindhunter (säsong 2)
I Joe Penhalls och David Finchers Mindhunter finns allting som jag vill ha i en thriller. Utöver lysande regi och läckert foto är serien både välspelad och välskriven. Framförallt har den samma isande psykologiska undertoner, som kommit att känneteckna Finchers bästa arbete. Detta är utan tvekan en av årets bästa serier.
Mr. Inbetween
Det är bara att lyfta på hatten för den amerikanska kabelkanalen FX:s förmåga att vaska fram den absoluta toppen av TV-skapare och låta dem förverkliga sina visioner. Donald Glovers Atlanta och Pamela Adlons Better Things har länge varit bevis på det faktumet, men Scott Ryan är minst lika duktig på att både skriva samtliga manus och sedan själv spela huvudrollen i Mr Inbetween som sina mer kända kollegor.
Years and Years (säsong 1)
Handlingen i Years and Years börjar 2019 och slutar någon gång i början av 2030-talet. Till en början är alltså seriens värld den samma som vår egen, Trump är fortfarande president, Storbritannien bråkar fortfarande om Brexit och så vidare.Efter sex avsnitt är resan framåt i tiden slut och jag hoppas att Years and Years når ut till så många som möjligt. För kanske kan det öppna ögonen för många av oss, på ett sätt som kan forma vår framtid till det bättre. En serie som på riktigt kan ha den potentialen, förtjänar inget annat än högsta möjliga betyg.
Älska mig (säsong 1)
Det råder ingen tvekan om att Älska mig kommer att uppskattas av de som förstår vad de ger sig in på. Vilket alltså är en dramaserie, med komiska situationer. En fantastiskt hjärtfull bilresa kan exempelvis, på några få sekunder, bytas ut mot en hjärtskärande gråtscen i ensamhet i en skog vid sidan av vägen.
För fler listor --> Scrolla vidare! Spana också in vår lista med de bästa serierna 2020!