Ozark

Ozark (avsnitt 1-2)

• Thriller, Drama
Uppdaterad 04 december 2019 kl. 12:12 | Publicerad 21 juli 2017 kl. 19:07

Bateman imponerar i intressant thrillerserie

Skådespelaren Jason Bateman är mest känd för sina komiska rollinsatser. Allra bäst är han kanske i kultserien Arrested Development eller i filmen Horrible Bosses. Att han skulle medverka i en thrillerserie där han dessutom står för regin av de två första och två sista avsnitten av säsongen hade jag aldrig trott. Men så är fallet, och jag måste medge - hans insats överraskade mig.

Jason Bateman, Jason Butler Harner, Laura Linney, Sofia Hublitz, Skylar Gaertner m.fl.
Jason Bateman

Marty Byrde (Bateman) är en ekonomisk rådgivare som bor i Chicago tillsammans med fru och två barn. Hans liv är statiskt och utan spänning. Lite som Lester Burnham i filmen American Beauty. Det finns till och med en middagsscen i första avsnittet som måste ha influerats därifrån. Men Martys liv ska snart förändras när vi inser att han under flera års tid tvättat pengar åt gangstern Del (Esai Morales), som nu misstänker att Marty och hans företag stulit pengar ifrån honom.

En rad händelser leder till att Marty och familjen tvingas flytta till landsbygdsstaden Ozark, där pengar står i centrum för karaktärernas fortsatta handlingar. Det är verkligen fascinerande att se Bateman i en seriös roll, och han är som sagt riktigt bra, även om en del skämt klämts in i manuset för att låta honom göra det han gör bäst. Det som är mest förvånande är att de första två avsnitten, som Bateman själv regisserat, faktiskt är rätt välgjorda och ser inte ut som de flesta generiska serier gör. Det finns ett kyligt skimmer över Ozark som verkligen skapar en känsla för den kusliga staden.

Birollerna är inte lika övertygande

Laura Linney spelar frun Wendy och hon är i vanlig ordning suverän. Bateman och Linney har de största rollerna och är även bäst. De andra birollerna är inte lika övertygande, exempelvis Esai Morales. Kanske har det att göra med att rollen i sig är överdriven. Han spelar en oresonlig och rakt igenom ondskefull kartelledare som känns lite väl extrem. Marty hanterar minst sagt krisartade situationer nästan omänskligt pragmatiskt, men förutom det känns manuset väl genomarbetat.

Ozark är ingen sensationell serie, men definitivt värd att titta vidare på. Den är inte endast en kriminalhistoria, utan har även ambitionen att tackla djupare teman. Den tydligaste jämförelsen jag kan göra är Breaking Bad där en familjefar också tvingas förvandlas till en osannolik kriminell för att överleva. Ozark har inte riktigt kommit upp i samma nivå än, men har absolut potential som jag verkligen hoppas förvaltas under kommande avsnitt.

Bäst: Jason Batemans överraskande register.

Sämst: Birollernas skådespel matchar inte huvudrollernas.