Star Trek: Beyond

Star Trek: Beyond (2016)

• 2 tim 2 min
  • Sci-fi
Fredrik Edström
Uppdaterad 08 december 2019 kl. 09:12 | Publicerad 21 juli 2016 kl. 18:07

Kapten Kirk (Chris Pine) och hans egendomliga besättning ombord på USS Enterprise fortsätter att djärvt utforska de mest avlägsna och dunkla vrår av vårt evigt expanderande universum. Stjärnflottan fullkomligt dundrar genom bioduken – den här filmserien har gott om kräm kvar i warp-driven!

Justin Lin
    Simon Pegg, Doug Jung
    Chris Pine, Zachary Quinto, Karl Urban, Zoe Saldana, Simon Pegg m.fl.

Fartyget USS Enterprise är inne på sitt tredje av sitt fem år långa rymduppdrag när federationen får en objuden gäst. En främling från ett ännu okänt hörn av galaxen är i akut behov av hjälp - hennes skepp är strandsatt. Kapten Kirk antar givetvis det heroiska räddningsuppdraget!

Enterprise hinner knappt susa iväg till undsättning innan räddningsaktionen slår bakut – rejält! Skeppet faller offer för ett brutalt angrepp av en hänsynslös krigsherre vid namn Krall (Idris Elba). Krall kidnappar Kirks besättning, och fullkomligt ödelägger Enterprise. Splittrade, och med ett pulveriserat skepp, är det dags för Kirk att visa hur långt han är beredd att gå för att rädda sin besättning.

Det finns utan tvivel ett sorgsen komponent som lurar i kulisserna av mitt biobesök av denna tredje Star Trek-film. Både Leonard Nimoy och och Anton Yelchin har ryckts ifrån oss och det vilar en tung, sorglig dimma som tynger mina ögonlock innanför 3D-glasögonen. Vila i frid.

Star Trek: Beyond

Beyond markerar den tredje filmen i den nyligen upplivade Star Trek-serien - och nog finns det gott om bränsle kvar. J.J Abrams har nu passat regissörsbollen till Justin Lin, och Fast & Furious-regissören villar inte bort sig i rymdens mörker. Lin styr skickligt skutan undan från fullkomliga CGI-kalas (förutom rymdstriderna förstås) och förlitar sig till en överraskande majoritet på smink - som tillåter skådespelarnas prestationer att träda fram och levandegöras. Regissören målar med en lättåtkomlig och lustfull pensel på en kommersiell kanvas och resultatet är fantastiskt underhållande och stundtals nagelbitande spännande.

Filmens första akt präglas av en oskuldsfull upptäckaranda som tilltalar min inre, snorige, parvel något oerhört. Jag vill verkligen upptäcka dessa okända galaxer tillsammans med besättningen. Jag vill vända på varenda rymdsten och studera galaxens alla otäcka hörn och slemmiga invånare. Lin säljer "upptäcksresar"-delen av Beyond ypperligt - dessvärre får denna anda snällt sitta i baksätet till förmån för en lätt överdimensionerad slev av actionscener i filmens senare del.

Det sprängs, tampas och åks motorfordon i dåraktiga hastigheter på en nästintill ettrig basis - och detta är ursprunget till mitt främsta huvudbry med Star Trek: Beyond. Actionscenerna är till en överhängande majoritet välregisserade - fulla av krut och sprakar av energi - men de är på tok på för många till antalet. Vissa av rymdäventyrets mörkare actionscener är dessutom körda i torktumlaren. Stundtals vibrerar och skakar Lins kameraarbete till den grad att min blick knappt kan finna fäste. Plottrigt och stökigt!

Dessa smärre huvudbry till trots är detta en filmserie som utan tvivel lever väl och förmodligen länge, länge!

Bäst: Upptäckarandan, effekt-kalas och lustfyllda actionscener (om än för många till antalet).

Sämst: Mängden actionscener och att det stundtals blir väldigt rörigt.